پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خبرخوب| تبلور برکت در کارخانه بازیافت کاغذ نکا

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، تولیدکنندگان اقتصادی برای کسب سود بیشتر عوامل تولیدی را به‌گونه‌ای مناسب با یکدیگر ترکیب می‌کنند، همچنین روند فعالیت‌های تولیدی آنها چنان است که کمترین هزینه‌های تولیدی را برای یک سطح تولید مشخصی به‌دنبال دارد.

به این ترتیب، علاوه‌ بر تولید و مباحث مربوط به آن، هزینه‌های تولید نیز نقش مهمی در فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کند و همانطوری‌که همه ما می‌دانیم تنها راه نجات از اقتصاد وابسته، تکیه بر تولیدات داخلی است، تا جایی که تولید انبوه منجر به صادرات و ورود ارز خارجی به داخل کشور شود.

 

واحدهای تولیدی در سطح کشور و همچنین استان مازندران برای فعالیت در چرخه اقتصادی، نیازمند سرمایه در گردش و بازار گرم فروش هستند، از این رو اگر هر یک از دو اهرم مهم موجود نبوده و یا دچار اختلال شود، می‌توان گفت تولیدکننده یا بنگاه‌دار اقتصادی به رکود دچار شده است. در ادامه به یکی از این موارد در استان مازندران اشاره خواهیم کرد.

حدود دو سال قبل کارخانه بازیافت کاغذ به مدیریت رحیم فلاحتی مدیرعامل شرکت پارس‌کاغذ نکا تحت تأثیر تورم و رکود بازار رو به تعطیلی رفته بود که خوشبختانه زیر سایه الطاف مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان در خصوص لزوم جهش در تولید، با مشارکت اقتصادی بنیاد برکت کارخانه توسعه پیدا کرد، به‌طوری که در حال حاضر برای ۶۰ نیرو به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده و روزانه ۶۰ تن کاغذ تولید می‌شود.

 

 

محصولات این کارخانه صادراتی است، در این کارگاه تولیدی، کاغذ باطله، زباله کاغذی و کارتن به محصولات صادراتی تبدیل می‌شود، این کاغذهای باطله فراوری شده و به رول کاغذ شامل چهار محصول کاغذی تبدیل و سپس به کارخانه‌های ورق‌سازی و تولیدی‌های دیگر ارسال می‌شود.

رحیم فلاحتی ۵۳ ساله مدیرعامل این کارخانه در گفت‌وگو با فارس، گفت: این کارخانه در شهرک صنعتی نکا فاز یک قطعه G7، قرار دارد، مساحت کل کارخانه ۹ هزار متر مربع و سطح زیربنا ۲ هزار و ۸۰۰ متر است، بقیه سطوح فضای تولید، انبار محصول، مواد و … را در بر دارد، این کارخانه با سرمایه‌گذاری شخصی خانواده فلاحی در سال ۱۳۹۲ با توجه به قرار گرفتن در موقعیت خوب، ظرفیت سنجی و نیاز به کاغذ به بهره‌برداری رسید.

 

 

مدیرعامل شرکت پارس‌کاغذ نکا عنوان کرد: اوضاع تولید خوب بود تا اینکه در سال ۱۳۹۶، با توجه به رکود در بازار تولید و واردات بی‌رویه کاغذ شرکت ما با ورشکستگی مواجه شد، چرا که مجبور بودیم کاغذ را با قیمتی پایین‌تر از بازار به فروش برسانیم، اوضاع در حدی بد بود که حاضر بودیم کیف سامسونت خود را در دست گرفته و شرکت و کل بدهی‌ها را یک جا به یک نفر بدهیم و فرار کنیم.

وی افزود: تنها راه نجات درخواست وام برای جبران زیان بود، از این رو اقدام به درخواست تسهیلات ۲ میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی کردیم، که بعد از ۱۰ ماه دوندگی، هیچ نتیجه‌ای کسب نشد تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستان به بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معرفی شدیم، درخواست وام ما را پذیرفتند و در اسفند ماه همان سال، قراردادی با بنیاد برکت منعقد شد.

 

 

فلاحتی یادآور شد: از زمان شروع مشارکت با بنیاد برکت، با توجه به مفاد قرارداد، ۴۹ درصد سهام شرکت به بنیاد برکت واگذار شد و مابقی نزد خودمان باقی ماند، مبلغ ۳ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان هم از طریق این بنیاد به شرکت تزریق شد، استارت برای تولید دوباره زده شد، ظرفیت تولید از ۶۰ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافت تا جایی که حدود ۲۰ درصد از محصولات ما برای صادرات آماده شدند، معوقات بانکی پرداخت و مزد کارگران سر وقت پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر هم در بحث تأمین مواد اولیه مشکلی نداریم تنها چیزی که بیشتر کارخانه‌ها را زمین‌گیر می‌کند افزایش بی‌رویه دلار و ارز است که اثرش را روی لوازم و تجهیزات می‌گذارد اگر به هر دلیلی یک قطعه از کار بیفتد باید به قیمت گزافی خریداری کنیم.

 

 

مدیرعامل شرکت پارس‌کاغذ نکا تأکید کرد: ناگفته نماند تعداد کارگران هم از ۳۲ نفر به ۶۰ نفر افزایش پیدا کرده همه بیمه هستند و طبق قانون کار حقوق می‌گیرند، در زمینه افزایش خطی را داریم و احداث تصفیه‌خانه فاضلابی مدرن از ۱۱۰ تا ۱۸۰ متر در دقیقه، افزایش راندمان تولید را با صرف هزینه بالای ۳ میلیارد تومان در دستور کار داریم، با توجه به اینکه این کار در بحث صنعت بازیافت است به‌طور غیر مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شد، روزانه ۶۰ تن کاغذ تولید می‌کنیم.

 

 

به گزارش فارس، اگر مشارکت اقتصادی بنیاد برکت با این شرکت فعال تولیدی نبود امروز شاهد باز ایستادن چرخ تولید در این کارخانه وسیع بودیم و چه بسا که امروز، راه‌اندازی دوباره آن به مراتب سخت‌تر از دو سال پیش بود، ولی خوشبختانه با تصمیمی به‌جا و کارشناسانه شاهد فعالیت مازاد این واحد تولیدی در جهت کمک به جهش تولید هستیم.

 

 

گزارش از زری طاهری‌پرکوهی

 /۸۶۰۴۸/ج/ی


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.