پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیگیری‌ها برای تامین اعتبارات نیروگاه زباله‌سوز ساری/ وعده 4 ماه آینده برای بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: ماجرای دپوی زباله در آن منطقه تقریبا از سال ۸۳ شروع شد. شهرداری ساری با قراردادی که با یک شرکت پیمانکار بسته بود، زباله‌های خانگی و حتی ممنوعه که طبق قانون رها کردن آن در طبیعت ممنوع است را به مناطق دور از مرکز استان برده و آنجا تخلیه کرده و می سوزاند. ابتدا قراردادی با مردم منطقه چهاردانگه و روستاهای مدنظر امضا کردند که دپوی زباله در این منطقه بیش از سه ماه طول نخواهد کشید و پس از تهیه دستگاه زباله‌سوز، در این مناطق زباله‌ای دپو و سوازنده نخواهد شد! اما از آن قرارداد سه ماهه، نزدیک به ۱۵ سال می‌گذرد ولی هنوز مشکلات این منطقه حل نشده است!

علاوه بر ساری در انجیلسی بابل، چالوس، آمل، سوادکوه و بسیاری از مناطق استان مازندران و حتی سایر استان‌های شمالی همانند سراوان گیلان و… نیز این انباشت‌ها صورت می‌گیرد.

شیرابه‌های زباله‌های شهری و حتی بیمارستانی در طبیعت و جنگل‌های این مناطق، نه تنها آلوده کننده خاک جنگل و آب‌های زیرزمینی است بلکه سلامت و کیفیت زندگی مردم بومی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده به طور مثال بیماری‌های پوستی و در موارد متعدد باعث تلف شدن دام‌ها و حیوانات و حتی انسان شده است.

اگر این رویه ادامه یابد تا چندی بعد اثری از طبیعت و جنگل‌های هیرکانی نخواهد ماند! همین امر تبعات کشوری و جهانی خواهد داشت و این ننگ در تاریخ خواهد ماند!

جامعه دانشگاهی همچون دانشگاه مازندران و دانشگاه نوشیروانی بابل پیشنهاداتی برای تسریع در حل این مشکل مطرح کرده و طی نامه‌نگاری‌های صورت گرفته درخواست شفاف‌سازی قراردادهای گذشته در این زمینه را داشته است ولی تا به امروز پاسخی دریافت نکرده است.

باید پرسید چرا قراردادهای زباله‌سوز ساری و سایر قراردادهای کلان شهرداری‌ها شفاف نمی‌شود! آیا زمزمه های فساد در بودجه های اختصاص داده شده به زباله سوز ساری واقعیت دارد؟ چه کسی یا کسانی از این عدم شفافیت نفع می برد؟

علی بابایی کارنامی و منصورعلی زارعی دو نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی که به اتفاق مسؤولان شهری بازدیدی از کارخانه زباله‌سوز ساری داشتند و پس از آن در پیگیری تامین اعتبار دیداری با وزیر کشور  و معاون وزیر کشور ترتیب داده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تامین شد.

بابایی‌کارنامی در این زمینه اظهار کرد: بعد از بازدید از روند پروژه جلسه‌ای با وزیر کشور ترتیب دادیم که این دیدار روز گذشته انجام شد و در این دیدار سرانجام حیاتی‌ترین طرح زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تامین شد.

وی با بیان اینکه تامین نقدینگی برای این پروژه جدی است، افزود: بازدید و پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد مدیریت شهری مصمم‌تر شده و اهتمام جدی در این زمینه دارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند رو به رشد ۶۰ درصدی این پروژه، اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار تا چهار ماه این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

بابایی‌کارنامی با اعلام اینکه در زمان انتخابات به مردم ساری این قول را دادیم که صادقانه تمام پروژه‌های شهر سازی که مشمول مروز زمان شده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم،  گفت: امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم به معضل زباله در مرکز استان پایان دهیم.

منصور علی زارعی دیگر نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز درباره بازدید از این نیروگاه و آخرین پیگیری‌ها از روند پروژه، اظهار کرد: چند ماهی است سرعت کار بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه پیگیری اعتباری در دستور کار قرار دارد، افزود: ۷۵ درصد وسایل مورد نیاز نیز آماده شد باتوجه به شرایط لازمه کار این بوده که وزارت کشور متولی کار است و کارها در این زمینه مورد پیگیری قرار گیرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به‌عنوان نماینده مردم اعتقاد دارم این کار باید توسط وزارت کشور پیگیری شود، تصریح کرد کارها با سرعت بیشتری درحال انجام است و تذکرات جدی در این راستا داده شد.

زارعی تصریح کرد: در بازدید انجام شده تمام مسایل زیست محیطی رعایت شده و تمام تاکید ما بر این بوده که بدون تایید محیط زیست انجام نشود.

وی با اعلام اینکه زباله مشکل جدی استان مازندران است که ۸۵درصد آن به‌صورت غیربهداشتی دفن می‌شود و آسیب‌هایی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم را پیگیری‌ها را در دستور کار داریم تا بحث اعتبارات این پروژه تامین شود./ فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.