پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش‌بینی افزایش دبی چشمه سورت با خروج از خشکسالی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از خبرگزاری فارس، خبرهایی مبنی بر کم آبی چشمه‌های باداب سورت ساری معمولا در این زمان از سال مطرح می‌شود که نگرانی‌هایی به‌دنبال دارد.

چشمه باداب سورت؛ چشمه‌ای با زیبایی‌های هفت رنگ، که در ارتفاع هزار و ۸۴۰ متری از سطح دریا واقع شده و در ایران بی‌نظیر است که در بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری واقع شده و در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

بحث کم‌آبی برای این مجموعه بی‌نظیر و خارق‌العاده نگرانی‌هایی به دنبال دارد که در این زمینه سیدرمضان موسوی متخصص زمین‌شناسی به خبرنگار فارس، می‌گوید: چشمه باداب سورت مازندران که در شهرستان ساری و در بخش چهاردانگه و در منطقه زیبای کوهستانی پشتکوه کیاسر واقع است، یکی از چشمه‌های منحصر به فرد و ویژه نه تنها مازندران و ایران، بلکه در جهان است.

وی می‌افزاید: مشابه این چشمه، در سراسر جهان فقط در کشورهای ترکیه و آمریکا وجود دارد که از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میراث طبیعی و زمین‌شناسی در حوزه گردشگری و علمی با برنامه‌های دقیق و مدون برای نسل های آینده، حفاظت و مراقبت می‌شود.

این متخصص زمین‌شناسی بیان می‌کند: این اثر بی‌نظیر طبیعی مجموعه چشمه‌های باداب سورت، در طول زمان‌های طولانی و تأثیر توامان عوامل مختلف و پیچیده  زمین‌شناسی، لرزه‌خیزی، هیدرولوژیکی، هیدروژئولوژیکی، ژئومورفولوژیکی، تکتونیکی و سنگ‌شناسی در این منطقه کوهستانی البرز چین خورده با سیما و منظر زیبا ایجاد شده است.

این استاد زمین‌شناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری می‌گوید: این پدیده ویژه هیدروژئولوژیکی به‌صورت مجموعه چشمه‌های کنار هم، به سبب تنوع سنگ‌شناسی، دخالت عوامل تکتونیکی، گسل خوردگی، تنوع کانی شناسی، مینرالوژیکی، تغییرات انواع رنگ رسوبات و آب­‌های خروجی این مجموعه چشمه‌ها را با مناظر چشم‌نواز و متحیر کننده در فصول و ماه‌های مختلف سال در این بخش از استان مازندران شاهدیم. به طوری‌که تماشا و بازدید آن هر بیننده و گردشگر را به ناخودآگاه به وجد، نشاط درونی و تفکر و تعجب، وا می‌دارد.

موسوی ادامه می‌دهد: براساس نتایج مطالعات تلفیقی فناوری نوین سنجش از دور و میدانی خود از این منطقه این میراث زمین شناسی و طبیعی، به صورت یک پدیده هیدروژئومورفولوژیکی و به صورت یک مجموعه چشمه‌های معدنی ویژه از چند هزار سال قبل به صورت توالی هیدرولوژیکی، ژئوهیدرولوژیک و زمین شناسی، به وجود آمده و به فعالیت خود ادامه داده و می‌دهد.

وی می‌افزاید: در داخل آب این چشمه عناصر و محلول کربنات کلسیم وجود دارد و لذا در نتیجه فعالیت خود رسوبات عظیم و زیبای تراورتنی به صورت توده‌های متنوع و رنگارنگ در ادوار گذشته تاکنون در این منطقه وسیع ایجاد و تولید کرده که قابل بازدید و تماشای گردشگران است؛ یعنی این پدیده عظیم هیدروژئولوژیکی در طول تاریخ زمین‌شناسی دارای مظاهر چشمه‌های متعدد و فراوان بوده و با خروج آب و گاز ذرات کریستالی کلسیت به‌صورت بلور ترسیم کرده و توده‌های وسیعی از تراورتن را در این منطقه به‌صورت گنجینه و میراثی زیبا خلق  کرده است.

این متخصص زمین‌شناسی اظهار می‌کند: یکی از مشخصه‌های ویژه چشمه سورت، وجود کلونی از مظاهر چشمه‌ها است که این از مشخصه و ویژگی‌ها سبب این منطقه برای همه بازدید کنندگان از زیبایی چشم‌نواز برخوردار باشد.

موسوی با اشاره به اینکه سرزمین و کوهستان‌های البرز دارای فعالیت است، اضافه می‌کند: به همین جهت گسل‌های فعالی را در منطقه داریم که فعالیت‌ آنها گاهی سبب  تغییرات میزان دبی خروج آب تغییرات و نوساناتی هیدرولوژیکی در زمان‌های مختلف شود.

وی خاطرنشان می‌کند: نگرانی جدی برای این میراث زمین‌شناسی، طبیعی و ژئوسایت زیبا و منحصر به فرد جهان، طمع و دست‌اندازی زیاده‌خواهان و رانت‌خواران در ثبت و تخریب و بهره‌برداری از تراورتن‌های این پدیده به عنوان معدن سنگ تزئینی تراورتنی است که در بخش کوچکی از این جبهه جنوبی این ژئوسایت به عنوان معدن ثبت و مورد تجاورز قرار گرفت که با تیزهوشی و درایت نهادهای مردمی و مسؤولان دلسوز در آن زمان جلوگیری و از گزند و تخریب محفوظ ماند.

این زمین‌شناس یادآور می‌شود: در چندین دهه گذشته میزان بارش‌های جوی کم بود و یا به عبارتی دوره خشکسالی را سپری در کشور و مازندران داشتیم، که این پدیده بر میزان دبی آب چشمه‌های باداب سورت تاثیر گذاشته و با بارش‌های اخیر انتظار داریم افزایش آب چشمه‌ها را در این منطقه داشته باشیم .

موسوی در پایان می‌گوید: دولت، مسؤولان، استانی، شهرستانی، محلی و مردم باید این مجموعه چشمه را به‌عنوان میراث طبیعی و زمین‌شناسی، با انجام مطالعات دقیق و علمی و تهیه برنامه گردشگری پایدار و حفاظتی برای نسل های آتی حفظ کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.