پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خانه‌های تاریخی هزار جریب کهن

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: هزار جریب به محدوده ی وسیعی از مناطق کوهستانی گفته می شد که از مشرق به گرگان، از مغرب به سوادکوه و از شمال به قائم شهر و ساری و بندر گز و از جنوب به سمنان، دامغان و بسطام محدود بود.

خانهٔ ابراهیم خان سالار افخم (درگذشتهٔ 1261 ه ش) حاکم دودانگه  مربوط به سدهٔ ۱۳ ه ق  است و در روستای ملاده شهرستان مهدی شهر  واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران  به ثبت رسیده است. ساخته شدن این خانه به سال 1249 ه ش  برای سکونت شخصی برمی‌گردد.

عمارت ابراهیم خان مهدیشهر که با نام شکارگاه ملاده نیز شناخته می‌شود در روستای ملاده شهرستان مهدیشهر و در 55 کیلومتری شمال شهمیرزاد قرار دارد. این عمارت در سال 1249 ه.ش توسط ابراهیم خان سالار افخم در میان باغی بزرگ ساخته شد. ابراهیم خان در آن زمان حاکم دودانگه بود و این خانه را برای اسکان خود و خانواده‌اش ساخت. در باغ مجموعه دو عمارت مجزا از یکدیگر قرار  دارند که در قسمت شمال شرقی حیاط، ساختمان قراولخانه یا کلاه فرنگی و در قسمت غربی عمارت اصلی خانه ساخته شده است. هر دو ساختمان را به صورت دو طبقه با مصالحی از خشت، آجر و چوب با اتاق‌هایی بسیار بنا کرده‌اند. نمای دو عمارت را با آجر و گچ پوشش داده‌اند. فضای داخلی اتاق‌ها را با تزئینات نقاشی، گچ‌بری و شیشه‌های رنگی بسیار زیبایی آراسته‌اند که تا به امروز نیز بر جای مانده است.

خانه شهریاری مربوط به دوره قاجار است و در روستای یانه سر بهشهر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۸۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

این ساختمان به عنوان مقر حکومت سردار رفیع یانه سری به ثبت رسیده‌است. مرمت این اثر در تابستان سال ۱۳۹۱ با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران آغاز شده و هم‌اکنون قابل بازدید برای علاقمندان محترم می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.