پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چوب‌وکاغذ مازندران چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه جدید جذب کرد

0

علی حسین پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با وعده این که تولید و رونق تولید در این شرکت از این پس دوچندان می‌شود ، توضیح داد : با حمایت معاون اول رئیس جمهوری ، وزیر اقتصاد ، بانک مرکزی و استاندار مازندران این میزان افزایش سرمایه از طریق چندین هلدینگ سرمایه گذاری از جمله شستا ، آتیه صبا و بانک ملی صورت گرفته است.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران تا پیش از تزریق سرمایه جدید در معرض اعمال ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار داشت ، ماده ای که تصریح دارد « اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید.»

علت گنجاندن ماده ۱۴۱ در قانون تجارت ، شرایط غیر قابل پیش بینی اقتصادی برای بازه بلند مدت است و اثرپذیری آن از متغیرهای زیاد سیاسی، اجتماعی و غیره است. این ماده برای شرکت هایی قابل اعمال است که نیمی از سرمایه خود را از دست داده‌ باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت که هم اکنون سرمایه شرکت به پنج هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال رسیده است و با این اقدام جدید ، راه برای شرکت در جذب تسهیلات و برخورداری از حمایت های قانونی باز و بیشتر شده است .

شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران یک شرکت سهامی خاص است . سهامداران این شرکت شامل بانک ملی با ۵۸ درصد ، صندوق بازنشستگی کشوری با ۲۴ درصد و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (تاپیکو) ۱۸ است.

حسین پور با اعلام این که شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران طی پنح سال اخیر به دلیل مشکلات تامین چوب به عنوان مواد اولیه با مشکل جدی مواجه و زیانده شده بود، گفت : با تزریق این مقدار افزایش سرمایه پس از پنج سال به سود دهی مناسب خواهیم رسید.

اجرای قانون ممنوعیت برداشت از جنگل های شمال در یک دوره سه ساله به تدریج به اجرا درآمد و از اواخر سال گذشته دوره سه ساله آن تکمیل شد . بر اساس این قانون قرارداد تمامی شرکت ها بهره بردار جنگل برای برداشت چوب پایان یافته و دیگر تمدید نشد.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی از ۱۳ شرکت بهره بردار از چوب جنگل های مازندران بود. این شرکت در حدود ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل های مازندران را برای بهره برداری از چوب در اختیار داشت . پایان قرارداد بهره برداری این شرکت بر اساس قانون تنفس جنگل آن را دچار مشکل و تبدیل به شرکت زیان ده کرد. بر اساس آمارهای رسمی با اجرای این قانون به دلیل کمبود مواد اولیه (چوب) ظرفیت تولیدی این واحد صنعتی از ۱۸۳ هزار تن در سال به ۶۳ هزار تن در سال ۹۷ کاهش یافت.

کاهش تولید از یکسو و هزینه جاری و بدهی به شرکت های خدماتی که افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال اعلام شد ، این واحد بزرگ صنعتی تولیدی کاغذ را به آستانه ورشکستگی کشانده بود.

هموار شدن راه دریافت وام ۱۰ میلیون دلاری 

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت که با افزایش سرمایه و بالا رفتن سپرده گذاری ریالی در نزد بانک ، شرکت مشمول دریافت وام ارزی ۱۰میلیون دلاری نیز شده است.

وی افزود : همچنین زیان انباشته شرکت نیز که مبلغ ۲ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال برآورود شد ، با افزایش سرمایه پوشش داده شده است.

حسین پور همچنین از واردات ۱۰ هزار متر مکعب چوب بدون پوست از روسیه در قالب ۲ کشتی برای مصرف شرکت خبر داد و بیان داشت: این محموله در حال تخلیه در بندر استان مازندران است.

وی با بیان این که در سال جاری به دلیل کمبود چوب به عنوان مهم ترین مواد اولیه تنها ۴۰ درصد از ظرفیت ۱۸۰ هزار تنی شرکت اشغال بود ، گفت : بر اساس برنامه و طبق موجودی مواد اولیه تولید کاغذ تا پایان سال جاری به ۸۰ هزار تن می رسد که حدود نیمی از ظرفیت شرکت است.

طلب ۲ هزار میلییارد ریالی از سازمان جنگل ها 

این مسئول از طلبکاری ۲ هزار میلیارد ریالی شرکت چوب و کاغذ مازندران از سازمان جنگل ها و مراتع خبر داد و بیان داشت: در حالی که شرکت به شدت با مشکل نقدینگی مواجه است حق و حقوق تمامی نیروهای حفاظت از جنگل های تحت پوشش خود را پرداخت کرده است.

وی بر لزوم انجام تهاتر بابت طلبکاری شرکت چوب و کاغذ با سازمان جنکل ها برای گرفتن مزایده استفاده از درختان افتاده و شکسته عرصه های تحت پوشش تاکید کرد و افزود : شرکت همه امکانات و تجهیزات و نیروهای متخصص را برای خارج کردن درختان افتاده در اختیار دارد و این موضوع می تواند منبع درآمد سازمان جنگل ها برای جذب نیروهای بیشتر حفاظتی جنگل و تحت پوشش دادن عرصه های جنکلی شمال شود.

حسین پور با اعلام این که راهبرد مهم و آینده نگر شرکت چوب و کاغذ مازندران زراعت چوب است ف گفت : همسو با این رویکرد ، مذاکرات زراعت چوب را با فرماندهان سپاه و بسیج استان های شمالی مازندران ، گیلان و گلستان انجام و مقرر شد تا با حمایت تسهیلاتی و خرید تضمینی شرکت از زراعت چوب این نهاد مردمی و انقلابی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با بیان این که این کارخانه قادر به تأمین ۱۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور است، اما تحقق آن منوط به تأمین چوب مورد نیاز به عنوان مواد اولیه است، ادامه داد: از آن جایی که تجهیزات و دستگاههای این کارخانه متناسب با چوب جنگلی است ، باید چوب جنگلی را تهیه کنیم.

حسین پور از صنوبر به عنوان مهمترین چوب جنگلی نام برد و بیان داشت: استان های شمالی برای کاشت این نوع درخت بسیار مناسب هستند.

این مسئول بزرگترین صنایع  کشاورزی مازندران  با بیان این که از اواخر سال ۹۶ تاکنون روند تأمین چوب جنگلی به صفر رسیده است و تا ۹۲ درصد چوب استفاده شده در یک سال اخیر از چوب‌های باغات بوده است، گفت: در سال‌های گذشته فقط ۲۰ درصد چوب مورد نیاز شرکت از باغات بوده است.
وی افزود : مشکل تأمین چوب کارخانه از طریق جمع آوری و برداشت درختان شکسته و افتاده جنگل از یک سو و کاهش تعرفه‌های گمرکی واردات چوب از سوی دیگر قابل رفع است ضمن این که تنها راه رسیدن به تولید کامل بر اساس ظرفیت این کارخانه تأمین چوب به عنوان مواد اولیه است که راهکار و پیشنهادات زیادی را ارائه کردیم.
وی یکی از راهکارها را اجازه برداشت از جنگل تحت پوشش دانست و توضیح داد: در صورت تحقق این پیشنهاد کارخانه با همه امکانات و بویژه نیروی انسانی نه تنها می‌تواند از جنگل تحت پوشش حفاظت کند، بلکه با کاشت نهال بهینه کردن آن را تعهد خواهد کرد.

شرکت چوب و کاغذ مازندران از سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشور محسوب می‌شود. این شرکت با در اختیار داشتن حدود یکهزار و ۳۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و ارتباط شغلی با چند صد نفر دیگر به طور غیرمستقیم، نقش مهمی در اشتغال استان مازندران دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.