پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

در این سال‌ها بر خاص‌ترین چشمه ایران چه گذشته است؟

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: چشمه باداب سورت شبیه به آنچه تصور می‌کنید نیست،  قرار نیست در این چشمه هم باریکه آب خنکی را ببینید که در وسط کوه، دشت یا جنگل سبز از دل زمین بیرون می‌آید و با نوشیدن جرعه ای، گوارا بودنش را تایید کنید.

باداب سورت مجموعه‌ای از چشمه‌های پلکانی با آب‌های رنگی مختلف است که از دل زمین با فاصله کمی از یک دیگر می‌جوشند، چشمه‌هایی در رنگ‌های سیاه، قرمز، زرد، نارنجی و سبزآبی و البته آب این چشمه‌ها نه تنها در رنگ، بلکه در طعم نیز با یک دیگر متفاوت است.

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

نام باداب سورت هم با خصوصیات آن جور در می‌آید، بادآب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدّتِ اثر است که ترکیب باداب‌سورت در کنار یک دیگر را می‌توان شدّت اثر آب گازدار ترجمه کرد.

چه چیزی باداب سورت را جذاب و با ارزش می‌کند؟

تجربه شخصی ام از مشاهده خاص‌ترین چشمه ایران اینگونه بود: بعد از طی یک مسیر طولانی، در یک سراشیبی نسبتا تند، صخره‌هایی به رنگ آجری رنگی بینید که لایه لایه‌های نامنظم را تشکیل دادند، آب از بلور‌های سنگی شان چکه می‌کند، وقتی که بر می‌گردید و به پشت سرتان نگاه می‌اندازید، حالا زمین را با آب درون آن لایه لایه سبزآبی وکمی آن طرف تر، لایه لایه زرد می‌یابید، اگر برای بار اول به آنجا پا می‌گذارید بوی آن هم برای تان عجیب است، اما ویژگی که با تجربه آن چشمان تان گرد می‌شود، اینست که آب در چشمه باداب سورت هم گازدار است و همرنگ، بو و مزه متفاوتی دارند، مثلا یکی شور شور است و دیگری ترش و شیرین!

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

پلکانی بودن این چشمه‌ها که سبب زیبایی خاص خود شده است به دلیل املاح موجود در آب و رسوبات مختلف است و همین املاح موجود در آب این چشمه‌ها موجب شده هر کجا که گوگرد داخل آب باشد رنگش زرد شود، مس، رنگ آب را قرمز و آهن سیاه کند و نمک و آهک نیز رنگ چشمه‌ها را به سفید می‌کشاند.

سنگ‌های تراورتنی بستر این چشمه‌ها را تشکیل می‌دهند، تراورتن نوعی سنگ آهک است که از دسته سنگ‌های رسوبی به شمار می‌رود که این سنگ‌ها از رسوبات چشمه‌های آب گرم برجای مانده‌اند.

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

در همه این سال‌ها بر خاص‌ترین چشمه ایران چه گذشته است؟

باداب سورت در مازندران پس از چشمه پاموکاله در ترکیه، به عنوان دومین چشمه با ویژگی‌های خاص است و نیز پس از کوه دماوند، دومین میراث طبیعی ایران است که به ثبت جهانی رسیده است.

با قاطعیت می‌توان گفت ثبت ملی شدن باداب سورت کمک خاصی به این چشمه نکرده است، چون برای حفاظت از این اثر ملی منطقه گردشگری باداب سورت تمهیدات خاصی اندیشیده نشده است و این چشمه ناملایمات زیادی را تجربه کرده است.

درحالیکه بار‌ها اشاره شده خاک و سنگ‌های رسوبی این چشمه‌ها مقاومت ندارند و نباید با کفش روی پلکان‌های این چشمه قدم زد و یا حتی زیاد روی آن توقف کرد، اما با گذری کوتاه در منطقه متوجه خواهید شد کسی دلش برای این چشمه نمی‌سوزد، و برخی گردشگران حتی با خودروی شخصی روی چشمه‌ها می‌روند.

تنها حضور گردشگران و ورود خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت نیست که چشمه‌های پلکانی باداب سورت را تهدید می‌کند، و علاوه بر خشکسالی سال‌های اخیر که موجب خشک شدن این چشمه‌ها شده، وجود معدن سنگ تراول تن نیز بی تاثیر نبود.

سال‌ها سنگ‌های این محدوده از دل زمین و صخره‌هایش فروخته می‌شد و برداشت این برش سنگ‌ها به چشمه‌های باداب سورت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد، اما در نهایت روزی همه اهالی روستا‌های اطراف مانند مالخواست و اروست، به نشانه اعتراض رفتند و بساط معدن را جمع کردند و معدن بالاخره تعطیل شد.

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

واگذاری، حربه جدید برای حفظ باداب سورت

بیست و چهارم آذر ماه فرماندار ساری با خبر واگذاری باداب سورت به بخش خصوصی، دوباره این چشمه را به  نقل محافل و رسانه‌ها تبدیل کرد.

عباسعلی رضایی در جلسه بررسی و پیگیری موضوعات منطقه توریستی گردشگری چشمه باداب سورت با اعلام اینکه فرآیند واگذاری چشمه باداب سورت به زودی آغاز می‌شود، گفت: با اقدامات موثر و تعامل همه دستگاه‌های مسئول آغاز فرآیند واگذاری چشمه باداب سورت محقق شده است.

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران هم با بیان اینکه واگذاری مطرح شده فقط مربوط به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مدیریت و محافظت از چشمه سورت است، ادامه داد: در همه جای دنیا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر آثار میراث فرهنگی یکی از راه‌های دوام و حفاظت است.

او درباره نحوه اداره سرمایه‌گذاران در چشمه سورت نیز گفت: با توجه به اینکه این چشمه جزو املاک منابع طبیعی است، اما بواسطه ثبت میراثی بدون اجازه میراث فرهنگی هیچ تغییری نباید در شکل چشمه صورت بگیرد و طرح واگذاری نیز بر این اساس است.

ایزدی افزود: بنابر طرح پیشنهادی محوطه چشمه فقط باید برای استفاده گردشگری به منظور بازدید و تصویربرداری استفاده شود و هیچ تاسیساتی نباید در محیط و محوطه چشمه مستقر شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: طبق توافقات ما با میراث فرهنگی سرمایه‌گذاران در پایین دست می‌توانند تاسیسات همچون اقامتگاه، رستوران و سرویس بهداشتی ایجاد کنند که آن نیز باید با نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

فتح‌الله غفاری معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نیز با تاکید بر این‌که عرصه منابع طبیعی به هیچ وجه قابل فروش نیست، گفت: طرح واگذاری و اجاره باداب سورت ۱۵ ساله خواهد بود.

او به شرایط سرمایه‌گذاران برای احراز مدیریت باداب سورت اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران باید شرایطی همچون سابقه فعالیت در عرصه میراث فرهنگی، توانایی پیشنهاد و ارائه طرح حفاظت و بهره‌برداری از منابع میراثی و همچنین پیشینه مناسب برخوردار باشند.

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

اما احمد حسینی یک دوستدار محیط‌زیست می‌گوید، تجربه واگذاری آثار طبیعی و تاریخی به بخش‌های غیردولتی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار علاقه‌مند به تغییر کاربری کارکرد اثر دارد و اینکه فقط جنبه حفاظتی و صیانتی داشته باشد برای وی مقدور نیست.

او افزود: به‌عنوان نمونه ایجاد راه دسترسی و آسفالت کردن بخشی از مسیر سبب شده تا گردشگران خودرو‌ها را تا حوالی چشمه طبیعی پیش برند و این مسئله اثرات تخریبی را بیشتر کرده است.

حسینی گفت: از سوی دیگر سرمایه‌گذار در سال‌های دیگر راغب به ایجاد تأسیسات و مجموعه‌هایی همانند قلیان سرا و سفره‌خانه در حوالی چشمه خواهد بود که ایجاد تأسیسات مطمئناً به چشمه پلکانی سورت لطمه وارد خواهد شد./ باشگاه خبرنگاران جوان

هوای دومین میراث ملی را باید بیشتر داشت

حامد گلی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.