پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عاشقان محیط زیست به این منطقه سفر کنند/ ورود شکارچیان ممنوع

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از برنا؛ منطقه هزار جریب بخشی پهناور میان استان‌های گلستان و مازندران است و قسمتی از آن نیز در ضلع جنوب شرق و جنوب شهرستان بهشهر استان مازندران قرار گرفته است. بخش حفاظت شده و شکار ممنوع هزار جریب محدوده‌ای به مساحت 49 هزار هکتار را به خود اختصاص داده است. این منطقه در میان ضلع جنوبی گلوگاه و جنوب شرق بهشهر واقع شده و از پوشش گیاهی و جانوری غنی برخوردار است.

انجیلی، راش، ممرز، ازگیل، سیب و آلو وحشی، ال، بلوط، کچف، شیردار، شماد، زرشک کوهی، ولیک، بارانک جنگلی و تلکا درختان هزار جریب را تشکیل می دهند. علاوه بر این درختان رنگارنگ و با ارزش، گل ها و گیاهانی نظیر شقایق، بنفشه، رز، زعفران، آویشن، گل گاوزبان و اسفنج در فصل‌های مختلف سال بر تن هزار جریب نقش می بندند و سیمایی دل فریب بدان می بخشند.

منطقه هزار جریب به دلیل وسعت پهناور از گونه های جانوری متنوعی برخوردار است. ازجمله این حیوان ها می‌توان به خرس، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، روباه، شوکا، گوزن، خرگوش و خوک اشاره کرد. صدای عجین شده طبیعت هزار جریب با آواز خوش آهنگ پرندگانی همچون گنجشک، قرقاول، دلیجه، کبک، بلبل، سارگپه، هدهد (شانه به سر)، تکا، کرکس، عقاب و شاهین، لذت سفر به این طبیعت بکر را چندین برابر می کند.

دو منطقه دو دانگه و چهاردانگه در هزار جریب تشکیل دهنده تمام هزار جریب است. همچنین یکی از دلایل مطرح بودن این منطقه حتی برای عاشقان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع هزار جریب است.

از جاذبه های دیدنی این منطقه میتوان به آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادو لکلک در روستای پچت، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستای کلا اشاره کرد.

جاهای دیدنی هزارجریب نکا فراوان است بویژه جاذبه های محیطی حاصل از پیوند دشت ، جنگل های هیرکانی و کوهستان در این منطقه. آب معدنی قرمرض چشمه ایست که در 10 کیلومتری شهرستان نکا و در میان کوه های جنگلی و سرسبز منطقه هزارجریب قرار دارد. آبی که دارای املاح معدنی است و خواص طبی و طبیعی زیادی دارد.

چناربن زارم نام روستایی است که در ۷۵ کیلومتری جنوب بخش هزار جریب شهرستان نکا واقع شده است. این روستا بعلت قرار گرفتن در دره ،دارای ویژگی جلگه ای و کوهستانی است. در فصل زمستان بعلت همجوار بودن با کوه های بلند منطقه، برف خیز بوده و آب و هوای سرد دارد.

همچنین روستای کچپ محله در منتهی الیه شرقی دهستان سخت خوش دربخش هزار جریب شهرستان نکا واقع شده است این روستا از شمال به روستای ولام ده از شرق متصل به روستای آکرد ازغرب به اسماعیل محله و از سمت جنوب به روستای رودبارمحله و سفیدکوه ارم متصل می باشد.

روستای ارم در ارتفاع ۱۲۳۰ متری از سطح دریا و در فاصله ۶۸ کلیومتری نکا، یکی از زیباترین روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران است که وجود جنگلهای بکر و طبیعی ، چشمه سارها و وجود رودخانه ارم که یکی از سرچشمه های رود تجن ساری می باشد برخودار است.

 سیکا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران است. این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و از اماکن مهم گردشگر پذیر منطقه هزار جریب بوده که در منطقه جنگلی کوهستانی است.

آدرس: بهشهر. جاده ۱۸ کیلومتری پاسند

 این جاده ماسه‌ای بوده بنابراین در هنگام باران و مرطوب بودن زمین، با ماشین شخصی بهتر است وارد این مسیر نشوید یا از ماشین های شاسی بلند استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.