پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سبد صادرات مازندران تنوع ندارد

0

حسن خیریانپور روز یکشنبه در نشست شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان در ساری افزود: در شرایط فعلی صادرات غیر نفتی استان محدود است و در این سبد صادراتی جای بسیاری از تولیدات  شامل  گیاهان دارویی و صنایع دستی خالی است.
وی گفت: صادر کنندگان ما باید محصولات با کیفیت را شناسایی و سبد کالاهای صادرات غیر نفتی استان مازندران را متنوع کنند و در تنوع سازی کالا نیز به کیفیت توجه بیشتری شود تا بتوانیم در بازارهای خارجی حضور پایدار تری داشته باشیم.
معاون استاندار مازندران افزود: تاکنون تفاهمنامه ها و قراردادهای زیادی برای توسعه صادرات غیر نفتی با هیات های تجاری در استان منعقد شد که باید اتاق بازرگانی برای اجرایی کردن این تفاهمنامه ها و قراردادها پا پیش بگذارد.
خیریانپور با اشاره به اجرایی شدن طرح تعرفه ترجیحی کشورهای اوراسیا برای صادرات غیر نفتی ایران، اظهار داشت: باید ظرفیت های کشورهای اوراسیا مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به نیازسنجی در این کشورها صادرات خود را براین اساس به این کشورها داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اگرچه برخی موانع برای صادرات غیر نفتی از جمله ضعف حمل و نقل و پایین بودن کیفیت محصولات تولید در استان وجود دارد، ولی باید هر چه سریع تر نسبت به رفع آن از سوی متولیان این بخش چاره اندیشی شود و برای ارتقاء کیفیت محصولات صادراتی نیز باید از صادرات کالاهای بی کیفیت اجتناب شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: برای توسعه صادرات غیر نفتی استان و کاهش ریسک صادرات، تفاهمنامه ای با صندوق ضمانت صادرات ایران منعقد شد که براساس این تفاهمنامه صادرات استان تا سقف یک میلیارد دلار از ضمانت نامه برخوردار خواهد شد.
وی راه اندازی پایانه صادرات محصولات شیلاتی، برنج و گل و گیاه را از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه صادرات مازندران نام برد و اضافه کرد: باید از این ظرفیت های زیرساختی برای افزایش میزان صادرات استان استفاده شود.
معاون استاندار مازندران گفت : سند صادرات غیر نفتی استان با همکاری اتاق بازرگانی تدوین و با تصویب شورای برنامه ریزی به مرحله اجرا در می آید.
وی مزیت این سند را نگاه آن به موانع و مشکلات پیش روی صادرات و ظرفیت های موجود استانی دانست و اظهار داشت: برخی از مشکلات و موانع صادراتی به خصوص مسایل ارزی نیاز به تصمیم گیری ملی دارد که بر این استان رییس کل بانک مرکزی به مازندران می آید تا این مشکلات را بررسی و دستور لازم برای رفع آن صادرکند.
بر اساس آمار گمرک مازندران در ۸ ماهه سال جاری حدود ۷۰۰ هزار تن محصولات غیر نفتی استان به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.