پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آبدهی رودخانه‌های مازندران ۲ برابر شد

0

بر اساس گزارش جدید این شرکت، افزایش حدود ۱۰۰ در صدی آبدهی رودخانه های مازندران در حالی است که میزان بارندگی در این دوره زمانی نسبت به سال گذشته تنها ۲۲ درصد بیشتر شده است.

گزارش جدید شرکت آب منطقه ای مازندران را ابراهیم یخکشی مدیرعامل این شرکت در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قرائت کرد و گفت که در ۲ ماهه سال آبی جاری حجم آبدهی رودخانه‌های مهم استان از جمله تجن، تالار، نکارود، هراز، بابلرود، چشمه‌کیله و چالوس حدود ۵٨٠ میلیون مترمکعب بوده است.

مازندران ۱۲۰ رودخانه اصلی و فرعی به طول هشت هزار کیلومتر دارد. حدود ۴۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی و باغی استان به روش های مختلف از جمله ایجاد سردهنه با آب رودخانه ها آبیاری می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، یخکشی با اعلام این که افزایش و کاهش بارندگی بشدت اقلیم مازندران را تحت تأثیر قرار می دهد، توضیح داد: گاهی کاهش یک میلیمتری بارندگی، اثراتش به اندازه ١٠ میلیمتر در استان مشاهده می شود و افزایش بارندگی هم چنین نتیجه ای را در پی دارد.

وی گفت : در این مدت میزان بارش در استان  ٢٢٠ میلیمتر بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ٢٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

او افزود: البته این بارش‌ها سبب شد تا شاهد طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در مناطق مختلف استان باشیم، اما اقدامات انجام شده جهت پیشگیری بویژه لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها سبب شد تا میزان خسارت به حداقل ممکن کاهش یابد و سیلاب‌ها عمدتاً به دریا بریزد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: امسال به لحاظ ذخیره‌سازی  آب در سدها، حجم آب ذخیره شده  نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب بیشتر است و ما برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی نیازمندیم آب برخی از سدها از جمله البرز را تخلیه کنیم .

وی افزود: اگر این سدها نبودند در سیلاب اخیر  میزان خسارت در پایین‌دست خیلی زیاد بود.

مازندران دارای دو سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت ۳۲۴ میلیون مترمکعب است.
۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب هم در مازندران وجود دارد که از مهم ترین منابع تامین آب شالیزارهای استان است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.