پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حضور پر رنگ کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز در مازندران

0

هفته های اخیر و با افزایش قیمت بنزین و در عین حال تثبیت قیمت گاز طبیعی یا همان CNG ، شاهد استقبال زیاد مردم مازندران برای دوگانه سوز کردن خودروها هستیم که منجر به تشکیل صف‌های طولانی در شرکت های مجاز نصب سی ان جی شد.

این مسئله بهانه ای شد برای برخی کارگاه های غیر مجاز به خصوص تعمیرگاه‌های شخصی سی ان جی که اقدام به نصب غیرقانونی سیستم دوگانه سوز با قیمت های پایین تر از هزینه شرکت های مجاز می کنند که همین مسئله منجر به استقبال برخی از این روش شده است . 

با وجود اینکه به گفته مسئولان رسمی هزینه کامل نصب سیستم سی ان جی بر روی خودرو حدود سه میلیون تا پنج میلیون تومان از خودرو سبک تا وانت ها است ، اما بعضا دیده شده تعمیرگاه های شخصی با رقم حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون تومان اقدام به نصب این سیستم می کنند. 

البته تبلیغ غیرنوبتی و بدون صف بودن نیز در استقبال برخی مردم از تعمیرگاه های شخصی نیز بسیار موثر بوده است.  

این درحالی است که بنا بر سوابق و هشدارهای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هیچیک از این تعمیرگاه ها شاخص های استاندارد برای نصب مخزن و سیستم دوگانه سوز را نداشته و از طرف دیگر مسئولیتی نیز در قبال خطرات احتمالی قبول نخواهند کرد. 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری مازندران روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نه تنها این تعمیرگاه های غیر مجاز قادر به بیمه سیستم دوگانه سوز نیستند، بلکه در صورت وقوع هرگونه حادثه خودرو و سرنشینان را از بهره مندی از بیمه شخص ثالث به دلیل نصب غیر قانونی سی ان جی محروم می کند. 

سبحان رجب پور افزود: خودروهایی که به صورت غیر مجاز اقدام به نصب سیستم سی ان جی یا دوگانه سوز می کنند فاقد برچسب استاندارد خواهند بود و از سوخت گیری در جایگاه های مجاز نیز منع می شوند. 

وی تاکید کرد که حتما مالکین خودروها برای انجام دوگانه سوز به مراکز استاندارد ومجاز نصب سی ان جی در سراسر مازندران مراجعه کنند. 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری درباره علت اصلی گرانتر بودن نرخ مراکز رسمی نسبت به کارگاه های غیر مجاز گفت: علت این مسئله استفاده از کپسول‌های استاندارد، بیمه خودرو و سرنشین ، کالیبره کردن سیستم سی ان جی و استفاده از قطعات استاندارد و با کیفیت است.

رجب پور اعلام کرد: در حال حاضر تعداد ۱۴ کارگاه مجاز تبدیل خودرو بنزین سوز به سی ان جی درشهرهای آمل ، بابل ، بهشهر ، جویبار ، ساری ، چالوس ، قائمشهر ، نکا و محمود آباد دراستان در حال فعالیت هستند .

رجب پور تاکید کرد : مالکین خودروها جهت گواهی عدم گاز سوز بودن خودروی خود ،از مراجعه به شعبات شهرستان و ستاد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری خودداری نمایند .

وی گفت : با توجه به افزایش مراکز مجاز در دیگر شهرستانهای استان مازندران در هفته های آتی فهرست بروز مراکز را از سایت www.altfuel.ir دریافت کرده و همچنین متقاضیان به منظور نصب سیستم گاز سوز سی ان جی بر روی خودروی خود از طریق سامانه irngv.ir  اقدام کنند .

جایگاه CNG بدون برچسب استاندارد سوخت ندهند

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری مازندران گفت: جایگاه های سی ان جی اجازه سوخت رسانی به خودروهای بدون برچسب استاندارد ندارند. 

 رجب‌پور افزود: هرگونه سوخت رسانی به خودروهای دوگانه سوز بدون داشتن برچسب استاندارد غیر مجاز بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. 

وی همچنین تاکید کرد : جایگاه های سی ان جی که به خودروهای غیرمجاز سوخت بدهند نه تنها مشمول جریمه خواهند شد، بلکه در صورت بروز حادثه از بیمه نیز محروم می شوند و تمامی خسارات جانی و مالی به عهده مالک و مسئول جایگاه خواهد بود.

رجب پور با اشاره به اینکه با اصلاح قیمت بنزین شاهد افزایش استفاده از خودروهای دوگانه سوز هستیم، اظهار داشت: متاسفانه کارگاه های غیر مجاز با تبلیغات وسوسه انگیز سعی در سودجویی دارند که بایددستگاه های نظارتی آنها را شناسایی کنند. 

تفاوت های قیمت بی دلیل نیست

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن و تجارت به خبرنگار ایرنا گفت: تفاوت قیمت ها فاحش نبوده و بی دلیل نیست. 

حسین اصغرزاده افزود: کیفیت مخزن ، دوام قطعات استفاده شده  و مدت زمان استفاده مسائلی است که تفاوت قیمت را طبیعی می کند و نباید مردم به بهانه ارزانی سلامتی خود را به خطر بیاندازند. 

وی با بیان اینکه همه دستگاه ها در این زمنیه باید نظارت کنند گفت: اداره کل سمت، تعزیرات ، شرکت نفت و دیگر نهادها باید نظارت مستمر داشته باشند. 

اصغرزاده بار دیگر تاکید کرد که مردم فریب ارزانی قیمت نصب سی ان جی در کارگاه های غیر قانونی را نخورند چرا که این مسئله با جان آنها و نزدیکانشان در ارتباط است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.