پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وزیرعلوم: مجوزی برای توسعه دانشگاه‌ها داده نمی‌شود

0

دکتر منصور غلامی عصر دوشنبه در نشست شورای اداری مشترک شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در نوشهر افزود: متاسفانه از سال ها پیش شاهد توسعه بی رویه دانشگاه ها بوده ایم و از سال ۹۴ از ادامه این رویه پیشگیری شده است .

وی اظهار داشت: یکی از مهم ترین ماموریت های دانشگاه ها افزایش توان علمی ، تلاش در عرصه های بین المللی برای ارتقای جایگاه علمی و انجام کارهای پژوهشی و علمی است و شاید این پرسش برای افکار عمومی پیش بیاید که این همه از دانشگاه ها مدرک کسب کرده اند نتیجه چه شد درحالی که مراکز علمی و دانشگاهی متولی اشتغال درجامعه نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مساله مهم تر آنکه باید مدعی شد که اگر ایران اسلامی امروز در منطقه ، بین المللی و جهانی حرفی برای گفتن دارد شک نکنید بخشی از آن به دستاوردهای علمی و پژوهشی آن در حوزه صنایع دفاعی و نظامی بوده است.

غلامی افزود : هرگاه دانشگاه ها مورد خطاب قرار گرفتند خوشبختانه پاسخ خوبی در حوزه صنایع دفاعی کشور ارائه شده چرا که امروز بخش عمده ای از تجهیزات صنایع دفاعی برگرفته از فکر و اندیشه صاحب نظران و اندیشمندان دانشگاهی است و باید این مراکز علمی از لحاظ فکری ، آزمایشگاهی و مالی مورد حمایت قرار گیرند.

وی همچنین آمایش آموزش عالی در کشور را فرصت خوبی دانست و گفت که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره برد و در پی آن باید  از توان علمی مراکز علمی موجود در سطح کشور استفاده کرد و تهدیدات در کشور  را به فرصت تبدیل کرد.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : در پی آمایش آموزشی سعی شده در سطح ملی ، منطقه ای و محلی ظرفیت ها را شناسایی کرده تا بتوان با بهره وری از چنین ظرفیت هایی گام های موثری برای آینده نگری نسل های آتی جامعه کرد.

غلامی افزود: طبیعتا بخشی از آمایش روی وضع موجود و آن اینکه چه کار باید کرد تا بتوان به بهره وری در هر استان  نگریست.

وی اظهار داشت : کاری که به دنبال آمایش آموزش سرزمینی انجام گرفته آن اینکه در هر استانی دانشگاه های بزرگ به عنوان نماینده این وزارتخانه تعیین و نظارت جدی  روی کار کرد دیگر دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی داشته باشند.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در ادامه به دستاوردهای علمی و تحقیقاتی پیش و پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : با گذشت حدود چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مراکز علمی آموزش عالی در کشور رشد خوبی داشته و در پی آن شاهد دستاوردهای قابل توجهی در این بخش بوده ایم .

غلامی افزود : قبل از انقلاب اسلامی در بسیاری از رشته های تخصصی وابسته به دیگر کشورها بودیم در حالی که برای قطع وابستگی به کارشناسان خارجی از دهه های ۶۰ و ۷۰ همزمان با توسعه دانشگاه ها و راه اندازی رشته های تخصصی به موفقیت های زیادی دست پیدا کردیم و نتایج این تلاش ها آن شد که امروز بیشتر مدیران کشور تخصص خود را از همین دانشگاه های داخلی دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت :  از ۱۵ سال پیش تاکنون کارهای تحقیقاتی خوبی در کشور شروع شده و به توسعه فناوری و یافته های علمی زیادی دست یافته ایم و نتیجه این زحمات آن شد که امروز بیش از ۱۹۵ مرکز رشد و فناوری و ۴۳ پارک در کشور فعالیت دارد و دستاورد این مراکز فعالیت شرکت های دانش بنیان کار آفرین بوده که فعالیت آن ها واقعا مثال زدنی است .

به گفته وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، هم اکنون فعالیت شرکت های دانش بنیان می تواند به تولید داخلی کمک کند و اثر بخشی تحریم های ظالمانه را در کشور از بین ببرد.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جریان سفر یک روز خود به استان مازندران صبح امروز پس از ورود به نوشهر در محوطه دانشگاه علوم دریایی نوشهر به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کرد.

دکتر غلامی همچنین از دانشگاه  و موسسات آموزش عالی در شهرهای نوشهر و چالوس ، مرکز علم و فناوری رشد نوشهر بازدید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.