پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نوسان سه متری ارتفاع دریای خزر در 150 سال گذشته

0

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: تغییر وضعیت جوی دریای خزر طی ۱۵۰ سال گذشته ۳ متر نوسان داشته است که امری طبیعی بوده و بحرانی در آن دیده نمی‌شود.

حمید علی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بارها تغییرات جوی در دریای خزر تکرار شده است که نمی‌توان آن را وضعیت بحرانی دانست، اظهار کرد: اثراتی که انسان به طور مستقیم بر دریای خزر می‌گذارد، قابل تفکیک است یعنی ۵ کشور ساحلی اگر سدهایی برای کشاورزی احداث کنند، جمع همه آن‌ها بیش‌تر از یک‌متر تراز آب نوسان داشته است.

وی تصریح کرد: طی ۷۰ سال گذشته سدهای بزرگی بر رودخانه‌های دریای خزر احداث شده که دریای خزر را پایدار کرده است اما عوامل طبیعی جز اثرات غیرمستقیم آن محسوب خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در خصوص انتقال آب دریای خزر خاطرنشان کرد: اگر انتقال آب خزر به فلات مرکزی انجام شود، اثرات ناچیزی به اندازه یک رودخانه کوچک و متوسط بر تراز عرضی و عمودی آن دارد.

علی‌زاده افزود: تراز دریای خزر طی ۱۰ سال اخیر کاهنده بوده و در حال حاضر پایدار شده است بنابراین طی دو یا سه سال اخیر روند کاهشی شدید ندارد.

وی یادآور شد: در دهه ۵۰ دریای خزر افزایش ارتفاع آب را تجربه کرد و این افزایش با دهه ۷۰ برابر شده اما اکنون سطح تراز آب آن یک‌متر بیشتر از آن زمان گذشته است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.