پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای مازندران چشم انتظار اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی

0

آرزو ولی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۵ پروژه احداث کتابخانه عمومی در سطح استان مازندران در حال اجرا است که میزان اعتبار سال پیش ان ۲۰ میلیارد تومان بود که با افزایش هزینه ساخت و ساز اکنون به ۲ و نیم برابر افزایش یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران اعتبار درخواستی را فقط مربوط به احداث ساختمان و تجهیزات دانست و افزود: برای خرید کتاب و تکمیل خزانه هر یک از این کتابخانه ها نیز چندین میلیارد تومان اعتبار جدا لازم است.

ولی‌پور ایجاد بستر گسترده کتابخانه‌ای را یکی از الزامات هدایت عمومی به کتابخوانی دانست و افزود: با توجه به فشرده شدن زمان، دسترسی آسان و با کیفیت به کتابخانه بسیار ضروری است.  

سرانه کتابخوانی ملاک نادرست برای سنجش

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران درباره سرانه کتابخوانی استان مازندران نیز گفت: اعلام اینکه سرانه کتابخوانی چه میزان است ملاک و معیار نادرستی است.

ولی پور معیار زمانی کتابخوانی را برای کشورهای توسعه یافته دانست که نه تنها شامل ورق زدن فیزیکی کتاب است ، بلکه دایره وسیعی از مطالعه را در بر می گیرد. 

به گفته او انچه مشخص است کتابخوانی در استان مازندران در حال رشد بوده و ملاک آن را می توان از افزایش اعضای کتابخانه‌ها و کاهش رنج سنی اعضا بدست اورد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اظهار داشت: در ۲ سال اخیر ۵۰ هزار نفر عضو جدید کتابخانه‌های عمومی مازندران شدند که اکنون اعضای آن را به بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسانده است .

ولی‌پور همچنین بیشترین فراوانی سنی اعضای کتابخانه‌های عمومی مازندران را بین ۱۴ تا ۳۷ سال توصیف کرد و گفت: بر اساس نرم جهانی این بهترین فراوانی سنی است.

وی با بیان اینکه بررسی کتابخوانی در چهارچوب کتب کاغذی دیگر روشی منسوخ شده است ، افزود: امروزه بیشتر مطالعات در فضای الکترونیکی انجام می شود که آمار درستی از آن وجود ندارد.

استان مازندران با جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزارنفری دارای ۱۱۷ باب کتابخانه در ۲۲ شهرستان و چند روستا  است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.