پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

امسال ۶ هزار و ۳۸۰ تن عسل در مازندران تولید شد

0

علیرضا عطایی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان افزایش تولید عسل استان در سال جاری را ۳۰۵ تن اعلام کرد.

وی توضیح داد: زنبورداران مازندرانی امسال از هر کندوی مدرن ۹.۴ کیلوگرم و کندوی سنتی ۲.۱ کیلوگرم عسل برداشت کردند.

عطایی نژاد آمار کندوهای مدرن استان را ۶۷۸ هزار و ۵۰۷ قطعه و کندوی سنتی را هم ۶۳ قطعه اعلام کرد و گفت : با در نظر گرفتن قیمت میانگین ۶۵ هزار تومانی برای هر کیلوگرم عسل، زنبورداران استان امسال بیش از ۴۱۴ میلیارد تومان عسل تولید و روانه بازار کردند.

وی از فعالیت ۹ هزار و ۱۸۱ نفر در بخش زنبورداری استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۹۷۱ نفر زنبوردار و بقیه کارگران زنبورستان ها هستند.

این مسئول اظهار داشت: اگر چه رتبه کشوری مازندران در تولید عسل چهارم است ولی این استان در تنوع تولید عسل همچون عسل کلزا، مرکبات، آفتابگردان، گون، آویشن و جنگلی رتبه نخست را دارد.

وی از بابل، تنکابن، سوادکوه شمالی و ساری به عنوان مهم ترین مناطق زنبورداری مازندران نام برد.

فراتر از عسل 

معاون جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت که زنبورداران استان امسال ۲۷۳ کیلوگرم ژل رویال با قیمت تخمینی هر کیلوگرم هفت میلیون تومان، ۲۶ تن گرده گل به ارزش تقریبی هر کیلوگرم حدود ۱۲۰ هزار تومان، ۱۹۸ تن موم به ارزش تخمینی هرکیلوگرم ۶۰ هزار تومان، ۲۵ تن بره موم  به ارزش تقریبی هرکیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان و همچنین ۴۸۷ گرم زهر زنبور به ارزش هر گرم  حدود ۱۵۰ هزار تومان تولید کردند.

بر اساس آمارهای رسمی، ۱۰ درصد از عسل تولیدی کشور را در اختیار دارد. بیش از ۵۰ درصد از عسل تولیدی مازندران به سایر استان ها و خارج از کشور صادر می شود.

در حالی که میانگین سرانه تولید عسل در کشور ۹۰۰ گرم است، سرانه تولید در مازندران ۲ کیلوگرم و بیش از دو برابر میانگین سرانه کشور است.

جهاد کشاورزی مازندران از سال گذشته تاکنون ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به زنبورداران استان پرداخت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.