پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بلایای طبیعی در ایران سالانه سه هزار قربانی می‌گیرد

0

محمد فرید لطیفی روز سه شنبه در همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور در بابلسر افزود: متاسفانه طرح‌های مدیرت بحران که در کشور اجرا می شوند بیشتر فرصت سوزی است و هیچگاه از اتفاقات طبیعی ایجاد فرصت نمی کنند.

وی با اظهار این که باید بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و دیگر اتفاقات ایجاد فرصت کرد، گفت: همواره رخدادهای طبیعی در ایران به تهدید تبدیل می شوند، چون هنوز نتوانسته ایم راه بهره برداری یا مدیریت به اصطلاح بلایای طبیعی را بیابیم .

معاون سازمان مدیریت بحران کشور نگاه کنونی به بلایای و رفتار طبیعی را اشتباه توصیف کرد و افزود: ابتدا باید نگاه کلان و سپس نگاه مدیران به موضوع مخاطرات طبیعی تغییر کند. متاسفانه تاکنون از نگاه سخت افزاری با حوادث طبیعی برخورد شده که نه تنها نتایج آن مثبت نبود ، بلکه هر بار شاهد خسارات مالی و جانی بیشتری هستیم . 

لطیفی توضیح داد: سیل نوروز امسال در چند استان می توانست به راحتی با هدایت و جمع آوری، مشکلات آبی بسیاری از استان ها را حل کند که متاسفانه اینگونه نشد.

وی گفت: نگاه درمانی داشتن به مخاطرات طبیعی اشتباه است و باید نگاه در این زمینه در تمامی سطوح پیشگیرانه همراه با استفاده حداکثری از وقوع بلایای طبیعی باشد.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: مقصر دانستن تغییر اقلیم در خسارات مخاطرات طبیعی قدم گذاشتن در مسیر اشتباه است، زیرا ریشه این خسارات اصلا مربوط به تغییر اقلیم نیست.

ضرورت ورود دانشگاهها و ارائه طرح‌های کاربردی 

لطیفی همچنین راه حل خروج از نگاه سنتی به مدیریت بحران را در فعال سازی دانشگاه ها و مجامع علمی عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها باید راه حل های عملی برای مدیریت بحران ارائه کنند.

وی ادامه داد: برای ورود دانشگاه ها به ارائه روش‌های علمی باید فضا را برای ورود دانشگاه ها آماده کرد و انها را به این سمت سوق داد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: تا زمانی که دانشگاه ها به مساله مدیریت بحران ورود نکنند شرایط تغییر نخواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.