پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دومین جشنواره «شهر عسل شیرگاه» در سوادکوه شمالی برگزار شد

0

ایسنا/مازندران یکی از صنایع فعال در مازندران که از دیرباز در این استان رونق داشته صنعت زنبورداری است ‌صنعتی پرطرفدار که به دلیل شرایط اقلیمی در نقاط مختلف توانسته جایگاهی در گردش اقتصادی به خود اختصاص دهد ‌جایگاه پنجم مازندران در تولیدعسل کشور نشان دهنده استعداد پرورش زنبورعسل و تولید عسل مرغوب است.

سهم قابل توجه سوادکوه شمالی در این جایگاه باعث توجه متولیان به این شهرستان و برگزاری دومین جشنواره «شهر عسل شیرگاه» با همت مجموعه بخش کشاورزی، اتحادیه زنبورداران و فرمانداری شده است. معرفی این محصول غذادارو می‌تواند شهرستان گردشگرپذیر سوادکوه شمالی را بهتر معرفی کرده و توجه به این قابلیت در جذب گردشگر بی تأثیر نخواهد بود.

شناخته شدن به عنوان شهر عسل می‌تواند یک جاذبه گردشگری محسوب شده و باعث پویایی اقتصاد بومی گردد که در این بین نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌ها است.

برگزاری جشنواره‌ها در رونق گردشگری منطقه موثر است

سیدمرتضی قربانی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سوادکوه شمالی برگزاری چنین نمایشگاهی را در رونق گردشگری منطقه موثر دانسته و گفت: قطعا چنین رویدادهایی به رونق صنعت گردشگری در استان و شهرستان کمک خواهد کرد که امسال نیز دومین جشنواره « شهرعسل شیرگاه» در سوادکوه شمالی برگزار شد و با توجه به استعداد و پتانسیل‌هایی که در این شهرستان وجود دارد به لحاظ جذب توریست و گردشگر تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: جذب گردشگر در پویایی اقتصادی موثر بوده و چنین نمایشگاهی فرصتی برای معرفی بهتر خواهد بود که قطعا جذب توریست و ورود ‌گردشگر به منطقه تاثیرگذار است و می‌تواند به رونق اقتصادی و پویایی شهرستان کمک کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سوادکوه شمالی با بیان اینکه درواقع در کنار دیگر ظرفیت‌های گردشگری موجود چنین رویدادها و جشنواره‌ها می‌تواند موثر باشد، اظهار کرد: زنبورداری نوعی جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و محور کار جشنواره بحث تولیدات عسل و معرفی صنعت زنبورداری است که در کنارش غرفه‌های صنایع دستی به منظور معرفی فرهنگ بومی وجود دارد.

مازندران از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور است

عزیزالله شهیدی فر مدیرکل جهادکشاورزی مازندران، این استان را یکی از قطب‌های اصلی تولیدعسل درکشور برشمرد و افزود: مازندران یکی از قطب‌های اصلی زنبورداری و تولیدعسل درکشور محسوب می‌شود که سالانه بیش از ۶هزار تن عسل طبیعی در مازندران از ۶۰۰ هزار کندو تولید و ۶هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود تا عسل به عنوان یک محصول غذادارو در سبد غذایی خانوار گنجانده شود، گفت: امیدواریم این بخش تداوم یابد و عسل به عنوان یک ماده غذایی مطلوب و دارویی پذیرفته و در سبد غذایی خانوار گنجانده شود.

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سوادکوه شمالی انتخاب این شهر را به عنوان شهر عسل و برگزاری این جشنواره انتخابی صحیح دانست و بیان کرد: حدود ۲۲ درصد سهم‌بری تولیدعسل استان را در سوادکوه شمالی داریم و این شهرستان جایگاه مناسبی برای برگزاری چنین جشنواره‌ای داشته است.

گرایش نسل جوان به این صنعت از ویژگی‌های قابل توجه این جشنواره بود وغرفه‌داران جوانی که این حرفه را به عنوان منبع درآمد خود پذیرفته‌اند.

هر شغل و فعالیتی مشکلات خاص خود را دارد

فرهاد حیدریان یکی غرفه‌داران جشنواره می‌گوید: پدرم ۳۵سال زنبوردار است و من در کنار پدرم ۳سالی می‌شود که مشغول این کار هستم، تولیدعسل، ژل رویال، گرده گل و هرچیزی که مربوط به زنبور باشد، تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلات شغل زنبورداری افزود: تهیه شکر در فصل زمستان باوجود قیمت بالا آزاد خریداری کنیم چراکه سهمیه خیلی پایین است و یکی دیگر از عمده مشکلات ما کارگاه عاج و موم است که مجبوریم تا قائمشهر، ساری و یا بابل برویم با وجود اینکه بیشترین تراکم جمعیت در بخش زنبورداری در شیرگاه است.

ارائه تهسیلات در صنعت زنبورداری موثر است

این زنبوردار سوادکوهی با بیان اینکه تسهیلاتی که ارائه می‌شود چندان در توسعه کار موثر نیست، یادآور شد: ارائه تسهیلات کم است درحدی که نمی‌توان توسعه چندانی به کار داد.

حیدریان با اشاره به اینکه میزان تولیدمان بستگی به شرایط سال دارد، گفت: در یکسال ممکن است۶ تن محصول به دست آوریم و در یک سال ممکن است ۱۰تن اما امسال با توجه به اینکه سال خوبی بوده تقریبا حدود ۹ تن عسل برداشت کرده‌ایم.

وی یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان را بازار فروش عنوان کرد و افزود: شرایط بازارفروش درحال حاضر مطلوب نیست و اجازه فروش عسل به خارج از کشور وجود ندارد، صادرات نیز نداریم در صورتی که اگر بتوان صادرات انجام دهیم شرایط بسیار عالی خواهد شد.

این زنبوردار سوادکوهی خاطرنشان کرد: بازارداخلی‌مان بیشتر دماوند است و البته در این بین سودجویان نیز به ما ضررهایی وارد می کنند چراکه عسلی که از ما خریداری می‌کنند باعسل تغذیه مخلوط کرده و با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند، این درحالیست که عسل طبیعی به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

حیدریان در توضیح تفاوت عسل طبیعی و عسل تغذیه ادامه داد: عسل تغذیه عسلی است که زنبوردار به زنبور خوراک متوالی می‌دهد به عنوان مثال تقریبا ۴ کیلو شکر، یک کیلو عسل می‌دهد اما عسل طبیعی را خود زنبور از شهد گل، بدون تغذیه کمکی تولید می‌کند.

وی اظهار کرد: عسل محصولی با قابلیت‌های دارویی منحصر به ‌فرد در سبد غذایی بسیاری از افراد جایگاه خود را بدست آورده است اما عسل‌های نامرغوب نیز در بازار وجود دارند اگرچه تلاش شده با برگزاری چنین جشنواره‌ای علاوه بر معرفی شیرگاه به عنوان شهر عسل، عسل طبیعی، خالص و مرغوب شناسانده شود اما به نظر می‌رسد زمان مناسبی درنظر گرفته نشده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، زنبورداران معتقد بودند اگر چنین جشنواره‌ای در شهریور ماه برگزار شود شاهد استقبال گردشگران، معرفی بهتر و فروش بیشتر خواهند بود با توجه به شرایط حاکم در جشنواره انتقاد زنبورداران قابل پذیرش است و می‌توان با تغییر فصل برگزاری جشنواره قدمی در جذب مسافران اقامتی و عبوری برداشت و با معرفی گسترده‌تر و فروش بیشتر محصولات به اهداف موثرتری دست یافت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.