پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تهدیدات زیستی پرکاربردترین حوزه فعالیت پدافند غیرعامل

0

ایسنا/مازندران یک کارشناس مدیریت بحران گفت: تهدیدات زیستی به دلیل تنوع در حوزه‌های انسان، غذا و محیط زیست پرکاربردترین وجه پدافند غیرعامل بوده و از این حیث دارای اهمیت فراوانی است.

رستم زرودی در گفت‌وگو با ایسنا، پدافند غیرعامل را نوعی عملیات و دفاع غیر نظامی و نقطه مقابل پدافند عامل دانست و اظهار کرد: پدافند غیرعامل در ۸ حوزه در مواجهه با تهدیدات فعالیت کرده که شامل تهدید سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی، زیرساختی یا کالبدی، اقتصادی، مردم محور یا فرهنگی و اجتماعی و نیز تهدیدات امنیتی است.

وی با بیان اینکه هر یک از ۸ حوزه فعالیت پدافندغیرعامل دارای شاخه‌های کاری مختلفی است، تصریح کرد: به عنوان مثال تهدید کالبدی شامل مشکلات سازه‌ها و زیرساخت‌ها در شهر و روستاها بوده و همچنین حوزه زیستی دارای زیرگروه‌های اقدامی متعددی نظیر انسان، دام، غذا، محیط، کشاورزی و آب است.

این کارشناس مدیریت بحران تهدیدات زیستی را دربرگیرنده بسیاری از مصادیق امروزی جامعه معرفی کرد و گفت: به دلیل تنوع در حوزه‌های انسانی، محیطی و غذایی این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای مصداقی از تهدیدهای زیستی

زرودی با اشاره به آفت مگس میوه مدیترانه ای خاطرنشان کرد: اولین مشاهدات کارشناسان کشاورزی در خصوص آفت مگس میوه بر روی محصولاتی نظیر خرمالو و مرکبات باید به عنوان یک تهدید زیستی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند جهاد کشاورزی قرار می‌گرفت که متاسفانه هیچ اقدامی در این باره انجام نشد.

وی افزود: این موضوع باید در قالب پدافند غیر عامل و خارج از هرگونه قوانین دست و پاگیر مورد بررسی قرار گیرد به این معنا که برای آن اعتبار در نظر گرفته و بسیج عمومی نهادها و دستگاه‌های اجرایی انجام شود و با فراخوان سازمان‌های مردم نهاد بتوانند مشکل مگس میوه را ریشه کن کنند.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران به خسارات وارده به کشاورزان و تولیدکنندگان متاثر از آفت مگس میوه اشاره و تاکید کرد: میوه خرمالو که تا قبل از آفت به ازای هر کیلو ۲ هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون حتی ۵۰۰ تومان نیز خرید و فروش نمی‌شود بنابراین دستگاه‌ها باید بسیج شوند تا خسارت‌های وارده به تولید کننده را برطرف کنند.

این کارشناس مدیریت بحران با تشریح ساختار پدافند غیرعامل در استان‌ها بیان کرد: اداره کل پدافند غیر عامل در مرکز استان‌ها زیر نظر معاونت امنیتی اجتماعی استانداری قرار گرفته و مدیر آن به عنوان مدیرکل پدافند غیرعامل استان شناخته می‌شود، این مدیر کل در تمامی فرمانداری‌ها دارای کارشناسانی است که آنان زیر مجموعه معاون سیاسی فرمانداری شهرستان هستند.

زرودی یادآور شد: پدافند غیر عامل کشور از سال ۸۲ تشکیل شد و در سال ۹۰ در تقویم قرار گرفت و اکنون پدافند غیرعامل در تمامی نهادها و دستگاه‌های اداری و اجرایی مقوله‌ای غیرقابل انکار است و حتی شهرداری‌ها و سازمان‌های خصولتی نیز دارای کارشناسان پدافند غیر عامل هستند.

وی با تاکید بر اینکه پدافند غیرعامل در تمامی تهدیدهای غیرنظامی نقش داشته و ضروری است، گفت: تمامی پروژه‌ها باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند و این تشکیلات حتی در زمینه ساخت و سازهای غیراصولی شهرها نیز قابلیت مداخله بوده و می‌تواند با توجه به شرایط زیرساختی آن سازه مجوز پروانه پایان کار را صادر و یا باطل کند.

انجمن علمی پدافند غیرعامل بازوی توانمند سازمان

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران تاکید کرد: انجمن علمی به عنوان بازوان کمکی اداره کل پدافند غیرعامل است که این انجمن اکنون در شهرستان‌ تشکیل شده و با عضوگیری جلساتی را بر مبنای خصوصیات منطقه تشکیل داده و به بررسی وضعیت منطقه در راستای تهدیدات ممکن می‌پردازند.

این کارشناس مدیریت بحران با بیان اینکه انجمن پدافند غیرعامل در مازندران، شامل ۱۳ کارگروه است، تصریح کرد: از این تعداد جوانانی انتخاب می‌شوند تا مشکلات مناطق را بررسی کرده و در اختیار اداره کل پدافند غیر عامل قرار دهند تا اداره کل پدافند غیرعامل، بتواند تصمیم درستی اتخاذ کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.