پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معضل “عمارت” دامن‌گیر پروژه جاده جایگزین سد هراز شد

0

معضل زباله در استان مازندران نه تنها چیز تازه ای نیست بلکه تقریبا به مراحل بحرانی خود نزدیک می شود و گل سرسبد آن نیز محوطه دپوی زباله عمارت شهرستان آمل است. 

عمارت نام منطقه ای در ۳۰کیلومتری جنوب شهرآمل در مسیرجاده و رودخانه هراز واقع شده و اکنون در دهه چهارم خود به سر برده و در این چند دهه میزبان زباله بیش از ۱۵ شهرستان مرکزی استان است. 

چند سال اخیر راهکاری برای حل معضل زباله عمارت آمل مطرح شد که عبارت  از انتقال این زباله در منطقه پاساکش در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری شهرستان آمل و ساخت زباله سوز در سالهای بعد است. 

مسئولان شهرداری آمل سال گذشته اعلام کردند که ۳۴.۵ هکتار از اراضی ۳۷۵ هکتاری منطقه  پاساکش این شهرستان را از اوقاف به قیمت ۱۵۰ میلیارد ریال برای محل جدید دپو زباله خریداری کرده و با تایید قرارداد خرید از سوی بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده سازی خواهد شد.

زباله عمارت در آمل علاوه بر مشکلات زیست محیطی به خاطر انباشت بیشتر از ظرفیت زباله، در راه اجرای ۲ پروژه ملی شامل طرح چهار خطه کردن جاده هراز و سد خاکی هراز مانع ایجاد کرده است که مانع آن نفوذ شیرابه به داخل آب سدی است که در آینده آبگیری می شود.  

تازه ترین مشکل محل دپوی زباله عمارت آمل ، سد راه بودن این سایت در مقابل جاده چهارخطه جایگزین که قرار است جای جاده قدیمی سد را بگیرد، است.

فرماندار آمل روز یکشنبه در نشست شورای اداری شهرستان علاوه بر اعلام ابلاغ مصوبه شورای تامین جهت انتقال و جابجایی زباله عمارت، اظهار داشت: قرار شد که زباله های عمارت به منطقه پاساکش منتقل شود و باید به صورت جدی این قضیه پیگیری و سریع تر این انتقال صورت گیرد.

جعفر رسولی با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی سایت زباله عمارت تنها بخشی از معضل است ،افزود: یکی از معضلات عمارت قرار گیری بر سر راه جاده چهاربانده جایگزین است. 

وی با تاکید بر اینکه ساخت هرچه سریع تر جاده جایگزین برای ترافیک جاده هراز بسیار مهم و ضروری است ، اظهار داشت: جاده جایگزین به طول یازده کیلومتر تنها راه نجات از معضل ترافیک است که هرهفته صدها هزار خودرو را در جاده هراز گرفتار کرده و موجب عصبانیت مردم و مسافران شده است .

فرماندار آمل گفت: تمام معضلات روبرو با پروژه جاده جایگزین و احداث سد در گرو جابجایی محل دفن زباله است که باید هرچه سریعتر این منطقه از زباله خالی شود. 

وی از شورای شهر آمل خواست تا سریعتر منطقه پاساکش را برای دپوی زباله آماده کنند تا با خالی شدن عمارت ۲ پروژه مهم شهرستان آمل به سرانجام برسد.

رییس شورای شهر آمل نیز با وجود اینکه نتوانست در پشت تریبون شورا اظهار نظر کند در حاشیه جلسه گفت: مصوبه انتقال زباله عمارت به شورای شهر آمل نیز ابلاغ شده است و فرایند آغاز این مسئله نیز کلید خورد. 

خسرو ابراهیم زاده افزود: در حال حاضر شورای شهر آمل با همکاری شهرداری به دنبال انتخاب پیمانکار است تا ابتدا منطقه پاساکش را آماده سازی و سپس اقدام به انتقال زباله از عمارت به جای جدید کند. 

وی با بیان اینکه تا حدود ۱۰ روز دیگر پیمانکار نیز انتخاب خواهد شد ، تاکید کرد: با توجه به اینکه ما موظف به انتقال ایمن و با رعایت نکات بهداشتی زباله هستیم ، باید انتظار زمان بر بودن جابه جایی زباله را داشت و نمی توان پیش بینی کرد چه میزان به طول می انجامد. 

رئیس شورای شهر آمل همچنین گفت که سعی خواهیم کرد در کمترین زمان و با رعایت نکات بهداشتی زباله ها جابه جا شود و خللی در پروژه سد هراز ایجاد نکند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.