پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معلمان باید برای اجرای طرح یاریگران زندگی آموزش ببینند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، طرح یاریگران زندگی تابستان امسال در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به ریاست رییس جمهوری مصوب شد. مبنای این طرح پیشگیری از شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه به کمک مردم در بخش های مختلف است و در آموزش و پرورش هم این طرح با کمک معلمان و مربیان از ابتدای سال تحصیلی جاری به اجرا گذاشته شده است.

ترویج پیام های آموزشی و فرهنگی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پر خطر در بین دانش آموزان، آگاهی بخشی و توانمند سازی خانوادهها و جلب مشارکت آنان در مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی و تلاش برنامه ریزی شده در جهت توانمندسازی و ارتقای مهارتهای روانی و اجتماعی دانشآموزان از اهداف این طرح اعلام شده است.

حسین حسن نژاد روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ساری گفت : برای تحقق برنامه های مبارزه با مواد مخدر مبتنی بر مشارکت جمعی باید به نحو بایسته از ظرفیت سمن ها و تشکل های مردم نهاد بهره گرفت. ‎

وی اجتماعی کردن و فراگیر کردن مبارزه با مواد مخدر را برای توفیق در این زمینه ضروری دانست و افزود : طرح یاریگران زندگی در راستای صیانت از جامعه دانش آموزی به عنوان مهم ترین سرمایه های انسانی است و در این طرح ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی و مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی بویژه در حوزه پیشگیری با استفاده از دیگر قابلیت های همیاری در مدارس و ظرفیت دستگاه های عضو شورا در قالب کانون یاریگران زندگی دنبال می شود.

وی هدف اصلی اجرای این طرح را کاهش تمایل و توانِ نه گفتن و پیشگیری از آسیب پذیری در دانش آموزان عنوان کرد و تاکید کرد : مبنای این طرح بر پیشگیری است و آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی اجرای طرح باید سهم اثرگذار دیگر دستگاه ها را مطالبه کند.

جانشین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، با بیان این که صرف هزینه برای بنیان های فکری، ذهنی و روانی دانش آموزان و جوانان ضروری است، تاکید کرد: باید به زمینه های روانی و روحی آسیب های اجتماعی بویژه استرس و اضطراب در محیط های مختلف اجتماعی توجه و برای آن چاره اندیشی شود.

حسن نژاد با اظهار این که باید خانواده ها در کنار هزینه های رایج، برای ورزش و گردشگری دانش آموزان نیز هزینه کنند ، گفت : اجرای طرح یاریگران زندگی نیاز به آگاهی و اشراف دارد و لذا برخی از مربیان و معلمان باید در این راستا آموزش ببینند.

وی وظیفه دستگاه های عضو شورا را اصلاح وضع موجود و ارتقاء آن دانست و افزود : باید با روش های علمی و مکانیسم های اصولی برای عدم بازگشت مجدد به اعتیاد بویژه مسایل پس از ترک بهبودیافتگان چاره اندیشی شود.

بر اساس آمارهای رسمی میانگین نرخ شیوه اعتیاد در مدارس کشور ۲.۱ و در دانشگاهها حدود چهار است .

نظرسنجی های صورت گرفته هم نشان می دهد که عدم اطلاع از پیامدهای مصرف مواد مخدر در کنار فقدان مهارت نه گفتن به همسالان و دوستان علت روی آوری ۶۰ درصد جوانان به اعتیاد بوده است.

در طرح یاریگران زندگی قرار است علاوه بر آموزش مهارت زندگی ” نه ” گفتن به دانش آموزان ، آگاهی های آنان و خانواده هایشان در باره اعتیاد و مواد مخدر افزایش یابد.

 براساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران حدود ۶۵ هزار نفر از جمعیت بین ۱۵ تا ۶۵ سال در این استان به نوعی درگیر مصرف مواد مخدر هستند. همچنین بر اساس آمار همین مرجع امسال دستکم ۱۶ نفر در مازندران بر اثر سوء مصرف موادمخدر جان باختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.