پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صلح، دوستی و برابری بزرگترین پیام رسالت پیامبر(ص) است

0

یک کارشناس مذهبی گفت: بزرگترین و بهترین پیامی که می‌توان از دعوت و رسالت پیامبر اسلام(ص) دریافت کرد صلح، دوستی، برابری و عدالت است.

حجت الاسلام نیما ارزانی در گفت‌وگو با ایسنا، صلح، دوستی و برابری را بزرگترین پیام رسالت پیامبر(ص) دانست و اظهار کرد: پیامبر در یک برهه از تاریخ و بسته به موقعیت زمان وارد جنگ شد اما حتی برخورد ایشان با اسراء و بازماندگان جنگ نشانگر مهربانی و صلح دوستی است.

وی یکی از خصوصیات بارز زندگانی پیامبر اسلام(ص) را مهربانی و حسن خلق ایشان معرفی کرد و افزود: روایات گوناگونی که در زمینه مهربانی پیامبر اسلام با کودکان نقل شده بیانگر اوج رفتار نیک و عطوفت نبی مکرم اسلام است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: روایت بازی پیامبر(ص) با نوه‌های خود امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دوران طفولیت که در هنگام نماز سجده‌های پیامبر آنقدر طولانی بود تا کودکان از بازی خود لذت ببرند، روایت دیگری که اصحاب به خاطر دیر شدن نماز جماعت به دنبال پیامبر آمدند و ایشان را سرگرم بازی با کودکان دیدند و یا روایت عیادت پیامبر از بیمار یهودی که هر روز به ایشان جسارت می‌کرد از جمله احادیثی است که در بیان مهربانی و محبت پیامبر نقل شده است.

ارزانی با تشریح خصوصیات اخلاقی و عملی پیامبر اسلام(ص) یادآور شد: به وضوح پیداست که وجه اخلاق و خوش رویی و مهربانی در پیامبر برجسته بود و همین امر سبب شد تا ایشان پیامبر مهربانی لقب بگیرند.

وی با بیان اینکه سیره عملی خصوصیاتی است که پیامبر در گفتار، رفتار و عمل خود ثابت کرده است، تاکید کرد: پیامبر اسلام(ص) بسیاری از پندها و حکمت‌ها را در رفتار خود به مردم نشان می‌دادند تا اینکه بخواهند از طریق روضه‌ها و احادیث و سخنرانی و خطبه به مردم اعلام کند، مثال بارز آن وضو گرفتن اشتباه یک اعرابی است که پیامبر بدون تذکر به فرد با توضیح نحوه وضو گرفتن برای اصحاب، اعرابی را متوجه اشتباه خود کرد.

این کارشناس مذهبی سیره عملی پیامبر را در تمام ابعاد زندگی ایشان جاری و ساری دانست و تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در تمام جنبه‌های حکومتی، مدیریتی، رفتاری و حتی برخورد با خانواده نیز سیره عملی داشتند، به عنوان مثال وقتی پیامبر می‌فرمایند مومنان با هم برادرند و باید با هم به مهربانی رفتار کنند، این سخنان در کردار، رفتار و عمل پیامبر واضح بود.

ارزانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه شکل‌گیری حکومت اسلامی گفت: یکی از کارها و رسالت پیامبر اسلام(ص) تشکیل حکومت اسلامی بود که بعد از وفات پیامبر توسط ائمه و امامان و مبلغین دین نیز ادامه پیدا کرد.

وی با تشریح چرایی تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: از این طریق پیامبر می‌توانست دینش را فراگیر کرده و در قالب یک پایگاه منسجم اجتماعی دین مبین اسلام را بر همگان عرضه، تبلیغ و ترویج کند بنابراین شهر مکه را ترک و به یثرب یا مدینه امروز مهاجرت کردند و حکومت تشکیل دادند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به بررسی وجوه مختلف تشکیل حکومت اسلامی پرداخت و عنوان کرد: مهمترین دغدغه پیامبر در درجه اول بحث دین و تبلیغ آن بود، استفاده از تمامی ظرفیت‌های دین اسلام و استخراج و آموزش تمامی مطالب دین نوین از حکومت داری و شهرداری تا مباحث حقوق، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجه دیگر شکل گیری حکومت اسلامی بود.

ارزانی تصریح کرد: پیامبر به تدریج وجوه مختلف حکومت اسلامی را پایه ریزی کرد که امروزه با الگو برداری از همان شیوه می توان حکومت اسلامی را بسط و گسترش داد به عنوان مثال تشکیل صندوق قرض الحسنه از وجوهات بیت المال برای حل مشکل مالی مردم و ساخت منازل مسکونی برای نیازمندان در زمان ایشان از جمله اقداماتی بود که اکنون نیز سرمشق حکومت‌های اسلامی است.

وی از تاکیدات پیامبر گرامی اسلام(ص) بر موضوع بازار و اقتصاد یاد کرد و آن را از دیگر الگوهای مناسب حکومت اسلامی دانست و افزود: اعتقاد پیامبر بر این بود که اگر بازار، نقل و انتقالات مالی، پول و سرمایه جاری در زندگی مردم اسلامی نباشد زندگی مسلمانان دچار مشکل می‌شود.

این کارشناس مذهبی در باب اهمیت رسالت پیامبر اظهار کرد: از آنجا که پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر الهی بودند و پس از ایشان هیچ کسی ادعای پیامبری نکرد از منظر تاریخ نویسان و پژوهشگران مسائل دینی حتی در دیگر ادیان، رسالت پیامبر حائز اهمیت است.

ارزانی بیان کرد: قرآن تکمیل کننده بسیاری از مطالب تورات و انجیل است، بعضی از احکام شرعی خداوند در تورات بسیار سخت گیرانه بودند که بعدها در انجیل راحت‌تر شد و در قرآن بعضا حتی حذف شد، به عنوان مثال خوردن شکمبه و امعاء و احشاء گوسفندان که خدا در تورات حرام اعلام کرد، در انجیل فقط خوردن دست و پای گوسفند مجاز شد و نهایتا در اسلام هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی سادگی، پویایی و سرزندگی دین اسلام را دیگر دلیل اهمیت رسالت پیامبر معرفی و خاطرنشان کرد: از خصوصیات بارز دین اسلام، فقه بسیار پویای آن است چراکه برای تمامی مسائل روز پاسخ مناسب دارد و این علمی و پژوهش محور بودن در اسلام از خصوصیات بارز رسالت پیامبر بود که از روز اول تا امروز برجسته است.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این پرسش که دین اسلام چگونه خود را در دنیای مدرن امروز بازیابی می کند به حدیثی به نقل از امیرامومنین (ع) اشاره و تاکید کرد: ایشان می‌فرمایند فرزند زمان خود باشید، هرچند این حدیث از وجوه مختلفی قابل بررسی است اما ساده‌ترین معنا این است که باید مسلمان در جامعه بروز باشند، یعنی از امکانات مختلف در جامعه برای ارتقای و معرفی دین، آئین و مذهب خود استفاده کنند.

ارزانی افزود: امروز آنچه مورد تاکید و سفارش مقام معظم رهبری نیز بوده بحث تولید علم و پژوهش است، حوزه‌های علمی دینی کشور نیز در این راستا در قالب‌های مختلف پژوهش و علم مشغول تولید محتوا و ارائه مطالب نرم افزاری در فضای مجازی هستند تا بتوانند دین مبین اسلام را در قالب اعتقادات فکری شیعه به مردم دنیا نشان دهند.

وی بارزترین نمونه اسلام نوین امروزی را چاپ مقالات متنوع دینی و پژوهشی در ایران و سایر مناطق و حضور اندیشمندان دینی در کرسی‌های نظریه‌پردازی علمی مختلف دنیا دانست و تاکید کرد: این اتفاقات بیانگر این است که اسلام توانسته بعد از هزار و 400 سال در جامعه مدرن اروپا و آمریکا نیز حرف برای گفتن داشته است.

این کارشناس مذهبی گفت: جوانان و مردم انس و الفت و مطالعه خود را در زمینه آشنایی با اخلاق پیامبر بیشتر کرده و ایشان را بهتر بشناسند.

ارزانی آموزش سیره عملی پیامبر و زندگانی ایشان را به جوانان نیاز واقعی جامعه امروز دانست و با بیان اینکه سیره پیامبر عالی‌ترین ابزار تبلیغ دین اسلام است، خاطرنشان کرد: باید با دادن خوراک فکری و علمی مناسب به جوانان کشور آنان را نسبت به پیامبرشان آگاه کرد، مبلغین دینی کشور اگر تنها 10 دقیقه به معرفی سیره عملی پیامبر و برخورد ایشان با ادیان و مکاتب مختلف و مناظره‌ها و خطبه‌های نبی مکرم اسلام(ص) بپردازند لزومی به ارسال نیرو دینی برای معرفی و صدور اسلام به دنیا نخواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.