پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چرا با حذف مدرسه استعداد درخشان مخالفت می شود؟

0

یک معلم مقطع ابتدایی معتقد است: اگر مدارس استعدادهای درخشان حذف شود، افراد مستعد و توانمند ناخودآگاه به مدارس غیرانتفاعی مراجعه کرده و اشخاص فاقد توان مالی و یا ساکن مناطق محروم خدمات آموزشی کمتری دریافت می‌کنند.

 نسرین سجادیان در گفت‌وگو با ایسنا، حذف مدارس استعدادهای درخشان را سبب اجرای بی عدالتی آموزشی دانست و اظهار کرد: دانش‌آموزانی که استعداد و توانایی‌های بهتری نسبت به بقیه دارند، می‌توانند خدمات آموزشی بهتری دریافت کنند که این رویکرد با عدالت آموزشی در تضاد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حذف مدارس سمپاد، با سیاست‌های کلی نظام منافات دارد، تصریح کرد: در سال ۹۷ و دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، ایشان به تشکیل تقویت مدارس استعدادهای درخشان تاکید کردند و معلمان را به تشویق نخبه‌پروری فراخوانده و وجود این مدارس را الزامی دانستند.

این معلم ابتدایی خاطرنشان کرد: در اصل ۵۷  قانون اساسی بخشی از هزینه‌های مدارس‌های خاص شامل شاهد و استعدادهای درخشان، برعهده دولت و موسسه‌های حمایتی است و حذف این مدارس با اصل قانونی اساسی تناقض دارد.

سجادیان رتبه‌های عالی علمی در کشور را به وجود مدارس استعداد‍های درخشان نسبت داد و افزود: نبود چنین مدارسی باعث آسیب جدی به دانش آموزان نخبه و پرتوان خواهد شد چراکه معلمان مدارس عادی توانایی و امکانات تدریس این دانش آموزان را در حد و اندازه مد نظر ندارند بنابراین افت استعدادها، کاهش رغبت و تمایل و کاهش استقبال از آزمون‌های المپیادهای علمی اولین پیامد این اتفاق خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حذف مدارس استعدادهای درخشان، باعث کم رنگ شدن تنوع مدارس در جامعه می‌شود، یادآور شد: اگر این مدارس ادغام شده و همه آن‌ها به نام مدارس دولتی دایر شوند، دولت یک بودجه را برای آن پیش‌بینی و اختصاص خواهد داد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.