پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقال آب خزر؛ ۱۶ میلیون متر مکعب جابجایی خاک دارد

0

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی کشور ۱۶ میلیون متر مکعب جابجایی خاک رخ خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمد امینی در هم اندیشی چالش‌های انتقال منابع آب از شمال کشور به بررسی شاخص‌های جمعیتی بین استان‌های مبدا و مقصد پرداخت و اظهار کرد: میزان جمعیت و تراکم آن در استان مبدا ۲۰ برابر مقصد بوده و این در حالیست که سهم مهاجرت به استان مبدا ۲ و نیم برابر است.

وی با بیان اینکه جمعیت تنها دو شهرستان ساری و میاندرود با جمعیت استان مقصد برابری می‌کند، از افزایش رشد مصرف آب در فلات مرکزی طی سی سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: این در شرایطی است که میزان مصرف آب شرب استان مقصد از میانگین‌ مصرف کشور بیشتر بوده و جزء ‌پر مصرف‌ترین استان‎ها است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با ابراز گلایه رشد ۳ و نیم برابری مصرف آب صنایع در ۳۰ سال گذشته، خاطرنشان کرد: این انتقال آب به هیچ وجه برای استان مبدا به صرفه نیست چراکه آمارها از کسری سرانه ۱۰۳ مترمکعب آب در منطقه خزری خبر می‌دهند.

رییس جامعه جنگل‌بانی ایران گفت: اثرات مکانیکی، بیوفیزیک، شیمیایی و اکولوژیک متنوعی برای این رخداد متصور بوده که به هیچ کدام توجه نشده است.

امینی با اشاره به اینکه در جریان طرح فرآیند ‌نمک‌زدایی و آب‌گیری به‌صورت عمقی، فرآیند کلر زنی نیز باید انجام شود که انجام آن قریب به ۵۰۰ هزار متر مکعب خاک برداری لازم است، افزود: پسآب شور با حجم ۲۰۰ میلیون‌متر مکعب، افزایش حجم فلزات سنگین و افزایش جیوه در آب دریا بدلیل رسوب از تبعات و پیامدهای ناگوار این طرح است.

وی با اشاره به وجود گسل‌های منطقه، ۵۵ در صد از اراضی شیب‌دار و ۸۳ کیلومتر از مسیر کوهستانی در منطقه خزری تاکید کرد: قطع ۲۶ هزار اصله درخت در مسیر خط لوله انتقال موجب فرسایش خاک و خطر سیلاب خواهد بود، مضاف بر اینکه اجرای تاسیسات برق در مسیر انتقال نیز باعث قطع ۱۵۰ اصله درخت می‌گردد که همه این موارد از نکات چالش برانگیز این پدیده به شمار می‌رود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.