پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محرومیت کودکان ۱۰۰روستای مازندران از خدمات کتابخانه‌های سیار

0

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران که نهاد متولی ارائه خدمات فرهنگی و هنری برای پرورش استعداد و شاداب سازی کودکان به شمار می رود از سال ۱۳۵۲ فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن برای گسترش خدمات به تمامی کودکان استان، با خرید و تامین  ۱۰ خودرو طرح کتابخانه سیار را راه اندازی کرد و این خودروها با همراه تجهیزات و مربی به روستاهای مازندران گسیل شدند. براساس استاندارد هر یک از این کتابخانه ها می بایست به ۲۰ روستا تا شعاع ۳۰ کیلومتری خدمات دهی بکنند.  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: خدمات این کانون از طریق کتابخانه ثابت و سیار به کودکان در سنین ۶ تا ۱۶ سال ارائه می شود.

محمدعلی یزدان شناس افزود: در مدت زمان فعالیت حدود نیم قرن کانون پرورش فکری در مازندران ۲۷ کتابخانه ثابت، یک کتابخانه پستی و ۱۰ کتابخانه سیار روستایی در این استان راه اندازی شد که هر یک از آنها حدود ۴۰ فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی را برای کودکان اجرا می کردند.  

وی ادامه داد : تلاش بر این است تا کانون با فراهم کردن زیرساخت های لازم این امکان را فراهم بکند تا تمامی کودکان مورد هدف زیر پوشش برنامه های این نهاد قرار بگیرند که از آن جمله کودکان مناطق روستایی و کمتربرخوردار بودند.  

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران گفت: به همین منظور ۱۰ کتابخانه سیار کانون به همراه تجهیزات و مربی به روستاها اعزام می شدند که از طریق هر یک خودرو ۲۰ روستا تا شعاع ۳۰ کیلومتری  زیر پوشش خدمات کانون قرار داشتند.

وی حوزه فعالیت این خودروها را در روستاهای مناطق محروم میاندورود، بندپی، نکا، فریدونکنار و سوادکوه اعلام کرد و افزود: بدلیل فرسودگی،  پنج خودروی کتابخانه سیار از گردونه فعالیت خارج شدند و عملا کودکان یکصد روستای این مناطق بی بهره از خدمات کانون فرهنگی می باشند . 

به گفته یزدان شناس در حالی چنین شرایطی برای خودروهای کتابخانه سیار رخ داده است که فعالیت کانون در میان کودکان و خانواده های روستاییان در مازندران جایگاه خوبی دارد و آنان از این فعالیت ها استقبال می کردند.  

بنا به اعلام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران از حدود ۳۰ هزار عضو این کانون پنج هزار نفر آنها را کودکان روستاها تشکیل می دهند.  

وی به پیگیری های مستمر برای رفع این مشکل و برطرف کردن محرومیت کودکان روستاهای مازندران از این خدمات اشاره کرد و گفت : این مساله به استاندار مازندران گزارش شد و تقاضای کمک برای خرید خودرو برای راه اندازی کتابخانه سیار را انجام داده ایم.  

یزدان شناس همچنین از رای زنی با برخی فرمانداران مازندران برای تامین هزینه خرید خودرو به عنوان دیگر پیگیری انجام شده در این زمینه عنوان کرد و افزود: تاکنون دو فرماندار نوشهر و رامسر قول مساعد برای تامین هزینه خرید خودرو را داده اند که با تحقق این وعده، کانون امکانات و نیروهای مورد نیاز این کتابخانه های سیار را تامین می کند.

وی گفت: هزینه خرید هر یک خودرو برای راه اندازی کتابخانه سیار حدود یک میلیارد ریال است که با فعالیت هر کتابخانه سیار کودکان ۲۰ روستا برخوردار از خدمات کانون پرورش فکری می شوند.

مازندران بیش از سه هزار روستا دارد و حدودی نیمی از جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند.  

   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.