پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایت زن کار آفرین روستایی که با تلاش اقتصاد خانواده را می‌چرخاند

0

او یک زن کارآفرین روستایی است؛ زنی مثل بقیه زن‌های روستا که دوشادوش مردان در زمین‌های کشاورزی و باغات کار کرده و با هنرهایی همچون صنایع دستی، فروش لبنیات محلی و پخت نان رزق حلالی سر سفره برای خانواده دارد.

هر روز صبح برای کسب درآمد حلال و کمک به خانواده راهی نانوایی می‌شود که تمام امید و آروزی اوست، جایی که منبع درآمدی برای خودش و چند نفر دیگر است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، تلاش مضاعف او برای جذب مشتری و پخت نان محلی مثال زدنی‌ست و نشان دهنده یک بانوی فعال که این صفت رامی توان در اکثر بانوان مازندران مشاهده کرد، کسانیکه همواره کنار مردان خود برای اقتصاد خانواده تلاش کردند و در کنار آن به امورات خانه و فرزند نیز پرداختند.

صغری محمود خانی از جمله بانوان مازندرانی سخت کوش و پرتلاشی است که سالهاست با پخت نان‌هایی خوشمزه و با کیفیت مشتریان زیادی در نوشهر و شهرهای اطراف دارد.

وی با همراهی خواهر و یکی از دوستان و همچنین پسر خود از صبح زود وقتی که خیلی‌ها در این شهر و روستا در خواب هستند کرکره مغازه خود را بالا می‌کشد و با امید به خدا گفتن، روزی حلال را کسب می‌کند و حاصل دسترنج خود را به روی سفره می‌برد.

محمود خانی ساکن روستای بندپی بخش مرکزی نوشهر و از خانواده همسری هم اهل روستای سیدعلی کیا سلطان همان بخش است.

این بانوی کارآفرین مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا، از سابقه فعالیت خود در پخت نان محلی می‌گوید: تا قبل از اینکه اقدام به بازگشایی این نانوانی کنم، در منزل به پخت نان مشغول بودم و مشتریان زیادی در داخل روستا داشتم اما بعد از مدتی تصمیم به گسترش کار گرفتم.

محمودخانی که بانویی 49 ساله است، افزود: مدت چهار سال است که با کمک خواهر و دوست خود در این مکان استیجاری مشغول به‌کار هستیم و روزانه حدود هزار تا هزار و ۵۰۰  قطعه نان محلی پخت می‌کنیم و از شهرهای اطراف مشتریان دائمی زیادی نیز داریم.

وی ادامه داد: سهمیه آردی که به صورت دولتی به ما تعلق می‌گیرد، حدود دو کیسه است، در حالی‌که مصرف روزانه ما دوبرابر این میزان کیسه آرد است و مجبوریم آرد را با قیمت آزاد تهیه کنیم و یکی از مشکلات اساسی ما کم بودن سهمیه آرد دولتی است.

این بانوی کار آفرین مازندرانی اظهار کرد: با وجود اینکه قیمت برخی مواد اولیه نان افزایش چند برابری داشته است اما قیمت نان محلی ما تنها 250 تومان افزایش یافت و در حال حاضر به قیمت هزار و ۲۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

محمودخانی در خصوص تاثیر این شغل خانگی بر اقتصاد خانه تصریح کرد: تا قبل از این از نظر مالی درآمد چندانی نداشتیم، از وقتی به این کار را شروع کردم از نظر مالی کمک زیادی به درآمد خانواده شده است و به سایر بانوانی که در منزل بیکار هستند توصیه می‌کنم حتما یکی از مشاغل خانگی را بیاموزند تا با کسب درآمد، به اقتصاد خانواده کمک کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.