پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آخرین فرصت بیمه کلزاکاری در مازندران ۱۰ ابان است

0

حمید رضوی نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این‌که به رغم حمایت های ویژه دولت با هدف توسعه کشت دانه روغنی کلزا استقبال کشاورزان به بیمه این محصول استراتژیک اندک است ، گفت: استقبال کم کشاورزان به مقوله بیمه در حالی است که پوشش ۱۰۰ درصدی سطح زیرکشت کلزای آبی و دیم کشور مورد تفاهم مجری طرح دانه های روغنی و هیات مدیره صندوق بیمه قرار گرفته است.

وی بیمه دانه روغنی کلزا را چتری حمایتی از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی مقابل بروز حوادث طبیعی چون سرما و سیل دانست و اضافه کرد: سال گذشته از ۲۵هزار هکتار زمینی که زیر کشت کلزا رفته بود فقط یک چهارم آن بیمه شد.

وی ادامه داد: صندوق بیمه مصحولات کشاورزی مازندران نیز ۶۰۰میلیون تومان به کلزاکارانی که دچار سیلاب شده بودند ، خسارت پرداخت کرده است.

سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، بیش ازیکهزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف خسارت زدکه بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران  با رد این شایعات که کلزا پس از سبز شدن تحت پوشش بیمه قرار می گیرد ، توضیح داد: کلزا کاری همزمان با انعقاد قرارداد مشمول بیمه می شود و اگر کشاورز با حق سهم اندک خود که حدود ۴۰ هزار تومان است می تواند از چتر حمایتی دولت بهره مند شود.

 امسال ۱۸۰ هزار هکتار از زمین های خشکه زاری و شالیزارهای استان زیر کشت انواع محصولات پائیزه گندم، جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات رفته است و  کشت دانه روغنی کلزا با ۴۰هزار هکتار محور توسعه کشت پائیزه است.

به طور معمول از نیمه دوم شهریور کشت کلزا در میان بند و ارتفاعات استان مازندران آغازمی شود و کشت کلزا در زمین‌های شالیزاری استان نیز عمدتاً در مناطق جلگه‌ای و دشت از پنج مهر تا دهم آبان است.

نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا برای سال پیش رو  ۳۵ درصد افزایش یافت و از ۳۴هزارو ۳۹۸ریال به  کیلویی  ۴۶هزارو ۶۰۲ ریال رسید.
 کشاورزان مازندرانی در سال زراعی جاری (سال۹۸) مقدار ۲۳ هزار و ۴۰۷ تن کلزا به مراکز خرید تضمینی اداره کل غله استان مازندران تحویل دادند.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.