پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران ۴۰ هزار تن پرتقال شب عید کشور را تامین می‌کند

0

عزیزالله شهیدی فر روز چهارشنبه در گردهمایی توسعه کشت کلزا در ساری افزود که این تصمیم در نشست اخیر ستاد تنظیم بازار کشور در قالب تصمیم گیری برای خرید و ذخیره سازی انواع میوه اتخاذ شده است.

وی نسبت به سوء استفاده احتمالی دلالان در قیمت گذاری مرکبات بویژه پرتقال ابراز نگرانی کرد و گفت : با توجه به هزینه مراقبت از باغات مرکبات از جمله مقابله با آفت مگس میوه، بازرگانی این میوه پائیزی باید مورد نظارت دقیق تری قرار بگیرد.

شهیدی فر افزود: باغداران مازندران مطمئن باشند کارشناسان  باغبانی جهاد کشاورزی نسبت به هزینه تمام شده تولید مرکبات واقف هستند و در تعیین قیمت خرید پرتقال شب عید نیز بدرستی عمل خواهند کرد.

وی با اعلام این که امسال بارندگی‌های مناسب سبب باردهی بیشتر درختان مرکبات شده و پیش‌بینی کارشناسان هم بر افزایش دستکم ۱۰ درصدی برداشت محصول است ، گفت :  تولید مرکبات امسال به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن خواهد رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از دستور و پیگیری استاندار برای حل مشکلات باغداران ، تنظیم قیمت محصولات باغی و عرضه بدون واسطه زاید این محصولات به بازار خبر داد و توضیح داد : مقرر شد تا صدور مجوز صادرات محصولات باغی مازندران به شهرهای بزرگ کشور بررسی و انجام شود و همسو با این تصمیم حمایتی از باغداران مرکبات ، شهرداری ها باید برای  فروش این محصولات به چند استان بزرگ کشور اقدام عملی کنند.

مجموع باغ های مرکبات استان مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد و اکنون نارنگی های دیر رس نیز به مرحله برداشت رسیده است.  برداشت پرتقال که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد از نیمه دوم آبان ماه  شروع می شود.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.