پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حال ناخوش بزرگ‌ترین شرکت قطعه سازی مازندران

0

بررسیهای میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که مشکل این کارخانه از حدود سه ماه پیش به دنبال قطع ارسال قراضه از سوی شرکت خودروسازی طرف قرارداد کلید خورده و همچنان ادامه دارد تا جایی که این نگرانی را در کارگران ایجاد کرده است که شاید قرار است عذرشان خواسته شود.

شرکت فولادین ذوب آمل از معدود کارخانه هایی است که تمامی فعالیت و ماشین آلات آن بر اساس نیاز خودروسازی کشور تامین و استقرار یافته است.

این شرکت که از سال  ۱۳۷۹ آغاز به کار کرد، توان تولید سالانه ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن قطعات چدنی و فولادی برای صنعت خودروسازی را دارد و بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه فعالیت می کنند.

این کارخانه که از آن به عنوان بزرگ ترین شرکت قطعه سازی ایمنی و فوق ایمنی در مجموعه سازی اکسل کشور یاد می شود ، بر اساس مواد اولیه قراضه تامین شده از سوی خودروسازان  فعالیت و تعداد زیادی از قطعات فولادی و چدنی نشکن ، چـدن خاکسـتری و چدن آلــیاژی را برای خوردوهای پژو و سمند، نیسان ، پراید و رنو تولید می کند. این قطعات اکسل ، دیسک ترمز ، کاسه چرخ ، کالیبر ، میل لنگ ، منیفولد دود موتور ، فلایویل ، توپی ، پوسته جعبه فرمان و سگدست را شامل می شود. 

با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد تولیدات این مجموعه برای یکی از شرکت های خودروسازی کشور است ، کارگران شاغل و منابع مدیریتی مجموعه کاهش سطح تعامل این خودرو ساز در تامین قراضه برای مواد اولیه و همچنین پرداخت بدهی های معوقه را سب رقم خوردن وضعیت کنونی می دانند.

شایعات صحت دارد

مدیر روابط عمومی شرکت فذا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : متاسفانه کارخانه ایران‌خودرو به عنوان مهم ترین مصرف کننده و تامین کننده مواد اولیه فولادین ذوب آمل اکنون تعامل خود را با این شرکت تا سطح قابل توجهی کاهش داده است.  

مجتبی روشن با تکذیب خبر قطع ارتباط ایران خودرو با شرکت فذا، افزود: اینها شیطنت های فضای مجازی است ولی واقعیت این است که از حدود سه ماه پیش ما شاهد کاهش ۸۰ درصدی تامین قراضه به عنوان مواد اولیه شرکت از سوی ایران خودرو هستیم که عملا فعالیت ما را با مشکل رو به رو کرده است.

وی همچنین از عدم پرداخت بدهی معوقه شرکت های خودروسازی به عنوان مشکل تشدید کننده وضعیت کنونی یاد کرد و افزود : با وجود پرداخت مستمر و بموقع دستمزد کارکنان شرکت ، حدود ۶ ماه است خودروسازان بدهی خود را به شرکت پرداخت نکرده اند.

مدیر روابط عمومی کارخانه فولادین ذوب آمل با اشاره از در اختیار داشتن تعداد زیادی چک‌های بدون اعتبار و برگشتی خوردورسازان خبر داد و بدون افشای رقم آنها ، گفت : این مسئله در ماه های اخیر فشار زیادی به شرکت وارد کرده است.

روشن با بیان  اینکه تمامی سرمایه گذاری شرکت و کوره ها و همه تجهیزات آن بر اساس نیاز خودروسازان خریداری و تاسیس شده است ، تاکید کرد: فعالیت ما بر اساس نیاز خودروسازان است و خود آنها نیز در توسعه خط تولید به ما سفارش می دهند.

وی همچنین  دپوی تولیدات در شرکت فذا را نیز شایعه دانست و افزود: تولید کننده هر محصول نمی تواند به عنوان احتکار کننده شناخته شود و شرکت فذا نیز خواهان فروش هرچه سریع تر و بازگشت کارخانه به چرخه سرمایه ای است.

مدیر روابط عمومی کارخانه فذا تاکید کرد: بزرگ ترین مشکل این شرکت عدم تامین مواد اولیه است و در حال حاضر تمامی کوره‌های ذوب شرکت به حالت خاموش درآمده است.

روشن همچنین از حضور مسئولان شرکت در تهران طی روز جاری برای رایزنی و حل مشکل ایجاد شده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر این مشکل برطرف شود.

دستور استاندار برای حل مشکل 

 معاون صنایع اداره کل صنعت ، معدن تجارت استان مازندران نیز از ورود استاندار مازندران برای پیگیری وضعیت شرکت فولادین ذوب آمل (فذا) خبر داد و گفت: استاندار شخصا پیگیر این مسئله  است.

علیرضا یوسف نژاد ریشه کاهش همکاری ایران‌خودرو با شرکت فذا را تغییر و تحول در مدیریت ایران‌خودرو عنوان کرد و گفت: گمان می کنم مدیران جدید این شرکت در حال بررسی وضعیت شرکت هستند و به دنبال ثبات شرایط و در دست گرفتن همه مسائل هستند.

وی همچنین از جلسه امروز استاندار مازندران و مسئولان شرکت فذا با وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پایتخت خبر داد و افزود: باید منتظر بمانیم تا خروجی این جلسه چه خواهد بود.

معاون صنایع اداره کل صمت مازندران ابراز امیدواری کرد که با ورود مستقیم استاندار و پیگیری ویژه مشکلات شرکت فذا این مسئله در روزهای آینده حل خواهد شد.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.