پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استانداری هیچ برنامه‌ای در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری ندارد

0

یک کارشناس مدیریت بحران گفت: استانداری مازندران هیچ برنامه‌ای در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری مدیریت بحران نداشته و همین امر علت اصلی وقوع مجدد سیل در غرب استان است.

رستم زوردی در گفت‌وگو با ایسنا، از موضوع نظارت مستقیم و رعایت نکردن آن سخن گفت و اظهار کرد: مازندران طی ۲ سال گذشته بدترین خسارات را در مبحث سیل تجربه کرده و بلافاصله بعد از سیل درگیر مراحل بازسازی شده است، در حالیکه استانداری هیچ طرح و برنامه‌ای در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری مدیرت بحران ندارد.

وی با یادآوری اینکه مبحث مدیریت بحران شامل چهار بخش است که ۲ بخش آن به فعالیت‌های پیش از بحران و ۲ بخش دیگر به اقدامات پس از بحران می پردازد، تصریح کرد: به ترتیب اجرا، مراحل پیش‌بینی و پیشگیری شامل اقداماتی است که باید قبل از وقوع حوادث انجام گیرد و فازهای مقابله و بازسازی شامل فعالیت‌های پس از بحران است.

این کارشناس مدیریت بحران با بیان اینکه باید در حوزه‌های پیش‌بینی و پیشگیری در چند جبهه وارد عمل شد و اقدامات دستگاه‌های اجرایی را تماما معطوف ۲ بخش پسا بحران دانست، تاکید کرد: استانداری در بازه زمانی یکساله پس از وقوع سیل تمام همّ و غم، وقت و اعتبارات خود را خرج مباحث مقابله و بازسازی مانند ترمیم پل‌های تخریبی و رودخانه‌های استان کرد.

زرودی خاطرنشان کرد: طی این مدت هیچ برنامه و دستورالعملی برای دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های خصولتی از سوی استانداری مبنی بر اقدامات پیشگیرانه ابلاغ نشد.

وی از فرصت مناسب و مقتضی برای انجام اقدامات در تمامی حوزه‌های مدیریت بحران یاد کرد و گفت: در فصول بهار و تابستان مجال کافی برای اقدامات پیشگیرانه مانند پاکسازی و لایروبی انهار و شناسایی نقاط حادثه خیز وجود داشت اما وقتی تمام دغدغه استان در حوزه مقابله بوده و در بخش پیش‌بینی حرکتی انجام نگیرد، بالطبع نتیجه چیزی جز این نخواهد شد.

این کارشناس مدیریت بحران بیان کرد: استانداری تا چه اندازه سازمان منابع طبیعی را برای درختکاری در مناطق بالادست بسیج کرد، در مناطق بالادست چه تعداد رسوب گیر احداث شد، چقدر هزینه و سرمایه برای مطالعه در حوزه‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری خرج شد و چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفت، اگر این فعالیت ها انجام گرفته است چرا گزارشی منتشر نشد.

زرودی ادامه داد: آیا در سال گذشته آبگرفتگی شهرها رخ نداد و آیا شهرداران در طول فصل تابستان نمی‌توانستند برای کانال‌ها و گذرگاه‌های آبگیر برنامه ریزی کنند، نقاط گره سیلابی چرا شناسایی نشد.

وی با انتقادی آشکار از عملکرد شهرداران در اقدامات روبنایی و صرف هزینه و انرژی برای این امور تصریح کرد: از آنجا که اقدامات زیربنایی در حوزه‌های شهری به چشم نیامده و توسط مردم دیده نمی‌شود بنابراین شهرداران تمام تلاش خود را متوجه اقدامات روبنایی می‌کنند.

این کارشناس مدیریت بحران اقدامات شهرداری را در ۲ حوزه زیربنایی و روبنایی تعریف و تقسیم کرده و افزود: اقداماتی نظیر رنگ آمیزی جداول، فضای سبز و روشنایی معابر که غالبا کم هزینه بوده و به چشم می‌آیند از اقدامات روبنایی به شمار آمده و فعالیت‌هایی نظیر کانال کشی و هدایت آب‌های سطحی که در بستر موارد پرهزینه، زمان بر و به دور از چشم مردم است در زمره اقدامات زیربنایی است.

زرودی با ابراز گلایه از اینکه متاسفانه مسئولان برای چشم مردم کار می‌کنند، عملکرد آنان را مورد نقد قرار داد و خاطرنشان کرد: کمترین اقدامات در حوزه‌های عمرانی، بهسازی و زیرساختی انجام می‌گیرد زیرا این فعالیت‌ها پرهزینه و زمان‌بر هستند و به چشم عامه نمی‌آیند اما مسئولان با اقدامات روبنایی مورد تفقد مردم قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون پس از حادثه سیل وظایف دستگاه‌های اجرایی چیست، اظهار کرد: از آنجا که بارش‌های دیروز باعث مشخص شدن نقاط حادثه خیز و بحرانی شده باید در گام اول دستگاه‌های درگیر با اعزام تیم‌های فنیِ مطالعاتی، هزینه اصلاح نقاط مشکل آفرین را برآورد کنند و سپس در گام بعدی این هزینه در بودجه‌ها پیش‌بینی شده و اقدامات پیشگیرانه در اسرع وقت انجام گیرد.

این کارشناس مدیریت بحران با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در کمیته‌های برنامه ریزی گفت: غیر از اینکه منابع اعتباری کمیته برای امور همیشه درگیر مانند بنیاد مسکن و راه هزینه شود آیا در جهت ساماندهی مشکلات یا حوزه‌های مدیریت بحران هزینه شده است، بنابراین لازم است در تمامی زمینه‌های مدیرت بحران برنامه ریزی شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.