پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رکوردشکنی بارندگی تابستانی در مازندران

0

هوای مازندران که تابستان سال گذشته را با خشکی کم سابقه پشت سر گذاشته بود، امسال با چرخش ۱۸۰ درجه ای تغییر وضعیت داد تا علاوه بر افزایش کم سابقه بارندگی ، تابستان به یاد ماندنی را به خاطر هوای خنک و بهاری برای مردم این استان و گردشگران به یادگار بگذارد.

گزارش جدید هواشناسی مازندران نشان می دهد که میزان بارش باران در تیر ماه امسال ۶۴ میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲۹ درصد و نسبت به مدت مشابه دوره آماری ۱۱۶ درصد افزایش داشت .

مرداد تنها ماه تابستان امسال است که میزان بارش باران مازندران کاهش داشت و البته این کاهش آنچنان چشمگیر نبود و در حد و اندازه چند میلی متر بود. مرداد امسال ۲۴ میلی متر باران در مازندران بارید . کمبود اندک بارندگی ماه مرداد نیز در ماه شهریور با بارش بیش از ۶۵ میلی متری جبران شد.

در مجموع به طور میانگین تابستان امسال در مازندران بیش از ۱۵۰ میلی متر باران بارید.

همراه با فراوانی میزان بارش باران در فصل تابستان امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته در استان مازندران ، دما نیز بر روی مدار کم درجه و خنک حرکت کرد به طوری که میانگین دمای هوای استان در طول سه ماه گرمترین فصل سال از ۲۵ سانتی گراد بالاتر نرفت .

میانگین دمای هوای مازندران در تیر امسال ۲۵ سانتی گراد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و نیم درجه کاهش داشت  . میانگین دمای هوا در مرداد هم به ۲۴ و ۲ دهم سانتی گراد رسید که حتی خنک تر از ماه تیر بود . مرداد ، گرمترین و شرجی ترین ماه سال در مازندران محسوب می شود.

همچنین میانگین دمای هوای مازندران در شهریور امسال ۲۲ سانتی گراد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و ۶ دهم درجه سانتی گراد کاهش داشت . 

معاون اداره کل هواشناسی مازندران روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس گزارش های ۱۵ ایستگاه هواشناسی مستقر در این استان ، در سه ماهه تابستان امسال میانگین متوسط بارش در این استان ۱۵۱ میلی متر ثبت شد  .

احمد اسدی افزود : این میزان بارش به نسبت مدت مشابه پارسال ۱۳۰ درصد افزایش داشت و به نسبت دوره آماری بلند مدت در سه ماه تابستان سال های گذشته نیز افزایش ۳۴ درصدی را نشان می دهد . 

وی میزان بارندگی سه ماهه تابستان پارسال در مازندران را ۶۴ میلی متر اعلام کرد . 

معاون هواشناسی مازندران دمای خوب و معتدل استان در تابستان امسال را تاثیرگذار بر افزایش بارندگی ها برشمرد و ادامه داد : بعد از پشت سر گذاشتن تابستان گرم و خشکسالی پارسال ، امسال این رویه تغییر پیدا کرد .

وی به وجود آمدن این وضعیت و شرایط آب و هوایی به تناوب طی سال ها را وضعیت عادی دانست و افزود : هر از گاهی و بعد از چند سال این مساله رخ می دهد و در مباحث هواشناسی موضوع عادی است .

  ۲۰۹۶/۱۶۵۴

  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.