پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بایدها و نبایدهای حضور کودکان در فضای مجازی

0

شبکه‌های اینترنتی در کنار مزایای بی شمارش، معایبی نیز دارد که عدم آشنایی کامل با فضای مجازی می‌تواند آسیب‌هایی را برای خانواده‌ها به بار آورد بنابراین جایگاه خانواده به عنوان مهم‌ترین واحد اجتماعی، فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات، ظهور اینترنت و گسترش فراگیر شبکه‌های اجتماعی و طرح آن‌ها در قالب فرصت‌ها و تهدیدها باید مورد بررسی قرار گیرد.

عدم آشنایی والدین از اینترنت و فضای مجازی باعث شده که کودکان به‌خاطر برنامه‌ها وبازی‌های جذاب در فضای مجازی به سمت آن جلب شوند که این خود موجب خطراتی می‌شود که در کمین آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار کودکان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط و آگاه باشند که هر گونه تغییر رفتار در فرزندان به معنای تغییر تفکر آن‌ها است.

*شبکه‌های اجتماعی درشکل‌دهی هویت کودکان اثر گذار است

اکبر محسنی‌فر عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ارتباط به وسیله فضای مجازی در سال‌های اخیر جایگاه قابل توجهی را بین نسل جوان و خصوصا کودکان در جامعه پیدا کرده است، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی درشکل‌دهی به هویت و ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، اقتصادی اثرگذار است.

وی با بیان اینکه افراد جهت جلوگیری از مشکلات مالی و اجتماعی باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند، تصریح کرد: اینترنت یکی از ابزارهای مناسب برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشری است البته به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ورامین ارتباطات سالم در فضای مجازی وهوشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری را در اولویت دانست و خاطر نشان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییردر نوع تفکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می‌شود.

محسنی‌فر فرهنگ سازی جهت کاهش پیامدهای استفاده کنندگان از فضای مجازی که بیشتر نوجوانان و جوانان هستند ضروری دانست و افزود: اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن در مورد مزایا و معایب فناوری‌های جدید یکی از راهکارهای مقابله با آسیب های فضای مجازی است.

وی با تاکید بر تشویق والدین به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و تقویت این گونه رفتارها گفت: گذراندن مدت زمان بیشتر والدین با فرزندان در فضای بیرون از خانه به گونه‌ای که از نظر عاطفی، احساس خلأ نکنند، باعث می‌شود فرزند به فضای مجازی پناه نبرد .

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ورامین گفت: یکی دیگر از راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی استفاده از ظرفیت‌هایی همچون رسانه‌های دیداری و شنیداری، روزنامه‌ها، مجلات، نشریات جهت نهادینه شدن فرهنگ سایبری است.

محسنی‌فر ادامه داد: برگزاری جلسات آموزشی از سوی امور فرهنگی در شهرستان‌ها به‌منظور آشنا نمودن والدین در مورد فناوری‌ها، پخش آگهی‌های آموزنده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون در جهت افزایش آگاهی خانواده‌ها در خصوص خطرات ناشی ازاینترنت، پخش برنامه‌های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوبی که عموما جوانان آنها را الگوی خود قرار می‌دهند و همچنین ساخت و پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع اینترنت و مزایا و معایب آن اثر گذار است.

وی بیان کرد: وضع قوانین سختگیرانه تر جهت برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی، آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه ای، طراحی بازی های رایانه ای به گونه‌ای که در آن‌ها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و نشان دادن راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آنها، طراحی و تدوین بخشی در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری‌های جدید استفاده از آموزه‌های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص، هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی از دیگر راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ورامین با اشاره به اینکه استفاده  بیش ازحد اینترنت، وابستگی شدید روانی و فکری را به دنبال دارد، اظهارکرد: با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده‌ها، بین والدین، معلمان، مربیان ودانش آموزان (فرزندان) جدایی فکری وعاطفی رخ می‌دهد ونتیجه تحقیقات نشان داده که درصد بالایی از نوجوانان و جوانان از اینترنت برای فعالیت‌های بیهوده‌ای نظیر دوست یابی، بازی وصحبت با یکدیگر استفاده می‌کنند و قطعا نوجوانی که پشت میز رایانه و اینترنت نشسته است، برنامه‌های سایت را لذت بخش‌تراز سخنان پدر ومادر وتکالیف مدرسه می‌داند و درنتیجه در ارتباطات، رفتار و زندگی اجتماعی او اختلال ایجاد می‌شود.

محسنی فر تصریح کرد: درعصر جهانی شدن، نظام آموزشی ما بحران‌های جدی را پیش رو دارد لذا لازم است با بهره گیری صحیح واستفاده بهینه از فناوری‌های جدید ارتباطی، نظیر اینترنت با ایجاد جذابیت در مطالب و مواد آموزشی، توانایی تولید و باز تولید اطلاعات را کسب کند، و از این روش نه تنها درمواجهه با این فرآیند رانده نشود، بلکه درمتن وبطن تحولات جهانی نقش آفرینی کند.

*افزایش سواد رسانه‌ای برای روبه‌رو شدن بهتر با فضای مجازی

فواد ظفرعبداله‌زاده کارشناس علوم ارتباطات درگفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه فضای مجازی محیطی مشتمل بر شبکه‌های آنلاین کامپیوتری که در لحظه به مبادله اطلاعات با یکدیگر می‌پردازند، اظهار کرد: فضای مجازی یک فضای گسترده از وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و سایت‌های مختلف که شبکه‌های فضای مجازی فقط بخش کوچکی از این دنیای ارتباطات است.

وی با اشاره به سخنان مانوئل کاستلز که قدرت جریان‌ها از جریان‌های قدرت در فضای مجازی فزونی پیدا می‌کند، تصریح کرد: فضای مجازی استفاده‌های مختلفی چون اطلاع رسانی، آگاهی، تبادل اطلاعات، بسیج افکارعمومی، قدرتمند شدن مخاطب دارد، به واسطه اینکه برای نخستین بار این امکان را به واسطه وب 2 به مخاطب می‌دهد که خود مخاطب تولید کننده اطلاعات وصاحب یک رسانه باشد تا بتواند حرفش را در جهان بزند.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه برای نخستین بار در طول تاریخ هر جوان یا نوجوان صاحب یک رسانه شده و می‌تواند حرف ها، دغدغه‌ها ، خواسته‌ها ، نیازهای خود را بیان و صاحب صدا شود ودر برابر امر و فشارهای بیرونی مقاومت کند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارکردها برای جوانان برقراری ارتباط و غلبه بر فضا و زمان است و امکان برقراری ارتباط با محیط‌های دور و پیوندهای آشنایی و دوستی و تبادل اطلاعات و فرهنگ ها فراهم می‌شود.

عبداله‌زاده با اشاره به اینکه استفاده از فضای مجازی دارای جنبه‌های منفی هم است، افزود: اعتیاد به اینترنت نیز از اثرات منفی آن است که باید باید جدی گرفته شود بنابراین جنبه‌های منفی زمانی که استفاده زیاد و سواد رسانه‌ای کم وجود داشته باشد، رخ می‌دهد اما جنبه‌های مثبت استفاده از فضای مجازی بیشتر از جنبه های منفی بوده به شرط اینکه سواد رسانه‌ای مخاطب افزایش داده شود.

* مخاطب توسط سواد رسانه‌ای واکسینه شود

وی با بیان اینکه زمانی که تکنولوژی می‌آید برگشت پذیر نیست و امکان بازگشت به گذشته و یا حذف آن وجود ندارد، افزود: تکنولوژی می‌تواند بر باورهای دینی اثرگذار باشد اما باید مخاطب را توسط سواد رسانه‌ای واکسینه کرد و با آموزش آن در مدارس، مکان‌های آموزشی، صدا و سیما می‌توان آموزش داد تا مخاطب در فضای مجازی باورهای دینی خودش را حفظ کند.

این کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به اینکه فضای مجازی یک محیط جهانی است و مخاطب در محیط مجازی و در دنیا زندگی می کند، ادامه داد: باید پذیریم که محیط مجازی حذف شدنی نیست و به جای حذف باید سواد رسانه‌ای مخاطب را افزایش داد  تا در عین حال اینکه باورهای خودش را دارد اما با ادیان و تفکرات دیگر آشنا شود.

عبداله‌زاده با بیان اینکه نقش خانواده در تربیت فرزندان با مدرن‌ترشدن جوامع کمتر و نقش نهادهای جایگزین از جمله رسانه‌ها بیشتر می شود، یادآورشد: خانواده باید ارزش‌ها را به‌صوت قوی و محکم از بدو تولد به فرزندان آموزش داده تا در محیط مجازی حفظ شوند و با توجه به اینکه محیط مجازی مبتنی بر گزینش است، اگرفرزندان با اخلاق تربیت شده باشند گزینش‌های صحیحی در فضای مجازی انجام می‌هند.

وی با اشاره به اینکه هر رسانه تغییرات ویژه‌ای با خود به همراه دارد، گفت: مانوئل کاستلز می‌گوید شبکه‌های اجتماعی موتور تغییر است و تغییرات اجتماعی به واسطه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به وجود می‌آید که البته باید سواد رسانه‌ای کاربران تقویت و افزایش پیدا کند و خوب و درست از آن استفاده کرد.

این کارشناس علوم ارتباطات با تاکید براینکه درشبکه‌های مجازی یک نوع ارتباطات غیر فیزیکی مستقیم به وجود آمده که می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد، تصریح کرد: همان طور که دوران کشاورزی و صنعتی یک سری مقتضیات خاص خودش را داشت دوران پسا صنعتی هم یک سری مقتضیات خاصی دارد و جوانان در این محیط  که باهم ارتباط برقرار می‌کنند اگر مجهز به سواد رسانه‌ای شوند، ارتباطات خوبی با همدیگر برقرارمی‌کنند و اما اگر مجهز نباشد ممکن ارتباطات به انحراف کشیده شود که چاره‌اش حذف و انکار و فیلترینگ نیست بلکه پذیرش و عکس العمل مناسب است.

عبداله‌زاده با اشاره به اینکه فضای مجازی امکان اشتغالزایی را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جامعه امروزی با اطلاعات و شبکه گره خورده و کسب و کار به واسطه فضای مجازی حاصل می‌شود بنابراین افزایش شغل و کار را به همراه دارد، البته به شرط افزایش سواد اطلاعاتی که این موضوع وظیفه نظام سیاسی، نخبگان و دانشمندان است تا جامعه را با سواد رسانه‌ای آشنا و واکسینه کنند و کسب و کار جدید را آموزش دهند.

*استفاده صحیح و هدفمند از فضای مجازی

رویا جعفریان مربی ورزش یوگا در گفت‌و گو با ایسنا در خصوص ورزش و تاثیرآن در استفاده از فضای مجازی اظهار کرد: هر چیزی خوب و بد دارد و نمی‌توان استفاده از آن را به جهت جنبه‌های منفی حذف کرد چون فضای مجازی و لزوم استفاده آن در زندگی روزمره بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: استفاده صحیح از فضای مجازی و حضور با برنامه به ما کمک می‌کند تا در مدت زمان بهره‌برداری ازاین فضا در راستای کاری هدفمند و یادگیری صرف شود.

این مربی ورزش خاطرنشان کرد: به شخصه حضور در فضای مجازی را به یادگیری بیشتر و تخصصی ورزش یوگا اختصاص می‌دهم و کمتر به چت کردن و دور زدن بی‌هدف در کانال‌های تلگرامی می‌پردازم.

جعفریان با اشاره به اینکه زمان استفاده از گوشی تلفن همراه و فضای مجازی کمتر از 10 دقیقه است، افزود: بدن در مقابل استفاده بیش از حد گوشی و یا رایانه علامت هایی را به شخص چون ایجاد خستگی در انگشتان دست، احساس درد از ناحیه گردن وپشت و سایر نقاط دیگر می دهد که اگر توجه صورت نگیرد باعث آسیب به بدن می‌شود.

وی درادامه با بیان اینکه مطمئنا ورزش زمان استفاده از فضای مجازی را کمتر خواهد کرد، گفت: با توجه به سطح زندگی که هر چه می‌گذرد بیشتر به سمت ماشینی شدن پیش می‌رویم و خوردن فست فودها و غذاهایی با طبع سرد که باعث سستی و رخوت در بدن می‌شود، انجام حرکات ورزشی علاوه بر سلامت بدن هم نشاط را برای شخص به دنبال دارد و هم اینکه از زمان باقی مانده خود استفاده صحیحی می‌کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.