پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کوچ قاچاق چوب در مازندران از وانت به خودرو سواری

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، چندی است که از منابع طبیعی استان مازندران گزارش‌های عجیبی از کاهش قاچاق چوب عمده و افزایش قاچاق چوب به صورت خرده منتشر می‌شود که عمده آنها با استفاده از خودرو شخصی و در پوشش جابجایی خانوادگی انجام می شود.

اینکه چرا قاچاق چوب که به شکل سنتی با استفاده از نیسان وانت و یا انواع خودروهای پیکاپ از جنگل های مازندران صورت می‌گرفت اکنون با استفاده از خودروهای شخصی انجام می شود مسئله ایست که باید مسئولان به آن پاسخ دهند.

همچنین آیا قاچاق چوب با خودرو شخصی توجیه پذیر است یا خیر ؟ هر خودرو مگر چه میزان توانایی حمل چوب دارد؟ این افراد چرا دست به چنین اقدامی زدند؟ سوالاتی است که پیرامون این مسئله جدیدالظهور مطرح است.

پیش از این در جنگل های شمال بیشترین قاچاق از طریق خودروهای باری بود ولی با تنگ تر شدن حلقه حفاظتی جنگل با اجرای طرح تنفس جنگل، قاچاق چوب به وسیله خودروهای شخصی و سواری و حتی خودروهای حامل لبنیات انجام می شود. به نظر می رسد ریز شدن شیوه قاچاق چوب در مازندران، شناسایی قاچاقچیان را دشوارتر از گذشته کرد.

بیشترین این نوع قاچاق  در منطقه آمل و نور گزارش شده است تراکم جنگل بیشتر و قدیمی ترین و مرغوب ترین درختان درآن یافت می شود.

جالب این است که میزان قاچاق چوب با خودروهای شخصی به حدی افزایش یافته که بر اساس تازه ترین اظهارات مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل طی یک هفته اخیر حدود ۱۰ خودرو شخصی در ناحیه امل کشف و ضبط شد که مشغول به کار قاچاق چوب بودند.

قاچاق چوب گسترده و شمار آن بیشتر شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید این خبر گفت: این مسئله امسال به موضوعی حاد برای منابع طبیعی مازندران و همچنین به مشکل اساسی برای حفاظت از جنگل های استان تبدیل شده است.

سید محسن موسوی تاکامی به علت استفاده از خودرو شخصی برای قاچاق چوب  اشاره کرد و افزود: متاسفانه قاچاقچیان چوب به دلیل قابل رویت و شک برانگیزبودن خودروهایی همچون وانت در حال حاضر بیشتر رو به جابجایی چوب با خودرو شخصی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مسئله قاچاق چوب با خوردو شخصی در ۲ سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت چوب مشاهده می شود، اظهار داشت: البته مقدار جابجایی با خودرو شخصی کم است اما با توجه به قیمت بالای چوب های جنگلی قاچاق قیمت هر مترمربع برخی از درختان به پنج تا ۶ میلیون تومان میرسد که کاملا این مسئله را برای قاچاقچیان سودآور می کند.

مدیرکل منابع طبیعی منطقه ساری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت چوب حدود ۱۰ برابر قیمت در سالهای ۹۵ و ۹۶ است ، افزود: این افزایش قیمت تمایل سودجویان به قاچاق چوب را بیشتر و راه های قاچاق را متنوع تر می کند که با امکانات و منابع موجود سخت می توان جلوی آن را گرفت.

به گفته او در ۶ ماه گذشته حجم قاچاق چوب افزایش نداشته اما شاهد گسترده تر شدن و تنوع قاچاق هستیم و حتی در برخی موارد مشاهده می شود که در خودروهای یخچال‌دار که وظیفه جابجایی و توزیع مواد غذایی دارند هم قاچاق چوب انجام می شود.

موسوی با اشاره به اینکه اغلب افراد درگیر در پرونده قاچاق چوب بومی و ساکنین حومه جنگل ها هستند، افزود: حتی مواردی نیز کشف و ضبط شده است که راننده خودرو یک زن بوده و به صورت شخصی دست به قاچاق چوب زده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قاچاقچیان به دلیل مشکلات اقتصادی این کار را انجام داده اند، افزود: نمی توان این مسئله را ۱۰۰ درصد قبول یا رد کرد ، زیرا خودروهای کشف ضبط شده شامل ال۹۰، زانتیا ، سمند و دیگر خودروها بودند که نمی تواند گویای مشکلات اقتصادی این افراد باشد.

البته مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت بسیاری از این افراد نیز در گذشته از بهره برداران جنگل بودند که با استقرار طرح تنفس جنگل بیکار شده و شغل دیگری نیز جز حوزه چوب و جنگل ندارند.

موسوی عمده چوب های قاچاق کشف شده از خودروهای شخصی را راش ، توسکا ، بلوط ، انجیلی و ممرز عنوان کرد و گفت: این اقلام بسیار گران قیمت هستند و بیشترین استفاده از این چوبها در صنایع مبل سازی و تزیینی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام برای مصارف شخصی و صنایع دستی انجام می شود، افزود: خیر، زیرا صنعتگران با استفاده از حواله صنایع دستی و یا در مزایده به صورت مستقیم از منابع طبیعی چوب خریداری می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران همچنین تاکید کرد که صنعتگران دستی افراد محترمی هستند که هیچگاه دست به آسیب به جنگل نمی زنند.

ابزار و شیوه جدید مشکل تازه نفس حفاظت از جنگل

موسوی قاچاق چوب با خودرو شخصی را یکی از روش های جدید در حوزه جنگل عنوان کرد و گفت: متاسفانه استفاده از اره های برقی که هیچ سر و صدایی ندارند کار پیگیری و نظارت را برای یگان های حفاظت و جنگل بانان سخت کرده است.

به گفته او در حال حاضر قاچاقچیان و سودجویان ظرف کمتر از ۱۰ دقیقه در سکوت کامل یک درخت را با استفاده از ابزارهای جدید قطع و با برداشتن صندلی های عقب خودرو انها را از جنگل خارج کرده و اغلب چوب ها نیز به سمت پایتخت کشور قاچاق می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران همچنین از گسترده شدن شبکه اطلاعاتی قاچاقچیان خبر داد و افزود: اغلب مشاهده می شود برخی اهالی روستا به خصوص مغازه داران با این قاچاقچیان همکاری کرده و حضور یگان های حفاظت را به قاچاقچیان اطلاع می دهند.

موسوی با اشاره به اینکه هرگونه همکاری با قاچاقچیان چوب خود تخلف محسوب می شود، گفت: با مخبرین نیز همانند سودجویان برخورد خواهد شد و در صورت دستگیری به مراجع قضایی تحویل می شوند.

وی همچنین توسعه شبکه مخابرات را از دیگر امکانات اضافه شده به تجهیزات قاچاقچیان عنوان کرد و گفت که امروزه به راحتی در تمامی جنگل ها استفاده از تلفن همراه تسهیل شده و فرار را برای قاچاقچیان راحت تر کرده است.

طرح تنفس جنگل مفید اما بی برنامه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران طرح تنفس جنگل را که سال دیگر عملیاتی می شود بهترین طرح برای حفاظت از جنگل های مازندران عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه از نظر حفاظت منابع طبیعی این طرح باید خیلی زودتر از این اجرایی می شد، اما برنامه ای جامع در آن دیده نشد.

موسوی تصریح کرد: در طرح تنفس جنگل و خروج بهره برداران از عرصه های طبیعی، هیچ راهکاری برای اشتغال آنان دیده نشد.

وی با بیان اینکه اشتغال بسیاری از روستاهای حاشیه جنگل از راه چوب بری و صنایع مربوط به چوب تامین می شد، اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح تنفس بسیاری از آنان بیکار شدند که از چوب بری قانونی به قاچاق چوب روی آورده اند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران همچنین گفت: البته نمی توان افراد سودجویی که در این میان از آب گل آلود ماهی میگیرند را نادیده گرفت.

وی افزود: مهم ترین راهکار برای جلوگیری از قاچاق چوب توسعه اشتغال روستایی و همچنین افزایش توان حفاظتی منابع طبیعی است.

موسوی با بیان اینکه مشکلات مالی دولت و محدودیت های جذب نیرو بر کسی پوشیده نیست، افزود: اما باید این را نیز گفت که در ۲ سال اخیر ۱۲۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی بازنشسته و یا خارج شدند در حالیکه یک نفر نیز به این یگان اضافه نشد.

استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی اعم از جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران است.

اگر قاچاق چوب به شیوه ای که مسئولان منابع طبیعی مازندران می گویند متنوع تر شود امکان تهدید عرصه های ثبتی جنگل های هیرکانی وجود دارد.

/۱۸۹۹/۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.