پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تور صیادان شرق مازندران در خزر پهن شد

0

شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند و برای امسال بیستم مهر را تعیین و اعلام کرد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ورود صیادان شرق استان به دریا برای صید را با مجوز این اداره کل اعلام کرد.

قاسم کریم زاده با اعلام این که شرکت های پره شرق مازندران در منطقه میانکاله بهشهر مستقر هستند، توضیح داد : به دلیل نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه میانکاله برای رها سازی بچه ماهی سفید و کفال خیز بودن این منطقه ، کمیته صیادی شیلات ایران اجازه داده است تا تعاونی های مستقر در شرق استان ماهیگیری را از امروز شروع کنند.

وی افزود: از آنجایی که هیچ گونه رها سازی بچه ماهی سفید به علت نبود رودخانه در شرق مازندران انجام نمی شود ، شیلات در حمایت اقتصادی از صیادان شرق مازندران ، اجازه داد تا ماهیگیران این منطقه پنج روز زودتر از بقیه مناطق استان به دریا بزنند.

از آنجایی که حدود ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند و برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی به دلایل مختلف از جمله برداشت بی رویه شن و ماسه، ساخت و سازهای غیرمجاز درحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی در مراکز بازسازی برای کمک به توسعه پایدار صید و صیادی یکی از اولویت های کاری شیلات شود.

طبق آمار رسمی امسال نیز ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در ۲۳ رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل مازندرانی دریای خزر رها شده است. طبق آمار رسمی شیلات مازندران تا ۷۰ درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر مربوط به گونه ماهی سفید ناشی از رها سازی بچه ماهی است که صیادان شرق مازندران کمترین صید را از این گونه دارند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با بیان این که چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در استان فعال هستند، گفت: به غیر از صیادان شرق مازندران بقیه تعاونی های صیادی طبق اعلام شیلات ایران باید از بیستم مهر ماه وارد دریای خزر شوند.

 صیادان مازندران پارسال  هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کردند، آماری که نسبت به فصل صید سال ۹۶-۹۷ دستکم ۲۰۰ درصد افزایش نشان می دهد .

گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.

کفال که دارای گوشت نرم و کم چربی است، بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب در طول فصل صید نوسان دارد. این گونه ماهی طی ماههای دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در توررس صیادان قرار می گیرد. 

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ‘ پره ‘ است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
   ۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.