پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شرکت‌های دانش بنیان پسماند استان‌های شمالی را به انرژی و مواد تبدیل می‌کنند

0

«احمد حسین‌زادگان» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به جلسه امروز استانداران شمالی کشور با وزیر کشور با عنوان «ایجاد تاسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی»، اظهار داشت: همه ابزارهای تبدیل پسماند به مواد و انرژی در کشور وجود دارد و قرار است کیفیت اجرا را در اولویت کار قرار دهیم.

وی افزود: هم در سطح کشور و هم در استان‌های شمالی مشکلات پسماند وجود دارد، لذا رئیس جمهور محترم و شخص وزیر کشور این موضوع را مورد توجه قرار دادند و هیات دولت نیز طرحی را با هدف استفاده از ظرفیت پسماندها تصویب شد.

استاندار مازندران با بیان اینکه منابع مالی این طرح از محل عوارض واردات کالاهای خارجی تامین می شود خاطرنشان کرد: از دیگر موارد مطرح شده در این نشست،  موضوع  استفاده از تجربیات موفق کشور توسعه یافته برای کاهش زباله از طریق تفکیک از مبدا بود.

وی ادامه داد: وقتی که پسماند از مبدا  تفکیک شود وزن و حجم زباله کاهش پیدا می‌کند که این خود یک مزیت است، بخش دیگر که قبلاً کمتر شاهد اجرای آن بودیم استفاده از ظرفیت‌ شرکت های دانش بنیان است، این شرکت ها جوان، خلاق و دارای نوآوری هستند لذا معاونت علمی ریاست جمهوری در این بخش مطالعات خوبی انجام داده است و از طرفی شرکت های موفقی نیز در این حوزه وجود دارد.

حسین زادگان با بیان اینکه در آینده نزدیک از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان برای ورود به این روند دعوت خواهیم کرد، یادآور شد: با استفاده از آخرین یافته‌های علمی آنها و روش‌هایی که می‌تواند فرآیند حل معضل زباله را تسریع بخشند بهره گیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای عملیاتی شدن بحث «ایجاد تاسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی» بیشترین نیاز ما به منابع مالی بود که معرفی این منابع دستور مستقیم وزیر کشور را می طلبید، که این امر در جلسه امروز محقق شد.

 استاندار مازندران در ادامه با ذکر این نکته که در استان هایی که سطح آب بالا نیست کمتر معضل پسماند نمود و ظهور دارد، خاطرنشان کرد: در استان‌های شمالی با توجه به رطوبت و بالا بودن سطح آب ضرورت سامان بخشیدن به مشکلات پسماندی احساس شد و دولت محترم این موضوع را در اولویت قرار داد.

حسین زادگان عنوان کرد: به همین دلیل وزیر کشور با ورود به این مساله،  آیین‌نامه اجرایی عوارض از تولید کالاهای آلاینده و وارداتی را به عنوان منابع مالی این طرح در نظر گرفت.  

وی با بیان اینکه فرآیند اجرایی تبدیل پسماند به مواد و انرژی دچار وقفه شده بود، یادآور شد: در جلسه امروز تسریع در آیین نامه وزارت کشور با محوریت بررسی موضوع تفکیک زباله از مبدا و اقتصادی کردن پروژه های زباله سوز و پسماند در استان‌های شمالی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد از شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان استفاده شود.

استاندار مازندران گفت: این رویداد ملی در استان مازندران و شهرستان ساری برگزار می‌شود و تا ماه آینده نیز گزارش کاملی از این روند تهیه و فرایند اجرایی آن را به دولت ارائه می‌دهیم.   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.