پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بی‌سامانی و دغدغه ماندگاری گردشگر در محمودآباد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، شهرستان ساحلی محمودآباد با یکصد هزار نفر جمعیت به دلیل قرار گیری در منتهی علیه محور هراز به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای مسافر پذیر استان مازندران محسوب می شود، ولی ظاهرا نگاه غالب در این بخش به خاطر نبود برنامه های مشخص عبور دادن گردشگر به دیگر نقاط مازندران است، وضعیتی که این بار صدای فرماندار شهرستان را هم در جلسه شورای اداری در آورده است.

نکته جالب تر این که محمودآباد از شهرستان های ساحلی مازندران محسوب می شود و اصولا ماندگاری گردشگر در اینگونه مناطق به خاطر جذابیت گردشگری دریایی قاعده محسوب می شود، قاعده ای که ظاهرا به خاطر نبود برنامه رزی شامل محمودآباد نشده تا خود به خود به استثناء تبدیل شود.

بر اساس گزارش های رسمی سالانه این شهرستان پذیرای بیش از پنج میلیون نفر مسافر است که آمارهای غیر رسمی چیزی بیش از این را نشان می دهند. اگر چه محمودآباد به نسبت دیگر شهرهای شمال قدمت چندانی ندارد و به نوعی منطقه جوان محسوب می شود، ولی از جمله شهرهای ساحلی محبوبِ نه تنها در مازندران بلکه شمال کشور محسوب می‌شود.

با وجود ظرفیت‌های گردشگری عظیم محمودآباد از ساحل تا جنگل و موقعیت استراتژیک قرار گیری بر کریدور گردشگری غرب به شرق و جنوب به شمال ، اما این شهرستان همواره شاهد مشکلاتی در گام نهادن در مسیر صنعت توریسم است و به این صنعت به چشم یک کسب و کار دایمی نگاه نمی شود. مشکلات متعدد از گرانفروشی گرفته تا ضعف مدیریت شهری و شانه خالی کردن دستگاه های اجرایی و خدماتی از انجام وظایف محوله و مشکلاتی همچون ساماندهی ویلاها و خانه های اجاره ای برای مسافران ، ساختار نا مناسب شهری و ترافیک کلافه کننده در کنار کم رغبتی سرمایه گذاران خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری تبدیل به کلاف سردرگمی شده است که اجازه بروز و ظهور ظرفیت های گردشگری شهرستان را نمی دهد.

نگاه عبوری به محمودآباد

فرماندار شهرستان محمودآباد روز پنجشنبه در شورای اداری این شهرستان اظهار داشت: شهرستان محمودآباد قابلیت های ممتازی در گردشگری دارد ولی متاسفانه  به عنوان مقصد واقعی گردشگران نبوده و همواره به چشم یک گذرگاه به آن نگاه شده است.

علیرضا شریعت با بیان اینکه گردشگران، محمودآباد را بیشتر به عنوان مسیر گردشگری انتخاب می‌کنند، افزود: برخورداری از حدود ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی و پارک جنگلی زیبا قابلیت ممتازی برای گردشگری در این شهرستان به وجود آورده که باید از آن بهینه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه محمودآباد در زمره محدود شهرستان‌های مازندران برخوردار از بیشترین ساحل دریای خزر محسوب می شود ، تاکید کرد: این ویژگی در کنار عبور سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر از این شهرستان به تنهایی می تواند اقتصاد چند شهرستان را بگرداند در حالی که ما همچنان وابسته به اعتبارات دولتی هستیم.

فرماندار محمودآباد ادامه داد: متاسفانه نه تنها ما از این ساحل بالقوه استفاده نکرده ایم بلکه همچنان از بودجه دولتی برای تامین تجهیز ، نگهداری و مراقبت ساحل از جمله ایجاد طرح دریا و حقوق منجیان غریق استفاده می کنیم که جای تاسف و تامل دارد.

شریعت وابستگی به بودجه دولتی با این حجم از ظرفیت اقتصادی و تردد سرمایه گردشگری را غیر قابل قبول دانست و افزود: رونق صنعت توریسم و جذب گردشگر فقط مربوط به اداره گردشگری نمی شود بلکه همه مدیران دستگاه‌ها و مردم باید در جذب گردشگر موثر و پای کار باشند.

گرانی‌های بی علت پایان هفته‌ ای 

فرماندار شهرستان محمودآباد همچنین از گرانی‌های این شهرستان در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها که زمان پیک گردشگری است انتقاد کرد و افزود: اینکه قیمت همه چیز گاهی در ایام گردشگر پذیر سه برابر دیگر شهرها می‌شود نه تنها مورد بی اعتمادی مردم شهر می‌شود ، بلکه گردشگران را نیز فراری خواهد داد.

شریعت با اشاره به اینکه این گرانی‌ها دلیلی برای فرار و دلسردی گردشگران است ، گفت: این مسئله سبب می شود مسافران مایحتاج خود را از شهر مبدا انتخاب کنند و فقط زباله و پسماند از وجود گردشگر نصیب محمودآباد شود.

وی برای تغییر این رفتار نگاه همگانی و یکسو را خواستار شد و افزود: با تغییر رویکرد و مسئولیت پذیری و نظارت دستگاه‌ها می‌توان چهره شهر را عوض کرد و این شهر را به مقصدی برای گردشگران تبدیل نمود.

فرماندار محمودآباد برخورد جدی با متخلفین و گرانفروشان را خواستار شد و تاکید کرد: نباید با برهم زنندگان معیشت و منابع اقتصادی استان غفلت کرد و باید بدون اغماض با آنان برخورد شود.

شریعت تصریح کرد: سهم تولید ناخالص داخلی در بخش خدمات در مازندران ۶۲ درصد است و در عرصه خدمات مهم ترین رکن درآمد گردشگری می باشد که با تقویت زیر ساخت های موجود در شهرستان و استان می توان این میزان را افزایش داد .

فرماندار محمودآباد وجود آبندان ها و جنگل ها را از دیگر ظرفیت های گردشگری این شهرستان دانست و خواستار ورود سرمایه گذاران به این بخش ها شد.

شریعت افزود: متاسفانه ما با انباشتی از قوانین، مانع ورود سرمایه گذاران به این شهرستان شدیم که باید در این رفتار تجدید نظر کنیم و به دنبال سرمایه گذار برویم.

وی بیان کرد : در خصوص جذب سرمایه گذار اولین دفتر جذب سرمایه گذار به عنوان پایلوت مازندران در محمودآباد افتتاح شد که امیدواریم همه دستگاه های شهرستان برای پیشبرد اهداف این دفتر کمک کنند.

او افزود: وجود بنگاه های کوچک اقتصادی می تواند تغییرات خوبی را در محمودآباد رقم بزند.

شهرستان محمودآباد با ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دوازدهیمن شهر پرجمعیت و سومین شهر مسافر پذیر استان و نزدیک ترین شهر ساحلی شمالی کشور به پایتخت است که از شمال به دریای خزر ، از جنوب به شهرستان آمل ، از شرق به شهرستان فریدونکنار و از غرب به شهرستان نور متصل است.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.