پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

92 هزار مازندرانی در شرایط کرونایی خون خود را اهدا کردند/نوبت‌دهی خون به صورت اینترنتی

0


ذوالفقار تقوی امروز درباره وضعیت خون و فرآورده‌های خونی باتوجه به اوج‌گیری ویروس کرونا در استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا شاهد کاهش آمار مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون باتوجه به قرنطینه خانگی بودیم که این کاهش در استان مازندران زیر ۲۰ درصد بوده است.

*کاهش ۸درصدی افت اهدای خون

وی افزود: در حال حاضر میزان افت مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون در پایگاه‌ها طی ۹ ماهه امسال  در مقایسه  با مدت مشابه سال قبل ۷ تا ۸ درصد بوده است که باز هم برای ما رقم قابل توجهی است.

مدیرکل انتقال خون مازندران در ارتباط با ذخیره‌سازی خون به مدت طولانی، بیان کرد: این مایع حیات بخش  قابل ذخیره‌سازی همانند اجناس مورد نیاز ما نیست به این معنا که نمی‌توانیم بگوییم  که این خون را  ذخیره‌سازی می‌کنیم و تا یک‌سال آینده برای توزیع در اختیار مراکز درمانی استان قرار دهیم.

*محدود بودن زمان نگهداری خون

این مسؤول با اعلام اینکه مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی بسیار محدود است، اضافه کرد: به‌عنوان نمونه فرآورده‌ای همانند پلاکت تنها سه روز ماندگاری دارد که باید حضور مردم به‌صورت مستمر و مداوم باشد.

*۱۴ هزار بیمار خاص استان چشم‌انتظار اهدای خون

تقوی با اشاره به اینکه استان مازندران  جز دو یا سه استان کشور بوده که دارای  بیشترین آمار بیماران خاص است، تصریح کرد: حدود ۱۴ هزار بیمار خاص استان ازجمله بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی و دیالیزی در استان نیاز مستمر به خون و فرآورده‌های خونی دارند که درواقع نزدیک به ۳۰ درصد خون‌های اهدایی توسط این بیماران مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: طی ۹ ماهه امسال  حدود ۱۱۴ هزار نفر به مراکز ثابت و سیار انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۹۲ هزار  نفر خون اهدا کردند و این آمار در مقایسه با مدت  مشابه سال گذشته  ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

*مشکلات  بانوان برای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون مازندران، سهم اهدای خون بانوان را در این مدت ۳ هزارو ۵۳ واحد خون  دانست و گفت با توجه به  اینکه بانوان ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، انتظار داریم مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشیم. 

 تقوی با اشاره به وجود برخی مشکلات  بانوان برای اهدای خون، بیان کرد: متاسفانه باورهای نادرستی بین بانوان جامعه برای اهدای خون وجود دارد که بانوان کم خون هستند و یا به لحاظ قوای جسمانی ضعیف بوده که باید این باورهای نادرست را از بین برد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان نگاه ویژه‌ای به اهدای خون بانوان دارند، اظهار کرد: در کشور ما تنها چند استان در مقایسه با سایر استان‌ها سهم ۸ درصدی اهدای خون بانوان را دارند اما در استان مازندران متاسفانه ۳.۵ درصد بانوان در زمینه اهدای خون مشارکت دارند.

*ضرورت مشارکت بانوان مازندرانی در اهدای خون

مدیرکل انتقال خون مازندران اضافه کرد: در این راستا برنامه‌ای را با محوریت مشارکت بانوان مازندرانی با همکاری طوسی مدیرکل بانوان استانداری مازندران آغاز  کردیم که هدف‌مان این است   از ادارات کل، فرمانداری‌ها، شوراها، دهیاری‌ها ، سمن‌ها و سایر رابطان فرهنگی انتقال خون مشخص شده و  توسط تیم اموزشی انتقال خون  آموزش‌های لازم داده شود تا انشاالله با آموزش و آگاهی بخشی به بانوان بتوانیم اهدای خون را در بانوان فرهنگ‌سازی کنیم و شاخص اهدای خون بانوان را در استان  ارتقاء ببخشیم که تمام هدف ما مشارکت بانوان مازندرانی در اهدای خون است.

*به همه گروه‌های خونی نیاز داریم

این مسؤول با اعلام اینکه به همه گروه‌های خونی نیاز داریم، بیان کرد: به تمام مردم این اطمینان خاطر را می‌دهیم که صد درصد موارد بهداشتی در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و مردم با خیالی راحت به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده و هیچ‌گونه  خطری در این مراکز آنها را تهدید نمی‌کند .

تقوی در پایان به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی انتقال خون مازندران اشاره کرد و گفت: داوطلبان اهدای خون می‌توانند با مراجعه به این سامانه نوبت دریافت کرده و  بدون معطلی با حضور در مرکز مربوطه خون خود را اهدا کنند.

 /۸۶۰۳۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.