به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پرواز ساری ـ آکتائو تقریبا به یک آروزی دست نیافتنی مسؤولان مازندرانی به ویژه استانداران مازندران تبدیل شده است؛ مطلبی که چندین بار تیتر رسانهها شده اما هیچ وقت اتفاق نیفتاده است.
از سال ۹۸ سید علیاکبر طاهایی بحث پرواز ساری به آکتائو را مطرح کرد، پس از وی چندین بار این موضوع روی سر خط خبر رسانههای مازندران قرار گرفته است.
استقبال از این خبر بسیار زیاد بود و با جستجوی کوچک در فضای مجازی مطالب زیادی به نقل از سه استاندار سابق مازندران درباره این پرواز و ضرورت آن منتشر شده است.
استانداران گذشته و فعلی درباره ضرورت برقراری این پرواز مطالب و قولهای زیادی مطرح کردند اما حداقل یک دهه وعدههای استانداران در این زمینه عملیاتی نشده است.
علیاکبر طاهایی استاندار مازندران در سال ۸۹ و در ۲۳دی ماه در در جلسه بررسی گسترش روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر با حضور نماینده ویژه رئیس جمهوری بر ضرورت برقرار پرواز ساری به کشورهای دریایی خزر به ویژه آکتائو تاکید کرد.
طاهایی، مشکل پرواز را حلقه مفقوده ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر دانست و تصریح کرد: در تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر اولین سوال این است که حلقه مفقوده پرواز را چگونه باید تامین کرد و لازم است تدبیری برای استانهای حوزه دریای خزر در این خصوص اندیشیده شود.
وی در همین رابطه افزود: پرواز ساری به آستاراخان و آکتائو باید راه اندازی شود.
از ربیع فلاح استاندار سالهای ۹۲ تا ۹۶ مازندران وعدههای و مطالب زیادی درباره برقرار پروازهای ساری به آکتائو منتشر شده است.
بحث پرواز ساری به آکتائو یکی از مباحث اصلی شورای گفتوگوی دولت و بخشی خصوصی بوده است، حتی در دوره حضورش به عنوان استاندار مازندران سفرهای متعددی به کشورهای دریایی خزر انجام شده است اما دریغ از عملیاتی کردن این وعده!
اسلامی هم تلاش داشت زمینه برقراری پرواز ساری به اوکتائو را فراهم کند اما موفقیت چندانی حاصل نکرد.
از حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران هم مطالبی زیادی درباره برقرار پرواز ساری به اوکتائو منتشر شده است.
بحث برقراری پرواز ساری به آکتائو تقریبا در استان مازندران رو به فراموشی سپرده شده بود که دوباره طی روزهای گذشته احمد حسینزادگان استاندار مازندران در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی “که مدتی است رسانهها را از این برنامهها و سایر برنامههای استانداری مازندران کنار گذاشتهاند” از این وعده عملیاتی نشده خودش و استانداران سابق مازندران رونمایی کرد.
حسینزادگان در ارتباط با سفر ساری به آکتائو اظهار کرد: برقراری ارتباط هوایی مازندران ـ آوکتائو یک مزیت اقتصادی در توسعه تجارت خارجی محسوب میشود که در حال راهاندازی است.
در ارتباط با علت اجرایی نشدن پرواز ساری به آوکتائو و طرح چندین باره آن در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی گفتوگوی کردیم با عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران که وی در این باره اظهار کرد: سالهای طولانی پیگیر پرواز ساری به آوکتائو هستیم.
وی تصریح کرد: اگر پرواز برای هواپیمایی مقرون به صرفه نباشد عملیاتی نمیشود و بارها استانداری برای انجام این پرواز کمک کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به موقعیت بسیار مناسب قزاقستان به دلیل قرار گرفتن در لیست کشورهای اورآسیا، عنوان کرد: ارتباط با این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: هر بار که برای پیگیری این پرواز انجام شده مسافر به اندازه کافی نداریم و حتی برنامهریزی برای کم کردن تعداد مسافران را در دستور کار قرار دادیم و استانداری هم پیگیر این موضوع است.
مهاجر ادامه داد: اتاق بازرگانی برای برقراری این پرواز لحظه شماری میکند و فکر میکنم که یکی از نقیصهها ارتباط است.
وی اضافه کرد: برای برقرای دو راه و جود دارد که اولا دولت هزینه این پرواز را بپذیرد یا در ثانی در استان مازندران تدبیری برای این موضوع اتخاذ شود.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: ما هم به وزیر نامه نوشتیم و کمک گرفتیم اما اگر منابع کافی نداشته باشیم به شما اعلام میکنم که این اتفاق نمیافتد.
وی در پاسخ به این سؤوال که این منابع را چه کسی باید تامین کند، گفت: بخشی از منابع که خود مسافر باید تامین کند که با کمبود مسافر مواجه هستیم، استانداری، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران و سازمان صمت که متولی اصلی در پیگیری و دریافت مشوقهای صادراتی هستند پای کار باشند این پرواز انجام میشود و در غیر این صورت این پرواز عملیاتی نمیشود.
/۸۶۰۰۴/غ