پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گل گاوزبان؛ گل سرسبد گیاهان دارویی در مازندران

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 80 درصد مردم جهان برای درمان انواع بیماری‌ها از 200 گونه گیاه دارویی متداول در جهان استفاده می‌‌کنند

0

 

8390tبه گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از ایسنا، برآورد می‌شود بر روی کره زمین  30 هزار تا 75 هزار گونه گیاهی وجود داشته باشد و این در حالی است که کمتر از یک درصد این گونه‌ها شناسایی و ثبت شده است.

 

در ایران حدود 1100 گونه مختلف از گیاهان دارویی وجود دارد که برخی معتقدند تا 2300 گونه گیاه دارویی در ایران قابل رویش است ولی متاسفانه تنها حدود 4 تا 5 درصد از داروهای مورد استفاده در کشور با استفاده از گیاهان دارویی ساخته می‌شود در حالی که در کشورهای اروپایی این رقم به بالاتر از30 درصد و در پرجمعیت‌ترین کشور جهان مانند چین به بیش از 80 درصد می‌رسد.

 

نبود بازاریابی فعال بین‌المللی در تجارت گیاهان دارویی در مازندران

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: مازندران دارای 678 هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی است که سالانه بالغ بر 790 تن محصول از این سطوح تولید می‌شود.

 

محمدتقی شکوهی با بیان اینکه در سطح استان 5 واحد فرآوری صنعتی تهیه و تولید عرقیات و عصاره و ماده اولیه داروهای گیاهی و 2 واحد فرآوری سنتی خشک‌کنی و بسته بندی فعال و 4 واحد سنتی گلاب‌گیری وجود دارد، گفت: استفاده از مواد موثره این گیاهان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

شکوهی، رویکرد جهانی به مصرف گیاهان دارویی و قابلیت رقابت گیاهان دارویی با سایر محصولات زراعی و باغی را از فرصت‌های پیش روی کشت گیاهان دارویی در مازندران دانست و افزود: تنوع اقلیمی و رویشگاهی، تنوع گونه‌ای بالا در استان، وجود پتانسیل‌های زراعی و مناطق اکولوژیک متنوع توسعه کشت و وجود آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و آموزشی از نقاط قوت کشت گیاهان دارویی در استان به شمار می‌رود.

 

گل گاوزبان بیشترین سطح کشت گیاه دارویی در مازندران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، نبود بازاریابی فعال بین‌المللی، نبود تضمین خرید و بیمه محصولات، نبود موسسه مستقل اداره امور بازرگانی گیاهان دارویی در استان، عدم آگاهی از نیاز بازار جهانی، عدم وجود بازار مناسب جهت ارایه گیاهان دارویی تولید شده و عدم جذب سرمایه گذاران اقتصادی جهت صادرات گیاهان دارویی را از جمله مشکلات تجارت گیاهان دارویی در مازندران برشمرد.

وی اظهار کرد: مازندران با وجود استعدادهای بالقوه بیشمار، در حال شکوفایی چشمگیری در زمینه کشت و پرورش گیاهان دارویی است که در این میان گل گاوزبان از گونه‌هایی است که روز به روز سطح زیر کشت آن در حال افزایش است و  بالاترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مازندران را بخود اختصاص داده است.

 

گل گاوزبان و خاصیت ضد تشنجی

شکوهی با بیان اینکه گل گاوزبان دارای 131 جنس و 2200 گونه علفی، بوته‌ای یکساله و چند ساله است، گفت: گل گاوزبان گیاهی دو یا چند ساله به ارتفاع 20 تا 50 سانتی‌متر و ساقه گل‌دهنده 60 تا 80 سانتی‌متری است که در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که این گل‌ها از نظر دارویی بسیار ارزشمند هستند.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این گیاه در استان‌های شمالی می‌روید و زمان گلدهی آن از نیمه اردیبهشت ماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد، افزود: این گیاه در مازندران در سه منطقه نکا، رامسر و بهشهر کشت می‌شود.

 

وی اظهار کرد: استفاده از گل گاوزبان ضد تشنج، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و برای درمان بیماران مبتلا به وسواس مفید است.

 

شکوهی ادامه داد: متاسفانه صنایع فرآوری گیاه گل گاوزبان در مازندران وجود ندارد و به صورت طب سنتی و جوشانده استفاده می‌شود.

تجارت جهانی داروهای گیاهی و فراورده‌های طبیعی سالانه به صدها میلیارد دلار می‌رسد و با توجه به تنوع زیاد آب و هوایی، کیفیت و کمیت گیاهان دارویی در مازندران و پیشینه تاریخی استفاده از طب گیاهی در درمان بیماری‌ها، وجود زمین‌های مستعد کاشت و تولید گیاهان دارویی و اقبال مردم نسبت به استفاده از گیاهان دارویی از فرصت‌هایی است که می توان از آن‌ها برای توسعه همه جانبه علوم و فناوری طب ایرانی و گیاهان دارویی بهره برد .

 

افزایش سطح زیر کشت، معرفی گونه‌های جدید با ارزش دارویی و جایگزینی داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی و کاهش ورود مواد اولیه داروهای شیمیایی از ثمرات توجه به گنجینه طبیعی کشور است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.