پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کرونا نتوانست چوب لای چرخ این کارخانه بگذارد/ روایتی شیرین از سوغاتی شمال

0

خبرگزاری فارس مازندران- فارس پلاس| اینجا مازندران است، استان زیبایی که همواره میزبان مسافران از شهرها، استان‌ها و کشورهای دیگر بوده و هست، استان ما هم همچون دیگر استان‌ها برای خود سوغاتی دارد‌ که مسافران آن را در مسیر یا هنگام بازگشت به دیار خود می‌برند.

باز هم قصه پر غصه و تکراری، همچنان در پاراگرف‌های اول گزارشاتمان خودنمایی می‌کند، بله! پای کرونا که به میان آمد مسافرت‌ها تا حدودی کمتر شد، ولی پای مسافران قطع نشد، گردشگران و مسافرانی که برخی‌ها در این استان برای خود ملک و املاکی به‌نام زده‌اند نتوانستند از زیبایی طبیعی و آب و هوای دلچسب آن هم در فصل بهار و تابستان دست بکشند.

نام کیک و کلوچه شمال به گوش همه ما خورده این سوغاتی معروف که عطر و بویی شمالی نیز دارد، سال‌ها است که شیرینی صفاهان در حال حاضر با چند شعبه تمام صنعتی و اتوماتیک در کارگاهی به‌نام “مجتمع صفاهان” تولیدکننده انواع شیرینی‌های خشک، تر، کیک‌های بزرگ، کوچک به‌صورت سفارش که همچنین انواع کلوچه‌های مرغوب با کیفیت، خوش مزه و با طعم‌های مختلف در چالوس میزبان سفارشات مسافران است.

*تولید با بیش از نیم قرن تجربه؛ حسابش را پس داده

عباس فتحی‌زاده، کارآفرین و تولیدکننده ۴۸ ساله چالوسی به‌عنوان مدیر کارگاه مجتمع تولیدی، توزیعی و آموزشی صفاهان در گفت‌وگو با فارس می‌گوید؛ پس از شیوع کروناویروس نه تنها تولید متوقف نشد بلکه به سوی برندسازی و تولید با کیفیت مرغوب پیش می‌رویم.

وی ضمن معرفی این کارگاه تولیدی تصریح می‌کند؛ خرسندیم که توانستیم برای بیش از ٣٠ نفر اشتغال مستقیم در بخش‌های مختلف شامل؛ کارگاه، انبار، بخش توزیع، بخش فروش، دفتری و غیره مشاغلی ایجاد کنیم، امیدوارم بتوانیم با توسعه و گسترش کارگاه برای تعداد بیشتری شغل ایجاد کنیم.

*مدیر این کارگاه از کودکی قناد بود

فتحی‌زاده که متولد چالوس است اما والدینش اصالتا اصفهانی هستند، یادآور می‌شود؛ خانواده من حدود ٧٠ سال است که در زمینه شیرینی‌پزی و قنادی فعال هستند، من هم از دوران کودکی در اوقات فراغت در کنار پدربزرگم در کارگاه قنادی کار می‌کردم.

این تولیدکننده که دانش‌آموخته رشته میکروبیولوژی است، خاطرنشان می‌کند؛ حتی تحصیل در این رشته هم نتوانست مرا از حال و هوای پخت کیک و شیرینی دور کند، از این رو وارد حرفه تولید کیک و کوچه شدم و حالا بیش از چهار دهه است که در این حوزه فعالیت دارم، در طول این سال‌ها پخت کیک و شیرینی از حالت سنتی به مکانیزه تغییر کرد.

*تولید انواع شیرینی در کنار کیک و کلوچه

وی با بیان اینکه ما همچون تولیدکنندگان دیگر برای افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات تولیدی تلاش می‌کنیم، تاکید می‌کند؛ انواع کلوچه‌های تولیدی این کارگاه به‌عنوان سوغات مخصوص شمال و شهر گردشگری چالوس به بازار عرضه می‌شود و همچنین حاضر انواع شیرینی، در بین مشتریان بومی و غیر بومی، مسافران و گردشگران با نام سوغات مخصوص چالوس شناخته شده است.

*نیازمند حمایت برای صادرات هستیم

فتحی‌زاده با اشاره به اینکه به فکر برند‌‌سازی و تولید انبوه هستیم، می‌گوید؛ در صورت جلب حمایت‌های مادی و معنوی از دولت، به‌زودی کلوچه‌های تولیدی مجتمع صفاهان، ابتدا در کل استان مازندران و تهران و بعد در سراسر کشور و در فاز سوم نیز با برند معتبر، به کشورهای عربی، خاورمیانه، آسیای میانه و روسیه صادر خواهد شد مشروط بر این که به‌طور جدی و عملی، مورد حمایت مدیران دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد. 

مدیر کارگاه مجتمع صفاهان در پایان اضافه می‌کند؛ در روزهایی قرار داریم که دولت جدید کارش را آغاز کرد، از کابینه این دولت می‌خواهیم به مشکلات تولیدکنندگان که انصافا با وجود انواع فشارها طی هشت سال اخیر دوام آورده و حتی خم بر ابرو نیاوردند تا پرچم تولید در استان و کشور را بالا ببرند، توجه ویژه‌ای داشته باشند و بیایند از نزدیک پای دردودل‌های ما بنشینند نقاط مثبت را تقویت و ضعف‌ها را  از میان بردارند.

گفتنی است؛ کیک و کلوچه صفاهان به‌عنوان یک محصول جاافتاده و پرطرفدار در غرب استان عرضه می‌شود، حتی در روزهای کرونایی بدون وقفه در حال تولید و عرضه است، بررسی نقاط ضعف و حمایت از این بنگاه اقتصادی در جهت رفع موانع تولید می‌تواند موضوع مهم در دستور کار دولت آینده باشد.

 /۸۶۰۴۸/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.