پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشم امید صیادان مازندرانی به حل مطالبات در سفر رئیس‌جمهور

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فصل صید ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران همانند سال‌های گذشته با هزار امید و آرزوی صیادان شروع شد، باوجود اینکه افزایش قیمت آلات و ادوات صیادی هزینه زیادی بر دوش صیادان گذاشت اما آنان به امید تورهای پررونق خود را برای فصل صید آغاز کردند.

باوجود اینکه حدود ۵ ماه از آغاز فصل صید گذشت اما تورهای صیادان مازندران کم‌رونق و ازطرفی خواسته‌های آنان نیز کماکان روی زمین مانده است.

بحث طرح تعدیل، تثبیت، اقتصادی کردن در تعاونی‌های صیادی پره، بیمه صیادان و سخت و شمرده شدن شغل صیادی سه مطالبه بحق جامعه صیادی است که کماکان بلاتکلیف مانده و هر سال در روزهای آغاز فصل صید صحبت به میان می‌آید و بعد هم تا فصل صید دیگر به فراموشی سپرده می‌شود.

با درپیش بودن سفر رئیس‌جمهور ۴هزار صیاد مازندران نیز امیدوار هستند که در این سفر به خواسته‌های آنان ترتیب اثر داده شود که امیدواریم به نتیجه برسد.

*فعالیت ۵۴ تعاونی پره در مازندران

خشایار نوایی رئیس اتحادیه ماهیگیران پره استان مازندران در گفت‌وگویی، اظهار کرد: درحال حاضر ۵۴ تعاونی پره با حدود ۴هزار صیاد به طور مستقیم و بیش از ۱۰هزار شغل به‌طور غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

وی افزود: باتوجه به کاهش دبی زیستی رودخانه‌هابه ویژه در فصل کشاورزی  که مصادف با زمان تخم‌ریزی آبزیان دریایی، رود کوچ و رهاسازی بچه ماهیان تولیدی به مراکز تکثیر و استخرهای احداث شده در تعاونی‌های پره است موجب شد که طی چند سال اخیر سرانه صید تعاونی‌های پره مازندران کاهش چشمگیری در سبد جامعه صیادی داشته باشد.

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران بیان کرد: ازطرف دیگر به‌دلیل تورم و افزایش قیمت آلات و ادوات صیادی و بالا رفتن قیمت سوخت مصرفی تعاونی‌های صیادی پره موجب بدهکاری هنگفت برای اتحادیه پره و تعاونی‌های صیادی استان شد.

*وعده‌ای که برای صیادان مازندرانی محقق نشد

نوایی اظهار کرد:  باتوجه به اینکه میانگین تعداد اعضای تعاونی هر پره بیش از ۸۰ نفر صیاد بوده که میزان صید توجیه اقتصادی برای جامعه صیادی نداشته نیاز مبرم به طرح تعدیل تعاونی‌های پره است.

وی با اشاره به اینکه  هیات وزیران در سال ۸۷ مقرر کرد مبلغ لازم برای بازپس‌گیری کارت صیادی، مجوز صید و ابطال آنها در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به‌منظور تعدیل اعضای شرکت‌های تعاونی صیادی پره و اقتصادی کردن فعالیت‌ آنها پرداخت شود، اضافه کرد: در همین راستا مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال دی ماه سال ۹۵ اعتبارات هزینه‌ای صرفا برای جبران خسارت، تعدیل و سازمان‌دهی تعاونی‌های صیادی استان گیلان و در اسفند ماه سال ۹۸مبلغ ۲۴۰ میلیاردریال به صیادان گلستان اختصاص یافت که مازندران در زمینه طرح تعدیل اعضای تعاونی پره بهره‌مند نشد.

وی تصریح کرد:  باتوجه به اینکه هیات دولت در سال ۸۷ پرداخت ۱۰درصد حق بیمه صیادان را تصویب و طی بخشنامه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد که پس از پیگیری‌های مکرر در ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها جلسه‌ای برگزار و مقرر شد ۱۰درصد حق بیمه صیادان شمال و جنوب پرداخت شود ولی تاکنون به این خواسته بحق جامعه صیادی ترتیب اثر داده شد درحالی‌که با پیگیری جامعه صیادی و سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها دی ماه سال ۹۴ موافقت خود را با برخورداری صیادان استان‌های شمالی اعلام کرده است.

*۹۰درصد تعاونی‌های پره به دریا نرفتند

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره استان مازندران با اعلام اینکه حرفه صیادی تا سال ۹۲ در زمره مشاغلی سخت و زیان‌آور محسوب می‌شد، گفت:  در اواخر همین سال تامین اجتماعی به‌دلیل نداشتن رابطه کارگری و کارفرمایی در تعاونی‌های صیادی از شمولیت خارج دانست و کماکان صیادان چشم‌انتظار هستند که خواسته‌های بحق آنان جامه عمل پوشانده شود.

نوایی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر ۹۰ درصد تعاونی‌های پره به دریا نرفتند، یادآور شد: ماهیگیر حدود ۶۰ و ۷۰ ساله با سابقه ۱۶ سال بیمه در انتظار بازنشستگی است و چشم انتظار هستند مطالبات‌شان محقق شود.

 /۸۶۰۳۴/


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.