پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمه‌کیله غرق در ساز و آواز

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان تنکابن، در مقابل پرنده‌آزاری، شکار، زنده‌گیری و تاکسیدرمی و… اینجا آواز پرندگان از دوردست‌ها هم به گوش می‌رسد، اینجا چشمه‌کیله است، مکانی غرق در ساز و آواز مهمانان.

همه ساله صدای نفس‌های پاییز شنیده می‌شود پرندگانی از جمله کاکایی‌ها، اگرت‌ها، حواصیل‌ها و… راهی سفر می‌شوند آن هم سفر به چشمه‌کیله.

از چشمه‌کیله زیاد شنیدیم اما شنیدن کی بود مانند دیدن؛ مثل شهروندان تنکابنی و مسافرانی که از شهرهای دور و نزدیک خودشان را به این مکان می‌رسانند تماشای این منظره به بخشی از زندگی‌شان تبدیل شده است.

*مهمانی به وقت سرما

از مازندرانی که باعنوان قتلگاه و مکانی برای سفر بی‌بازگشت پرندگان نام برده می‌شود وجود این مکان برای حضور مهمانان در تناقض است؛ پرندگانی که همه ساله با شوقی وصف‌ناپذیر و ادامه حیات وارد تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها می‌شوند.

هوا که سرد می‌شود پای مهمانان به چشمه‌کیله باز می‌شود، چشمه‌‌کیله‌ای که با آغوش باز پذیرای مسافران است. البته این موضوع هم برای مردم و هم برای مهمانان جا افتاده، طوری‌که با سرد شدن هوا انتظار پرندگان را می‌کشند.

حضور هزاران گونه پرنده مهاجر تایید می‌کند مردم تنکابن میزبان خوبی برای این پرندگان مهاجر هستند.

*چشمه‌کیله غرق در هیاهو

هادی منصورکیایی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تنکابن درهمین خصوص در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: همه ساله با شروع پاییز چشمه‌کیله میزبان پرندگان مهاجر می‌شود.

وی افزود: بیشترین گونه پرندگان مهاجر در چشمه‌‌کیله کاکایی‌‌ها هستند البته گونه‌هایی ازجمله اگرت‌ها، حواصیل‌ها، باکلان‌ها هم مهمان چشمه‌کیله می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تنکابن بیان کرد: البته این گونه پرندگان برخی برای زمستان‌گذرانی و برخی برای اتراق بین راهی مهمان چشمه‌کیله می‌شوند.

*اینجا خبری از شکار و پرنده‌آزاری شنیده نمی‌شود

منصورکیایی با اعلام اینکه این پرندگان معمولا تا فصل بهار در منطقه حضور دارند، گفت: درمقابل پرنده‌آزاری، شکار و تاکسیرانی و سایر اینجا فقط شاها علاقه افراطی به پرندگان هستیم.

وی گفت: تنها موضوع مهمی که همواره بر آن تاکید می‌شود اینکه مردم از دادن غذا به پرندگان پرهیز کنند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ/ض


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.