پایگاه خبری چهاردانگه: پسر بچه سه و نیم ساله ساروی به عنوان دومین خردسال ایرانی نامش را در انجمن بین المللی تیزهوشان جهان ‘ منسا ‘ (Mensa) ثبت کرد.
‘ آوش رضایی مشهدیکلائی ‘ ، پس از ‘ نفس اسناوندی ‘ دومین کودک ایرانی است که نامش را در بین ۱۵۰ کودک عضو انجمن بین المللی تیزهوشان با ضریب هوشی ۱۳۵ به ثبت رساند.
انجمن جهانی تیزهوشان، منسا سازمانی است که درسال ۱۹۴۶ درانگلستان شکل گرفت تا به افراد دارای هوش بالا خدمت کند.
بنیان گذاران این انجمن وکیلی اتریشی به نام ‘رولند برییل’ و یک دانشمند و وکیل انگلیسی به نام دکتر’ لنسلوت ور’ بودند.
علت اصلی راه اندازی چنین تشکلی ، خواست این ۲ نفر برای گردآوری افراد هوشمند – تنها به واسطه بهره هوشیشان – در کنار یکدیگر و زیرعنوان یک سازمان بود.
عامل تعیین کننده برای عضویت در این سازمان میزان بهره هوشی افراد است و نیاز اصلی برای پیوستن به آن هم کسب امتیاز در یکی از آزمون های تعیین ضریب هوشی انجمن و یا سایر آزمون های معتبر و استاندارد مورد تائید .عضویت در این سازمان محدودیت سنی ندارد و افراد با بهره هوشی بالای ۱۳۰ از سه تا ۹۰ سال می توانند عضو آن شوند .
در همین رابطه مادر آوش رضایی گفت که از یک سالگی پس از توجه به کنجکاوی های غیرعادی فرزندش در زمینه های مختلف ، متوجه شد که او علاقه خاصی به نوشتن و خواندن دارد و با شناسائی حروف ، قادر به برقرار کردن ارتباط میان آنها و خوانش کلمات است.
فرشته جعفری افزود : آوش سپس بدون این که تحت آموزش قرار گیرد و فقط به شیوه پرورشی ، استعدادش را با حفظ کردن نام پایتخت کشورها سنجیدم و مشاهده کردم که از حافظه قوی برخوردار است و آنچه را برای نخستین بار شینده یا دیده براحتی با گذشت زمان طولانی به یاد می آورد .
مادر این پسربچه نخبه ساروی گفت که فرزندش در ۲ و نیم سالگی خواندن و نوشتن زبان انگلیسی را یاد گرفت و با علاقه مندی به سراغ یادگیری زبان عربی رفت .
** تائیدیه روانشناس تربیتی
وی با اظهار این که فرزندش هم اکنون به زبان انگلیسی و عربی قادر به برقراری ارتباط با دیگران است ، افزود : برای این که مطمئن شویم که آوش از استعداد ویژه ای برخوردار است ، او را نزد متخصص روان شناسی تربیتی بردیم .
مادر پسربچه نخبه مازندرانی از دکتر ‘ سهیلا فرتاش ‘ به عنوان متخصص روان شناسی و علوم تربیتی نام برد که وضعیت کودکش را مورد ارزیابی قرار داده و بالا بودن بهره هوشیش را تائید کرد.
دکتر فرتاش از مشاوران موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان دانشگاه تهران و نائب رئیس انجمن دانش آموختگان روان شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاههای کشور است .
دکتر فرتاش در گواهینامه ای که پس از آزمون گرفتن از آوش صادر کرد ، ضریب هوشی وی را ۱۳۵ اعلام و بر تیزهوشی وی مهر تائید زد .
** بازیگوش ، پرتحرک ، مخترع
مادر آوش کودش را با صفت هائی چون ؛ بازیگوش ، پرتحرک ، مخترع و بیش از حد کنجکاو توصیف کرد.
وی گفت که این کودک چهار ساله بخش زیادی از وقت روزانه اش را در حال کنجکاوی و ابداع روش های مختلف برای انجام کارهای کودکانه است .
‘ بعضی مواقع کارهایش برای ما بسیار عجیب است . راه حل هایی برای کارهای کودکانه اش ارائه می دهد که به ذهن ما هم نمی رسد . ما فقط مراقبیم که به خودش صدمه نزند در عین حال که خودش بیشتر از ما این مسایل را رعایت می کند’.
** عاشق گنبد و مناره و قرآن آموزی
مادر آوش در باره چرائی علاقه مندی فرزند خردسالش به زبان عربی هم نکات جالب توجهی را مطرح می کند ، نکاتی که با مشاهده حدود ۲ ساعته حرکات و کارها و هم کلامی با آوش برای خبرنگار ایرنا هم قابل توجه و شگفت انگیز بود .
یکی از علاقه مندی های آوش به گنبد و مناره است و به همین خاطر بسیاری از بناهای قدیمی و جدید دارای مناره ایران و جهانی را می شناسد. عشقش به گنبد و مناره تا آنجاست که از فضای داخلی گنبد هم می تواند بعضی از آنها را شناسائی کند .
خودش مناره را اولین عشقش معرفی می کند و بیش از همه قسمت داخلی گنبد و مناره ، نقش و نگارها و نوشته های آن برایش وجدآور است .
مادر آوش یکی دیگر از علاقه مندی های فرزندش را فراگیری قرآن می داند . ‘ آوش عاشق یاد گرفتن قرآن است ، بر نوشتن اسمش در کلاس قرآن پافشاری می کند ، ولی من و پدرش چون موافق آموزش کلاسی تا پیش از ۶ سالگی نیستیم تاکنون این خواسته اش را اجابت نکردیم ‘ .
** چند توصیه به والدین
جعفری که خودش کارشناس ارشد پژوهش هنر و امور تربینی است ، گفت : آوش هر آنچه را که تاکنون فراگرفته پرورشی و بدون هرگونه آموزش و کلاس درس بوده است . تا وقتی که به سن ۶ سالگی نرسد نمی خواهم او را تحت آموزش اجباری قرار دهم .
این مادر کودک نخبه ساروی بر این اعتقاد است که والدین باید استعدادهای فرزندان خردسالشان را با آزاد گذاشتن آنان مانند یک پرنده هنگام یاد گرفتن پرواز ، بسنجند ، ولی آنها را تحت فشار برای فراگیری اطلاعات مختلف مانند ریاضی ، زبان خارجی و یا هرنوع فعالیت آموزشی رسمی دیگر قرار ندهند.
توصیه دیگر وی این است که والدین در حد مقدور چیزهایی را که کودکان برای شناخت دنیای پیرامون و آزمایش کردن نیاز دارند و طلب می کنند در اختیارشان قرار دهند و با منع آنها از انجام کارهایی که دوست دارند ، استعدادشان را سرکوب نکنند.
آوش اکنون دومین کودک ایرانی است که عضو انجمن منسا می شود . او وقتی خبرنگار ایرنا در رایانه اش در حال جست و جو در پایگاه اینترنتی منسا بود با مشاهده تصویر نفس اسناوندی به هیجان آمد و خطاب به مادرش گفت ‘ نفس اینجا هم هست ‘ ./ایرنا