پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وجود ۶۰ هزار طرح نیمه‌تمام در استان‌های کشور/ تلاش برای افزایش بهره وری حین کار

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمدهادی زاهدی وفا معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور امروز در جلسه تحقق شعار سال تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و پروژه‌های نیمه‌تمام تولیدی زیربنایی اقتصادی، اظهار کرد: بزرگ‌ترین نعمت، خدمت‌گزاری به مردم است که امیدواریم همه ما شاکر این نعمت باشیم و بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، جز مسائلی است که در اولویت کار دولت قرار دارد، گفت: طی سال گذشته با توجه به شعار سال در نیمه سال کارهایی انجام شده اما آن گونه که باید رضایت‌بخش نبود ولی امیدواریم امسال با رویکرد قابل قبولی دنبال کنیم.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: در ارتباط با تولید دانش‌بنیان دو رویکرد  تولیدات دانش‌بنیان و سازمان کشاورزی، صنعتی را چگونه می‌توانیم دانش‌بنیان کنیم، مدنظر است.

این مسؤول با اعلام اینکه اصل رقابت اقتصادی بر مبنای نوآوری و خلاقیت است، تصریح کرد: هر چه بتوانیم محصولات را مبتنی بر خلاقیت و نوآوری تولید کنیم در این مسیر قابل ارائه خواهد بود.

زاهدی‌وفا یادآور شد: عنصر اساسی در رقابت اقتصادی، خلاقیت، نوآوری و استفاده از دانش در سازمان تولید است که اگر نتوانیم در این زمینه ورود پیدا کنیم باید نه تنها از بازارهای جهانی، حتی بازارهای داخلی را به کشورهای رقیب واگذار کنیم.

وی یادآور شد: بقای صنعت این است که در گذر زمان با دانش همگام باشد اتفاق خوبی که افتاده و شاید گره کار را میز می‌تواند بگشاید اصل بهره‌وری است که این اصل در بخش دولتی کاهش یافته به‌طوری‌که در یک دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی ما صفر بوده که بهره‌وری بخش خصوصی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: در بحث بهبود فضای کسب و کار تلاش بر این بود بهره‌وری خصوصی را افزایش دهیم و بتوانیم سازمان تولید بخش خصوصی را کارآمدتر کرده و بهره‌وری را بالا ببریم.

این مسؤول با اعلام اینکه رشد بهره‌وری لزوما سرمایه و نیروی کار جدید نمی‌خواهد بلکه مستلزم فکر و اندیشه نو است، خاطرنشان کرد: می‌توان از این امکانات موجود برای هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی بهره بگیریم.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه با این هدف‌گذاری دست‌کم در پنج سال نخست تمام ایرانیان را به حد کفاف برسانیم و محرومیت‌زدایی را از بین ببریم، تصریح کرد: در استان مازندران با توجه به وجود جاذبه‌ها اما هنوز محرومیت‌هایی وجود دارد که باید این محرومیت را از چهره مازندران پاک شود.

زاهدی‌وفا با اشاره به اینکه بهره‌وری حین کار را افزایش دهیم، تصریح کرد: یکی از بحث‌های جدی در استان توسعه صادرات است که امسال ۴۳ میلیارد دلار صادرات در کشور بوده که براساس هدف‌گذاری باید دست‌کم صادرات غیرنفتی را تا دو برابر افزایش دهیم.

وی یادآور شد: یکی از موضوعات دیگر طرح‌های نیمه‌تمام استانی است که در کل کشور حدود ۶۰ هزار طرح نیمه‌تمام استانی و حدود ۶ هزار طرح ملی نیمه‌تمام داریم که میراثی بوده که از دولت‌های قبل به ما رسیده است برای طرح‌های ملی بحث بودجه باید تصویب شود ولی برای طرح‌های استانی درخواست ما از دستگاه‌ها این است اولویت‌بندی را در دستور کار قرار دهند.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر بخواهیم با همین روال طرح‌های نیمه‌تمام را در کل کشور به اتمام برسانیم دست‌کم ۵۰ سال زمان می‌برد و بسیاری از این طرح‌ها اولویت اقتصادی خود را از دست می‌دهند.

*شعار سال باید مفهوم ارزشی داشته باشد

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در ادامه این جلسه اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در سال جدید براساس منویات مقام معظم رهبری با جدیت، تلاش و درایت بیشتر نسبت به انجام ماموریت‌ها در حوزه رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه موفق‌تر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین مشکل مردم بیشتر مباحث معیشتی و البته بحث اشتغال است، افزود: وظیفه داریم در این زمینه جهشی‌ حرکت کرده و مسائل را حل و فصل کنیم.

استاندار مازندران با اشاره اینکه مقام معظم رهبری با اصرار بر مساله تولید  این شعار را که شاه‌کلید حل مسائل کشور و بی‌اثر کردن تحریم را مطرح کردند، بیان کرد: برای ما مسؤولان این شعار باید مفهوم ارزشی و عملیاتی داشته باشد؛ اینکه مقام معظم رهبری با این اصرار روی موضوع تولید هر ساله شعار سال را باوجود اینکه از نگاه کارشناسان مسائل دیگری در کشور در اولویت است مطرح می‌کنند، تکلیفی برای مسؤولان است.

این مسوول با اشاره به اینکه اینکه به‌راحتی نباید از کنار این مساله بگذریم و صرفا شعار سال را به‌عنوان تشریفات در جلسه مطرح کنیم، درست نیست، تصریح کرد: به‌ویژه مسؤولان اقتصادی در استان مسوولیت دارند باید خود را با شعار سال همگام کنیم؛ به این معنا که تمام برنامه‌ها، استراتژی‌ها به‌ویژه راهبردهایی که در این زمینه تعیین شده باید مورد توجه عملیاتی قرار گیرد.

حسینی‌پور با اعلام اینکه اقدامات انجام شده مسؤولان در زمینه تحقق شعار سال باید مشهود باشد، بیان کرد: به‌ویژه در سال ۱۴۰۱ تاکید رهبری بر مساله تولید با نگاه دانش‌بنیان برای اشتغال حداکثری تعیین شد تمام برنامه‌های مسؤولان بدون چون و چرا باید روی این موضوع معطوف شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید دستگاه‌ها هر کدام ساز خودشان را بزنند، خاطرنشان کرد: تلاش فرمانداران در زمینه پیشوازی از عید نوروز و اسکان مسافران با توجه به بارش برف و برودت هوا جای تقدیر دارد و نباید میدان را رها کنیم و همانند گذشته در میدان بایستند.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در بحث تنظیم بازار هر فرمانداری باید برنامه خاص خودش را در دستور کار داشته باشد، افزود: در برخی شهرها دیدیم وضعیت بازار رها شده و برخی شهرها کنترل‌شده است که اینها را باید دستگاه‌های مسؤول رصد کنند و نباید اجازه دهیم در فضای بازار هرکسی مشکلی ایجاد کند و مردم را ناراضی کند.

وی یادآور شد: واقعیت این است بازارچه‌ها را تقویت کنیم حتما قیمت‌ها شکسته شده و یکی از بهترین سیاست‌ها برای کنترل قیمت‌ها خواهد بود.

حسینی‌پور با بیان اینکه باید کاری کنیم بازار خودش را پیدا کند و در این فضا کسب جرات نکند قیمت‌های سرسام‌آور به مردم تحمیل کند، تصریح کرد: در بازدید میدانی کیفیت برخی میوه‌ها خوب بود اما برخی مناطق نبود و باید نظارت‌ها بر بازار کماکان تداوم داشته باشد.

وی با اعلام اینکه باید نظارت‌ها ادامه داشته باشد و مردم نیز در جریان این بازدیدها قرار گیرند، اظهار کرد: نباید بازار رها باشد و کالاهای مهم و ضروری نظارت‌ها جدی باشد.

استاندار مازندران بیان کرد: امسال می‌خواهیم ابتکاری به خرج دهیم و آن اینکه هر مدیر شهرستانی که در ایجاد اشتغال و اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری موفق عمل کند تجلیل از پنج فرماندار با جوایز نفیس در دستور کار قرار دارد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه اقدامات در ارتباط با تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد، گفت: این مسائل تنها مختص دستگاه‌های دولتی نیست و همه کسانی که دغدغه انقلاب را دارند باید پای کار بیایند.

حسینی‌پور  تصریح کرد: البته فراموش نکنیم ما کوتاهی‌های زیادی داشتیم اگر براساس فرمایش‌های رهبری عمل می‌کردیم نباید در این زمینه دغدغه داشتیم و انتخاب شعار تولید به این معنا بوده که هنوز این دغدغه وجود دارد .

وی با بیان اینکه باید بدانیم سهم ما در کشور کجاست؟! اضافه کرد: با توانایی، غیرت و تعهدی که در مدیران استان سراغ دارم تردیدی ندارم که این استان در لبیک به فرمان رهبری همانند گذشته مقام برتر را در این زمینه کسب خواهد کرد.

استاندار مازندران بیان کرد: البته در این زمینه باید دانشگاه‌ها پای کار بیایند که در این زمینه هم دستگاه‌های اجرایی و هم روسای دانشگاه‌ها مسوولیت دارند و با تعاملات و جلسات مشترک از ظرفیت‌های موجود ازجمله بخش کشاورزی، صنعت و معدن و صنایع دستی در استان بهره‌گیری کنیم.

این مسؤول اظهار کرد:  مهم‌ترین مباحث اقتصادی استان مطرح شد در راستای شعار سال قرارگاهی در استان تشکیل دادیم که متشکل از همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع تولید، دانش‌بنیان و اشتغال زایی بوده تا از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

حسینی‌پور اضافه کرد: برای نخستین بار رئیس دانشگاه مازندران را دبیر قرارگاه قرار دهیم که پیوند جدی بین حوزه اجرایی و دانشگاهی ایجاد شد تا با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان الان زمانش رسیده تا به صحنه عمل بیایند.

وی بیان کرد: با این اراده‌ای که ما در جوانان مازندران می‌بینیم این پیوند بین حوزه دانشگاه و اجرا می‌تواند مسیر را برای حضور حداکثری جوانان‌نخبگان در عرصه تولید فراهم کند و می‌تواند جهش بزرگی را در عرصه تولید در کشور رقم بزند.

استاندار مازندران تصریح کرد: استان مازندران به دارا بودن  سه بندر در بازار اوراسیا با سیاست دولت می‌تواند موقعیت خوبی باشد.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: البته موضوع تجارت هوایی را در دستور کار قرار دادیم که ترانزیت هوایی را داریم فعال می‌کنیم و همه این ظرفیت‌ها نیازمند تولید است که امیدواریم با تشکیل این قرارگاه شاهد شکوفایی تولید در استان باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.