پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هشدار نارنجی هواشناسی تعارف ندارد

0

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: باتوجه به پیگیری‌های صورت گرفته در پنج شهرستانی که با مشکل سیل مواجه بودیم، رفع شرایط اضطراری شده است.

وی به وقوع سیل در شهرستان‌های نور، بهشهر، بابل، سوادکوه و سوادکوه شمالی اشاره کرد و افزود: به‌واسطه بخشی از اقدامات شاهد خسارت جدی‌تری نبودیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه شاهد حجم بالای بارندگی در استان بودیم، تصریح کرد: دبی رودخانه بابل‌رود به ۱۹۰ مترمکعب در ثانیه و رودخانه تالار به ۱۲۷ مترمکعب  در ثانیه رسیده بود که عدد بزرگی است و موجب طغیان رودخانه‌ها شد.

محمدی با بیان اینکه دبی رودخانه حاجی ماهرود نور به ۵۰ مترمکعب در ثانیه رسید که البته گنجایش رودخانه نبود، اظهار کرد: موضوع مهم اینکه خودروهایی که در این رودخانه درگیر سیلاب شده بوده، این حادثه در دهانه پل رخ داد.

وی تصریح کرد: در این حادثه دو نفر یک مادر و پسر که از اهالی بومی منطقه و با خودروی پیکان در مسیر رودخانه بودند جان خود را از دست دادند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران ادامه داد: البته در این حادثه ۴ خودروی دیگر که درگیر سیل شدند، نجات پیدا کردند.

محمدی با تاکید بر اینکه زمانی که هشدار نارنجی صادر شد، سیلاب با هیچ فردی تعارف ندارد، خاطرنشان کرد: طی دوشنبه‌شب و روز سه‌شنبه هم هشدار نارنجی صادر شده است، وقتی اعلام می‌کنیم افراد از اتراق و توقف در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند به این دلیل که بارش‌ها حالت تند و سیل آسا به خود گرفته است و باید به هشدارها توجه شود.

*تغییر حالت بارش‌ها از ملایم به سیل‌آسا

وی با طرح این سؤال که رژیم بارش ما تغییر پیدا کرده و این موضوع برای مردم ملموس است، تصریح کرد: بارش‌ها از حالت ملایم به حالت سیل‌آسا تغییر پیدا کردند که باتوجه به حجم بارش‌ها احتمال بروز حادثه وجود دارد و لازم است مردم هشدارها را جدی بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران تصریح کرد: موضوع مهم دیگر اینکه احداث هر سازه‌ای روی رودخانه توصیه نمی‌‌شود که این هم به نوعی آسیب محسوب می‌شود و می‌تواند خسارت به بار بیاورد.

محمدی به تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌های مازندران اشاره کرد و گفت:  رودخانه، خانه رود است و  بستر خود را پیدا می‌کند و مردم باید به این مهم توجه کنند.

وی یادآور شد: مخاطره مهمی که مازندران را تهدید می‌کند بحث سیل است که با آن مواجه هستیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.