پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«نذر برنج»؛ رسم عاشقی و ارادت شالیکاران مازندران به امام حسین(ع)

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: محرم امسال با وجود کرونا کمی متفاوت‌تر شده است، عده‌ای مراسم عزاداری با شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار و برخی هر آنچه داشتند نذر سفره مهربانی اباعبدالله الحسین (ع) کردند.

امسال نیز شالیکاران مازندران از جمله شهرستان آمل پس از برداشت محصول برنج برای عرض ارادت نسبت به سالار شهیدان این سنت حسنه را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته پیش گرفتند.

با توزیع کیسه‌های برنج از سوی ستاد موکب اربعین شهدای مدافعان حرم شهرستان آمل و بخشداری‌های شهرستان در سطح دهیاری و شوراهای روستاها، مردم به هر مقدار و توان در این طرح خداپسندانه مشارکت می‌کنند.

مسئول ستاد موکب اربعین شهدای مدافعان حرم شهرستان آمل گفت: پس از برگزاری جلسه‌ای با فرماندار، امام جمعه و دیگر اعضای ستاد عتبات عالیات شهرستان آمل در خصوص چگونگی برپایی احتمالی مراسم اربعین ونیز موکب در کربلای معلی، تصمیم‌های خوبی در سطح شهرستان گرفته شد.

اسماعیل فدایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از این تصمیم‌ها جمع آوری برنج به عنوان نذری شالیکاران پس از برداشت برنج بوده که در گام نخست در بخش دابودشت وبا استقبال مردم این بخش اجرا شد.

وی افزود: مردم این بخش استقبال خوبی از این طرح داشتند و به علت برگزار نشدن مراسم دهه نخست ماه محرم در سطح روستاها به علت تداوم بیماری کرونا، نذرهای خودشان را به ستاد موکب اربعین اختصاص دادند.

مسئول ستاد موکب اربعین شهدای مدافعان حرم شهرستان آمل، با اشاره به اینکه البته در خصوص جمع آوری کمک‌های مردمی و تامین امکانات مربوط به برپایی موکب ها در اربعین حسینی در کربلای معلی گفت: در همین راستا ستاد بازسازی عتبات عالیات منتظر نهایی و قطعی شدن بازگشایی و برپایی موکب‌های اربعین هستند، و به همین خاطر در تلاش هستند تا امکانات موکب ها را جمع آوری و تامین کنند.

کمک‌های مومنانه در صورت برپا نشدن موکب‌های اربعین

فدایی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان آمل ونیز ستاد موکب اربعین شهدای مدافعان حرم این شهرستان با بیان اینکه مأموریت این استاد فقط مختص اربعین نیست و در تمام مأموریت‌های اجتماعی در کنار مردم و خادم آنها هست، گفت: از زمان شروع بیماری کرونا، این ستاد در چندین مرحله بیش از هزار بسته معیشتی در قالب کمک‌های مومنانه را با کمک مردم و خیران شهرستان تأمین و میان آسیب دیده‌های کرونا و نیازمندان شهرستان توزیع کرده است.

وی تاکید کرد: در صورت برگزار نشدن مراسم امسال اربعین، کمک‌های جمع آوری شده مردم با توجه به ضرورت و نیاز جامعه صرف تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان خواهد شد.

استقبال مردم از نذر برنج

بخشدار دابودشت شهرستان آمل هم با بیان اینکه از زمان توزیع کیسه‌های مخصوص برنج با آرم و گنبد امام حسین (ع) به نیت اربعین مردم بسیار استقبال کردند و پای کار آمدند، گفت: فقط در کمتر از یک هفته از زمان اجرای این طرح بیش از یک تن برنج تاکنون جمع آوری شد و همچنان این کمک‌ها در سطح دهیاری‌ها و شوراهای روستاها در حال جمع آوری است.

ولی محمد فضلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: فعالیت اصلی و غالب مردم این بخش شالیکاری است و مردم این بخش هرساله به نیت اطعام دهی و برپایی مراسم دهه نخست ماه محرم و اربعین، به عنوان نذری و برکت مال خود، برنج اختصاص می‌دادند و امسال هم با توجه به شرایط خاص کرونایی از اصل و هدف خود پا پس نکشیدند.

مجید بهادری معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه تاکنون برداشت شلتوک برنج در ۱۶۷ هزار و ۲۲۴ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران انجام شد، گفت: ۱۵۵ هزار و ۹۱ هکتار از این اراضی به روش مکانیزه و ۷ هزار و ۵۵۶ هکتار به صورت سنتی برداشت شد.

بهادری با بیان اینکه تاکنون کشت مجدد برنج و پرورش رتون در ۱۰۸ هزار و ۹۹۸ هکتار اراضی شالیزاری استان انجام شد، افزود: کشت مجدد برنج پس از برداشت کشت اول برنج در ۵۵ هزار و ۲۱۶ هکتار و پرورش رتون در ۵۳ هزار و ۷۸۲ هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام شد.

امسال ۲۱۴ هزار و ۳۲۶ هکتار از زمین‌های زراعی استان به کشت اول برنج اختصاص یافت که در ۱۶۷ هزار و ۶۲۴ هکتار ارقام محلی و ۴۶ هزار و ۷۰۲ هکتار ارقام اصلاح شده، کشت شد. قشرهای مختلف مردم مازندران از جمله شالیکاران و کشاورزان هر ساله رسم‌های آئینی زیادی برای عرض ارادت نسبت به ساحت مقدس سالار شهیدان و شهدای کربلا دارند و نذر برنج از جمله این آئین‌های سنتی و محلی است.

کد خبر 5022321
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.