پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مسابقات سراسری قرآن کریم امسال در ۲ رده سنی برگزار می‌شود

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مسئول اداره اوقاف سوادکوه و سوادکوه شمالی با اشاره به آغاز ثبت‌نام چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سطح کشور، گفت: در سال‌های گذشته این مسابقات مخصوص رده سنی بالای ۱۸ سال بود، ولی امسال در ۲ رده سنی دوازده تا هجده سال و بالاتر از هجده سال برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی یوسف‌تبار، در آیین غبار روبی آستان مقدس امامزاده ابوطالب(ع) بالازیراب سوادکوه با اشاره به آغاز ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: ثبت نام چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سطح کشور آغاز شد و تا نوزدهم خرداد ادامه خواهد داشت.

یوسف تبار با شاره به اینکه در سال‌های گذشته این مسابقات مخصوص رده سنی بالای ۱۸ سال بود، افزود: اما امسال این مسابقات در ۲ رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و بالاتر از ۱۸ سال برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات ۲ رشته حفظ و قرائت انجام خواهد شد، بیان کرد: در بخش آوایی انفرادی و در رده سنی بالای ۱۸سال، بخش‌هایی مانند حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء و حفظ کل، قرائت، ترتیل و اذان(برادران) و در آوایی گروهی همخوانی و تواشیح به عنوان مسابقات سراسری درنظر گرفته شده است. 

مسئول اداره اوقاف سوادکوه و سوادکوه شمالی با شاره به بخشهای مختلف این مسابقات گفت: در موضوع معارف بخش‌های عمومی و تخصصی را خواهیم داشت؛ در مفاهیم عمومی سه سورۀ لقمان، حشر و حجرات تعیین شده و در حوزه تخصصی، قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را برای این دوره درنظر گرفته‌اند.‌

یوسف تبار افزود: مسابقات در ۵ منطقه استان مازندران انجام خواهد شد که شرکت‌کنندگان شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی در ۶ تیرماه در بابل حضور می‌یابند. همچنین علاقمندان به شرکت در بخش مفاهیم با ثبت نام در تارنمای اوقاف، در روز ۱۱ تیرماه به‌صورت کتبی در ادارت اوقاف شهرستان مسابقه خواهند داد. 

امامزاده ابوطالب بالازیراب سوادکوه قطب فرهنگی محور تهران-شمال

سیدنبی موسوی‌نژاد، رئیس هیأت امنای امامزاده ابوطالب (ع) بالازیراب سوادکوه، در مراسم غبارروبی حرم این امامزاده با اشاره به شجره‌نامه موجود، گفت: شجره‌نامه بقعۀ متبرکه امامزاده ابوطالب محمد(ع) بالازیراب با سابقۀ سال ۴۰۰ قمری در دفتر آستان قدس رضوی وجود دارد.

موسوی‌نژاد گفت: از ابتدای قرن دهم هجری قمری، ساخت بارگاه آغاز و در دوران قاجار بازسازی شد؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این امامزاده زیرنظر اوقاف قرار گرفت و در سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴ مجددا بازسازی شد.

رئیس هیأت امنای امامزاده ابوطالب با بیان اینکه این امامزاده از ذریه امام حسن مجتبی(ع) و دارای کرامات زیادی است و مردم اعتقاد ویژه‌ای به آن دارند، اشاره کرد: این مکان است و از آنجا که در قرار دارد، خدمات ویژه‌ای به زائران ایرانی و خارجی ارائه می‌کند. با توجه به وسعت و فضای کافی حسینیه، مراسم مختلف، ولادت‌ها و شهادت‌ها، مراسم ملی و کشوری و کلاس قرآن هر روزه بعد از نماز مغرب و عشاء در این مکان انجام می‌شود.

وی در خصوص آیین غبار روبی این آستان مقدس اظهار کرد: هر ماه و یا هر ۴۵ روز با حضور نماینده اوقاف،  نماینده حراست اوقات استان، هیئت امنا و اهالی، بازشماری وجوهات و نذورات انجام شده که پاسخگوی بسیاری از هزینه‌های عمرانی و جاری امامزاده است.

مسابقات سراسری قرآن کریم امسال در ۲ رده سنی برگزار می‌شود

همچنین سیدعیسی موسوی‌نژاد، مسئول عمرانی هیأت امنای امامزاده ابوطالب(ع) بالازیراب سوادکوه، با اشاره به طرح جامع این مجموعه گفت: گسترش حرم امامزاده ابوطالب(ع) از اوایل دهه ۷۰ شروع شد و با کمک خیرین و نذورات مردمی بخش‌هایی از طرح به انجام رسیده است.

موسوی‌نژاد افزود: با هماهنگی دفتر فنی اوقاف استان مازندران، طرح جامع در دست بررسی و طراحی است تا در صورت تصویب و تعیین اعتبارات لازم، اجرایی شود. 

وی اشاره کرد: این بارگاه تنها پایگاه معنوی ایرانیان در محور اصلی تهران تا خراسان بوده و در ولادت‌ها، شهادت‌ها و دیگر مراسم، میزبان هزاران نفر از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است. همچنین در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هر ساله بالغ بر پنجاه هیأت به این مکان آمده و مورد پذیرایی قرار می‌گیرند. 

آستان مقدس امامزاده ابوطالب(ع) در منطقه بالازیراب شهر زیراب شهرستان سوادکوه و در کنار محور تهران شمال قرار دارد و با دارا بودن امکانات رفاهی، به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی و قطب فرهنگی محور تهران-شمال تبدیل شده است.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.