به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران از تغییرات بنیادین در ساختار خدمات آموزشی و توانبخشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه خبر داد و گفت: مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام، تحولی اساسی در مسیر عدالت آموزشی استان ایجاد کردهاند.
سید سروش ساداتی جمالی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در ساری، با بیان اینکه در مازندران بیش از ۱۱ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه تحت پوشش هستند، اظهار کرد: از این تعداد، دوهزارو۶۱۸ نفر در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند و ۹هزارو۱۱۴ نفر دیگر در قالب طرحهای تلفیقی و دیرآموز در مدارس عادی خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت میکنند.
به گفته جمالی، ۲۰۱ نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی استان فعال هستند و خدمات آموزشی در ۵۳ مدرسه و ۳۳ مرکز جامع ارائه میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به گذشته نهچندان منسجم فرآیند سنجش و ارجاع دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و دیرآموز، گفت: در گذشته این اقدامات بهصورت موازی و بدون انسجام کافی صورت میگرفت و مراکز اختلال یادگیری جدا از فرآیندهای سنجش فعالیت میکردند. اما اکنون با راهاندازی مراکز جامع، ارائه خدمات به شکل متمرکز و یکپارچه انجام میشود.
وی گفت: مراکز جامع با هدف مدیریت فرآیند غربالگری، تشخیص و مداخلات آموزشی، توانبخشی و مشاورهای در تمام سطوح مدرسهای، منطقهای و استانی راهاندازی شدهاند.
ساداتی جمالی ادامه داد: همچنین با حضور نیروهای تخصصی همچون آموزگار استثنایی، مشاور، گفتاردرمانگر و کاردرمانگر، مداخلات لازم برای دانشآموزان دارای نیازهای خاص با دقت و کیفیت بالاتری صورت میگیرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران، با بیان اینکه این مراکز به تمامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، اختلالات هیجانی و رفتاری، آسیبهای گفتار و زبان، و نیازمندان توجه آموزشی ویژه خدمات ارائه میدهند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون، ۱۵۶۹ نفر در این مراکز تحت مداخله قرار گرفتهاند و بیش از ۱۰ هزار جلسه مداخله آموزشی، مشاورهای و توانبخشی برگزار شده است.
وی ادامه داد: همچنین در طرح سنجش سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳، بیش از ۳۵ هزار نوبتگیری انجام شد که نشاندهنده پوشش بالای این خدمات در سطح استان است.
ساداتی جمالی تصریح کرد: در حال حاضر، ۲۸ شهرستان و منطقه استان دارای مراکز جامع هستند و با تأمین فضا و نیروی انسانی لازم، ۵ منطقه باقیمانده نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت. توسعه این مراکز گامی بزرگ در مسیر تحقق عدالت آموزشی و توانمندسازی کودکان با نیازهای ویژه در مازندران محسوب میشود.