پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«مبانی راهبردی هدایت» تاملی بر موضوع هدایت از زبان علما

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، کاووش پیرامون مباحث قرآنی از بنیادی‌ترین محورهای مورد مباحث میان علما است، به ویژه ابعاد هدایتی و تربیتی قران کریم که در زمان کنونی اثر ژرفی بر جامعه اسلامی و نسل جوان دارد.

اهمیت این بُعد از قرآن کریم به اندازه‌ای است که نه تنها از ما خواسته شده که به آن رجوع و تمسک کنیم ، بلکه از توجه به غیر آن نیز بازداشته شده‌ایم به طوریکه امام رضا(ع) فرمودند: هدایت را در جز آن مجوئید زیرا گمراه می‌شوید. 

رحمان عشریه و محمدعلی پرهیزکار نویسندگان کتاب می خواستند با مطرح کردن تعاریف علما و اندیشمندان متعدد در خصوص مباحث هدایت آن را واکاوی بکنند و برای این منظور در هفت فصل این کتاب که خود شامل چندین نوشتار است به توضیح کُنه‌های مختلف این موضوع دینی پرداخته‌اند. 

کتاب مبانی راهبردی هدایت در ۳۲۰ صفحه در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات شوق در مازندران به چاپ رسیده است. این کتاب دارای هفت فصل است که در نوشتارهای مختلفش در خصوص چیستی و حقیقت هدایت، گونه‌های هدایت، گستره هدایت، خاستگاه هدایت ، چگونگی شرح صدر با هدایت، مسیر هدایت ، مقصد هدایت، هدایت در حوزه رفتار و کردار و جایگاه هدایتی قرآن پرداخته است.

نویسندگان کتاب در این فصول، ضمن بهره گرفتن از آیات قرآن کریم، نظرات علمای دینی همچون فخر رازی ، علامه طباطبایی ، شهید مصطفی خمینی (ره) ، راغب اصفهانی و دیگران را در این کتاب گنجانده اند تا به طور وسیع ابعاد هدایت را برای خوانندگان توصیف کنند. 

به طور مشخص در نوشتار یکم کتاب در خصوص معناشناسی هدایت دیدگاه علما در این خصوص ذکر شده است که از آن جمله می توان به دیدگاه راغب اصفهانی که هدایت خدا به انسان را مراتب چهارگانه ای می داند که در این تقسیم بندی هدایتی که همه مکلفان با برخورداری از عقل و فطانت دارند و آن ، معارف ضروری را در می یابند ، هدایتی که با فراخوان مردم ، از راه فرستادن پیامبران و کتاب های آسمانی محقق شود ، هدایتی که بسان توفیق برای هدایت یافتگان است و هدایتی که در سرای آخرت آدمی را به بهشت سوق می دهد عنوان کرده است .

رحمان عشریه و محمدعلی پرهیزکار نویسندگان کتاب در فصل هفتم که فصل آخر نیز می باشد به تفصیل در خصوص جایگاه هدایتی قرآن می پردازند که این جایگاه را از نظر هدایت علمی و هدایت عملی تشریح می کنند و در نوشتار بعدی نیز روش های هدایتی قرآن را در چند ویژگی برشمردند که آنها شامل ادبیات دلبریا ، بیان ژرف ، تنوع و تناسب مَثَل ، داستان گویی به شیوه نو ، جداسازی بیان تمثیلی از حقیقی ، کنایه گویی و رعایت ادب ، جلب توجه و پرسش زایی ، جامع نگری در بیان معارف ، چکیده گویی در علوم طبیعی و بیان اسرار به شیوه خاص می دانند.

کتاب مبانی راهبردی هدایت در یک هزار نسخه چاپ و روانه بازار شد و این کتاب به قیمت ۳۰۰ هزار ریال در دسترس کتابخوانان قرار گرفته است .

۲۰۹۶/ ۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.