یک کارشناس گردشگری، طبیعت و آب و هوای مازندران را یکی از مهم ترین عوامل جذب گردشگران بیان کرد و افزود: جذابیتهای گردشگری مازندران تنها به این موارد محدود نشده و توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی در صورت برنامهریزی و مدیریت صحیح در کنار آموزش و تقویت ارزش های بومی و نیز صنایع دستی میتواند یکی از عوامل مهم جذب گردشگران خارجی به مازندران باشد.
محمد امین جعفری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه به طور قطع مازندران میزبان مناسبی برای گردشگران خارجی است، اظهار کرد: طبیعت بی نظیر، نوار ساحلی و دریای مازندران، آداب و رسوم و فرهنگ محلی و همچنین ظرفیت های بالقوه در حوزه گردشگری سلامت از مهمترین عوامل جذب گردشگران خارجی است.
وی، تدوین یک استراتژی بازاریابی راهبردی و معرفی مناسب داشتههای این استان به شکلی مناسب با استفاده از فناوریهای نوین و دیجیتال را یکی از عوامل جذب گردشگران دانست و افزود: توسعه و بهبود زیرساختها نیز یکی از عوامل مهم در استان مازندران است که ضعفهای زیاد در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.
این دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری با اشاره به اینکه نمیتوان برای هر گردشگر یک نسخه یکسان پیچید، تصریح کرد: در سطح کشور یکی از مشکلات اساسی در حوزه پذیرش گردشگران، عدم شناخت و آگاهی از ویژگی ها و خواسته های متفاوت آنها است.
جعفری افزود: با اجرای یک برنامه مشخص بر اساس معیارهایی چون سن، جنسیت، سبک زندگی، تمایلات و ترجیحات، گردشگران را باید در گروههای مشخص تقسیم بندی و بر اساس خواستهها و نیازهای هرکدام به آنها پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه باید اجرای برنامههای نمایشی و برگزاری شبه جشنوارههای رایج که تکراری و فاقد خلاقیت است را کنار بگذاریم، خاطرنشان کرد: اگر با تدوین یک استراتژی مشخص و مطالعه نمونه شیوه کار جشنوارهها و فستیوال های موفق خارجی، الگوی متناسب با فرهنگ بومی خود را با مشارکت واقعی و نه صرفا نمایشی جامعه محلی اجرا کنیم موجب جذب گردشگر می شود.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت از گردشگری تندرستی تا پزشکی که در مازندان دارای ظرفیتهای فراوان است کمتر مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: با وجود تاکیدهای فراوان مسئولان امر در این حوزه، شاهد اقدامات مناسبی در این زمینه نبوده و این در حالی است که درآمد حاصل از گردشگران سلامت غالبا چندین برابر گردشگران تفریحی است.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: در بخش های شناخته شده تری همچون طبیعت گردی و تفریحات دریایی نیز باید اقدامات اصولی تر صورت گرفته شود تا هم از نظر کمی و هم کیفی شاهد بهتر شدن وضعیت حضور گردشگران باشیم.
یک کارشناس گردشگری، طبیعت و آب و هوای مازندران را یکی از مهم ترین عوامل جذب گردشگران بیان کرد و افزود: جذابیتهای گردشگری مازندران تنها به این موارد محدود نشده و توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی در صورت برنامهریزی و مدیریت صحیح در کنار آموزش و تقویت ارزش های بومی و نیز صنایع دستی میتواند یکی از عوامل مهم جذب گردشگران خارجی به مازندران باشد.
محمد امین جعفری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه به طور قطع مازندران میزبان مناسبی برای گردشگران خارجی است، اظهار کرد: طبیعت بی نظیر، نوار ساحلی و دریای مازندران، آداب و رسوم و فرهنگ محلی و همچنین ظرفیت های بالقوه در حوزه گردشگری سلامت از مهمترین عوامل جذب گردشگران خارجی است.
وی، تدوین یک استراتژی بازاریابی راهبردی و معرفی مناسب داشتههای این استان به شکلی مناسب با استفاده از فناوریهای نوین و دیجیتال را یکی از عوامل جذب گردشگران دانست و افزود: توسعه و بهبود زیرساختها نیز یکی از عوامل مهم در استان مازندران است که ضعفهای زیاد در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.
این دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری با اشاره به اینکه نمیتوان برای هر گردشگر یک نسخه یکسان پیچید، تصریح کرد: در سطح کشور یکی از مشکلات اساسی در حوزه پذیرش گردشگران، عدم شناخت و آگاهی از ویژگی ها و خواسته های متفاوت آنها است.
جعفری افزود: با اجرای یک برنامه مشخص بر اساس معیارهایی چون سن، جنسیت، سبک زندگی، تمایلات و ترجیحات، گردشگران را باید در گروههای مشخص تقسیم بندی و بر اساس خواستهها و نیازهای هرکدام به آنها پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه باید اجرای برنامههای نمایشی و برگزاری شبه جشنوارههای رایج که تکراری و فاقد خلاقیت است را کنار بگذاریم، خاطرنشان کرد: اگر با تدوین یک استراتژی مشخص و مطالعه نمونه شیوه کار جشنوارهها و فستیوال های موفق خارجی، الگوی متناسب با فرهنگ بومی خود را با مشارکت واقعی و نه صرفا نمایشی جامعه محلی اجرا کنیم موجب جذب گردشگر می شود.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت از گردشگری تندرستی تا پزشکی که در مازندان دارای ظرفیتهای فراوان است کمتر مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: با وجود تاکیدهای فراوان مسئولان امر در این حوزه، شاهد اقدامات مناسبی در این زمینه نبوده و این در حالی است که درآمد حاصل از گردشگران سلامت غالبا چندین برابر گردشگران تفریحی است.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: در بخش های شناخته شده تری همچون طبیعت گردی و تفریحات دریایی نیز باید اقدامات اصولی تر صورت گرفته شود تا هم از نظر کمی و هم کیفی شاهد بهتر شدن وضعیت حضور گردشگران باشیم.