پس از مدتها بالاخره مسئولان حوزه گردشگری مازندران نگرانی خود را از فصلی بودن گردشگری در مازندران و لزوم بستر سازی در امر توریسم زمستانی اعلام کردندتا شاید این نگرانی ها روزی اثرکند و بازار کساد گردشگری زمستانه در مازندران که سالها بی توجه رها شده است رونق یابد. از جمله تحولاتی که در دهه های اخیر در صنعت توریسم به وجود آمده، تنوع فصلی آن است. توریسم زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می توانستند از آن استفاده کنند، ولی امروز به علت رونق جهانگردی، وجود تسهیلات ارزان قیمت و بومی شدن جریان های توریستی، مورد توجه دیگر اقشار مردمی نیز واقع شده است. کشورهایی که دارای موقعیت های مناسب کوهستانی و دامنه های برفگیر هستند شرایط ایده آل برای توریسم زمستانی به وجود می آوردند. آنچه که به توریسم زمستانی رونق می بخشد، شرایط و عوامل مناسبی است که به طور نسبی با یکدیگر در رابطه هستند.
مهمترین این عوامل عبارتند از: درجه حرارت مناسب در فصل زمستان، میزان آفتابی بودن روزها، سرعت باد، پوشش برف، ناهمواریها و پوشش گیاهی.
در توریسم زمستانی، ارتفاع برف و مدت زمانی که بر روی زمین باقی است، نقش مهمی دارد. ارتفاع مطلوب برف۴۰ تا ۶۰ سانتی متر در یک دوره طولانی است. از نقطه نظر پوشش گیاهی نیز، جنگلهای سرو و کاج مهمترین شرایط مناسب در تفریحات زمستانی را فراهم می نمایند. علاوه بر این، زیبایی جنگلهای سرو و کاج با پوشش برفی خود، زیبایی خاصی برای توریستها دارد.
اگر چه گردشگری زمستانی برای گروهی محدود جا افتاده ولی به طور کلی این رشته و این نوع از گردشگری به ظاهر آشناست و در مفهوم، مساله ای عجیب وهیجان انگیز با ریکس بالا و دردسر ساز است. نبود اطلاعات و فقدان نگاه تخصصی و خلاقانه به گردشگری زمستانه، به خصوص تفریحات و ورزشی های زمستانی، باعث شده است که ایران در زمستان، با رکود شدید گردشگری داخلی، مواجه می شود. این در حالی است که کشورهای چین (شهر هاربین یا شهر یخی) و ژاپن (ساپورا) با برگزاری فستیوال های سالانه زمستانه، حتی گردشگران خارجی کشور های اروپایی که صاحب سبک در گردشگری زمستانه هستند را میزبانی می کنند.
متاسفانه گردشگری زمستانه با وجودپتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه بی شماری در مازندران ،استانی که صدرنشین حضورگردشگران کشوراست هم جایی ندارد. از کوه های پر برف و یخچال های طبیعی و آبشارهای یخی برای ورزش های حرفه ای زمستانی گرفته، تا مناطق برف خیز کیاسر، بلده نور و کجور و… و اتفاقات فصلی در تالاب ها و رویش برخی گیاهان در جنگل ها، و تغییر سبک زندگی برخی از مردم در استان همه فرصت هایی است که در پناه توسعه گردشگری زمستانه، می تواند بالفعل شده و به ظرفیت سرمایه ای تبدیل شوند، این روزها گویا مسئولان بزرگترین قطب گردشگری ایران نیزهرچند دیر اماجای خالی این نوع گردشگری را در مازندران حس کردند و زمزمه هایی از تدابیرسازمانی در حوزه توریسم زمستانی در این استان به گوش می رسد.
برنامه نداریم
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در کارگروه تخصصی فرهنگی -اجتماعی استان از مدیران مازندرانی خواست برای گردشگری زمستانی حداقل در حوزه سازمانی خود تدبیر کرده و پیشنهادات را به استانداری ارائه کنند.علیرضا یونسی گفته که برای سفرهای زمستانی در مازندران برنامه خاصی نداریم .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه تعطیلات دعوت بیکاری در جامعه است در حالی که تعطیلات در همه جای دنیا مقدمه کسب انرژی در فعالیتهای خدمات عمومی دولتی و غیردولتی و همچنین بخش خصوصی است، گفت: «نقشی در فرهنگ تعطیلات نداشتیم اما مردم در بسیاری از باورها و اعتقادات، تعریفاتی را دارند.اگر به همه زمانی شدن سفر میاندیشیم مازندران باید بیشتر آماده باشد چرا که در مازندران زمینه برای سفر زمستانی وجود ندارد و برای تقویت این بخش تلاش نکردیم.»
جاذبههای گردشگری زمستانی در مازندران
استان مازندران از ظرفیتهای بکر و کمنظیری در زمینه گردشگری زمستانی برخوردار است که شرایط را برای توسعه این شاخه از گردشگری و جذب گردشگر در این فصل فراهم میکند. گردشگری زمستانی در مازندران در مفهوم غریب است چراکه هنوز به طبیعت گردی و سفرهای زمستانی به مفهوم خاص آن نگاه تخصصی نشده است.
پرندهنگری در تالاب ها ، زندگی زمستانی روستاییان ، برگزاری مراسم سنتی در روستاها و ییلاقات استان، کوهپیمایی، بیتوته کردن در کلبههای جنگلی و استفاده از غذاهای محلی و سنتی ،لذت بردن از چشماندازهای زیبای برفی و کوهستانی ،حضور در بازارهای محلی و اماکن تاریخی از جمله فعالیتهای مورد استفاده گردشگران زمستانی در مازندران محسوب میشود.
منطقه کیاسر ساری، کجور نوشهر، بلده نور، سیابیشه کندوان، آلاشت سوادکوه و لاریجان آمل که پوشیده از برف هستند، بکرترین مناطق برای گردشگری زمستانی محسوب میشوند.
بازیها و ورزشهای زمستانی مانند اسکی تفریحی، جشنوارههای زمستانی، ساخت مجسمههای یخی و سورتمهسواری از جمله اقداماتی است که میتواند در این مناطق گردشگری برنامهریزی شود.
همچنین مناطق ییلاقی متعددی در استان مازندران وجود دارد که با فراهم کردن برخی امکانات زیرساختی میتوان در کمتر از یک ساعت اختلاف دمای هوای این مناطق را نسبت به شهرهای استان تجربه کرد.
یکی از مهمترین بسترهای طبیعی توریسم زمستانی در مازندران آبهای معدنی است که در حال حاضر به جز استفاده سنتی و معمولی استفاده دیگری از این امکان نمی شود.
این در حالی است که می توان با معرفی قابلیت های درمانی زمینه استفاده های متنوع از آبهای معدنی را فراهم کرد.
زمینه های فیزوتراپی، آب درمانی و درمان برای بیماری های روحی روانی در آبهای درمانی مازندران مهیا بوده اما تاکنون بی استفاده مانده است.
در حالی ظرفیتهای موجود در استان مازندران بدون استفاده مانده که بسیاری از کشورها با هزینههای هنگفت به طور مصنوعی و در شرایط کنترل شده فضای گردشگری زمستانی را برای جذب گردشگران فراهم میکنند.دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی با ایجاد تورهای گردشگری زمستانی، برگزاری جشنوارههای فرهنگی و برنامههای ورزشی میتوانند زمینه لازم را برای توسعه گردشگری زمستانی فراهم کنند.
ظرفیتهای دریایی برای گردشگری زمستانی
دریای خزر و سواحل آن در شهرهای شمالی کشور از ظرفیت بکر و بینظیری در بخش گردشگری دریایی و جذب سرمایهگذاری و اشتغالزایی در تمام سال بویژه فصل زمستان برخوردار است، که متاسفانه این ظرفیت مغفول مانده است.
بایدگفت دریای مازندران بیش از ۲۵۰ روز از سال آرام و به دور از روزهای توفانی است که بیشتر این روزها به روزهای زمستان اختصاص دارد، بنابراین گردشگرانی که در زمستان به سواحل مازندران سفر میکنند، میتوانند از گذراندن اوقات فراغت خود در سواحل بیشترین لذت را داشته باشند.
برگزاری فستیوالهای زمستانی
بارش برف و باران پائیزی و زمستانی، مه گرفتگی های جاده ای ، شبنم های پائیزی، آسمان آبستن ابرهای سیاه در مازندران، میوه های زمستانی، بازارهای محلی در مازندران ، مسابقات ورزشی، شهرک های ساحلی ، روستاهای ییلاقی،غذاهای محلی زمستانه و سایر جاذبه ها فرصت های پیش روی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مازندران اند که نباید همچنان از دست بروند!مازندران می تواند سرآمد همه استانهایی باشد که مدعی گردشگری پائیزی و زمستانی اند!
برگزاری یک فستیوال یا کارناوال، گاهی باعث جابه جایی میلیون ها نفر مسافر از سراسر دنیا به یک کشور می شود و این در خلاقیت مسئولان در شناخت گردشگر و توجه به نیاز او در زمان، خلاصه می شود پس باید از همه امکانات موجود بهره گرفت تا گردشگران بپذیرند که گردشگری در مازندران مختص به فصلی خاص نیست.
بعلاوه زمستان فصلی است که صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، فارق از کارهای فصلی مشغول به کارند و این بهترین فرصت برای اجرای تورهای تفریحی، آموزشی و خرید صنایع دستی، همراه بازدید از این حرفه و هنر بومی خواهد بود. گفتنی است تغییر و تنوع در منوی غذایی رستوران ها و استفاده از غذاهای بومی فصل زمستان هم می تواند، یک فرصت بزرگ برای جلب توجه گردشگران باشد.
نویسنده: سارا ربیعی – حرف آنلاین
مطلب جالب و قابل تاملی بود باسپاس