پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فرقه‌های انحرافی از عقلگرایی فرار می‌کنند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، کارشناس و پژوهش‌گر امور دینی با اعلام اینکه ما در دین یک مسیری داریم که بر مبنای عقل پیش می‌رود، گفت: همه فرقه‌ها از عقل‌گرایی فراری هستند و به شدت از مباحث عقلی فاصله می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اصل اولی در عرفان، عمل خالصانه و کوشش مجدانه و مستمر در انجام دستورات الهی و آداب و اخلاق شریعت محمدی است که در این صورت، قلب نورانی می‌شود و به حقیقت توحید می‌رسد.

هر فرقه و نحله‌ای که ادعای عرفان و تصوف دارد، باید با این عیار محک زده شود، ولی متاسفانه در برابر عرفان اصیل و ناب، عرفان‌های دروغین و حیله‌گر امروزه جلوه‌گر شدند و با جذابیت‌های خاصی سعی در به انحراف کشاندن مردم و مخصوصا قشر جوان جوامع بشری را دارند.

دراین عرفان‌ها الزاما نزدیکی و محبت خداوند هدف اصلی نبوده است و اهدافی ادعائی مانند عشق، شادی و آرامش جای آن را گرفته است با این حال عواملی مانند ترویج تکثر گرایی دینی، مرید پروری، ایجاد کمون و پایگاه، معرفی عشق به عنوان هدف، توجه به درون و اخلاق، توجه به مسائل جنسی وغیره ویژگی‌های کم و بیش مشترک میان آنها است.

رشد عرفان‌های کاذب در کشور پدیده‌ای است که در چند سال گذشته بیش از پیش شتاب گرفته و هر روزه مقوله جدیدی به آن اضافه می‌شود، اگر چه رشد این عرفان‌ها نتوانسته اکثریت جامعه اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد اما از این نکته نباید غافل بود که مروجان این عرفان‌ها بین قشر جوان و نوجوان جامعه که در سنین حساس و تأثیرگذاری زندگی هستند، نفوذ کرده و در حال محکم کردن ریشه‌های فکری خود در این گروه هستند.

 یکی از علل به وجود آمدن این جنبش‌ها را می‌توان در یک نکته مهم دانست و آن این است که مردم در عصر حاضر وقت کمتری برای بالا بردن سطح معلومات دینی خود صرف می‌کنند و این خالی بودن آنها از معلومات مورد نیاز دینی باعث شده که زمینه برای سوء استفاده دیگران فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین امیرحسین کامل نواب مدیر موسسه فرق و ادیان حق پژوهی در حاشیه نمایشگاه تبیینی «آب و سراب» که در بوستان ولایت ساری برپا شد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمایشگاه «آب و سراب» به دلیل تفاوتی که در نحوه ارائه دارد و موضوعاتی که معمولا مردم مازندران با آنها به صورت روزانه مواجه می‌شوند و درد حضور انحرافات فکری را حس می‌کنند، مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر موسسه فرق و ادیان حق پژوهی با اشاره به اینکه مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و گردشگری خاصی که دارد، مورد اقبال همه مردم ایران است، افزود: این ظرفیت وجود دارد که همه مردم ایران در مازندران حضور داشته باشند، مبلغان فرقه از این فرصت استفاده می‌کنند و حضور خود را در این مکان پررنگ کرده تا بتوانند از تجمع در یک مکان، تفکرات خود را ترویج دهند.

این مسئول با عنوان اینکه خطر فرق انحرافی تنها در حوزه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی وجود ندارد، بیان کرد: امروزه فرقه‌ها در حوزه سیاسی و اقتصادی هم فعال هستند.

وی ادامه داد: ما در یک جامعه دینی زندگی می‌کنیم و انقلاب اسلامی به عنوان حاکمیت دینی به وجود آمد بنابراین وقتی قرار است با یک حاکمیت دینی مقابله شود، بهترین ابزار خود دین است.

مدیر موسسه فرق و ادیان حق پژوهی خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر حوزه ترویج الهیات گرایی رونق پیدا کرد و مردم از دین فاصله گرفتند و در کنار این فاصله گرفتن، عرفان‌های بدلی را ایجاد کردند که به جای دین اصلی معرفی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کامل نواب تصریح کرد: موج گسترده‌ای از عرفان‌های نوظهور بین ما رواج پیدا کرده که هرکدام با یک نوع ابزار متفاوت است.

وی با اعلام اینکه ما یک مسیری داریم که بر مبنای عقل پیش می‌رود، تاکید کرد: همه فرقه‌ها از عقل‌گرایی فراری هستند و به شدت از مباحث عقلی فاصله می‌گیرند.

این کارشناس و پژوهشگر امور دینی، عقل را بهترین راهنمای انسان برشمرد و اظهار کرد: با کمک عقل می‌توان تشخیص داد که کدام عرفان می‌تواند انسان را به خداوند نزدیک کند.

این مسئول در خصوص پاسخگویی به شبهات جوانان که در موج عرفان‌های نوظهور قرار دارند چگونه می‌توان این نسل را نسبت به ادیان نوین که دستمایه صهیونیست است دور کرد، گفت: هر شبهه پاسخ مناسب خود را دارد و نکته مهم این است که از چه ابزار پاسخگویی استفاده شود.

فرقه‌های انحرافی از عقلگرایی فرار می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین امیرحسین کامل نواب افزود: برای نوجوانان و جوانان باید از ابزار پاسخگویی استفاده شود که مورد علاقه آنها باشد.

به گفته کامل نواب، فرقه‌های انحرافی اقسام مختلف دارند و برای ذائقه مذهبی فرقه مذهبی داریم که یکی از آنها انجمن حجتیه است و این انجمن با توجه به اهدافی که مدنظر دارد، نیروهای تحت فرمان خود را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که آنها را به اهداف شان نزدیک‌تر کنند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.